1η Εβδομάδα Ιανουαρίου 2025
Νομοθεσία
Διαδικασίες έγκρισης του προγράμματος διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας των δήμων και των περιφερειών για το έτος 2025
Με το αρ. πρωτ.: 84379 / 19 -12- 2024 της Δ/νσης Οικονομικών Τ.Α. / ΥΠ.ΕΣ. γνωστοποιούνται – βάσει των διατάξεων του Ν. 4623/2019 (ΦΕΚ 134 Α΄) - οι Διαδικασίες έγκρισης του προγράμματος διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας των δήμων και των περιφερειών για το έτος 2025
Συνημμένα:
Εγκύκλιος για διαταξη αρθ. 10 ν.4623-2019-προγραμμα διαχειρισης _ αξιοπ. περιουσιασ δημων_περιφ..pdf
Νομοθεσία
Τρόπος υποβολής συμφωνητικών ανάληψης τεχνικών έργων άνω των 6.000 ευρώ από εργολάβο ή υπεργολάβο
Σε σχέση με τον τρόπο υποβολής των συμφωνητικών ανάληψης τεχνικών έργων άνω των 6.000 ευρώ από εργολάβο ή υπεργολάβο σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 820/1978, εκδόθηκε η απόφαση Α. 1178/06.12.2024 (ΦΕΚ 6989/20.12.2024 τεύχος Β') της Α.Α.Δ.Ε., με την οποία τροποποιείται η Α.Α.Δ.Ε. Α.1152/18.10.2024 (ΦΕΚ 5910/23.10.2024 τεύχος Β')
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ : ΕΞΕΤΑΣΗ ΥΠΑΡΞΗΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΗΣ ΑΝΑΔΟΧΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΕΡΓΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΑΥΤΟΥ
Ερώτηση : Ανάδοχος μας, όντας φυσικό πρόσωπο έχει βγει σε σύνταξη και δεν έχει καν γραφείο στο σημείο που είχε. Έχει όμως από παλιά πληρεξούσιο και ο πληρεξούσιος δεν ήταν εργολάβος απλά Μηχανικός, ο οποίος δεν έχει βγει σε σύνταξη.
Η Υπηρεσία μας θέλει να του στείλει το πρωτόκολλο παραλαβής για υπογραφές το οποίο δεν δέχονται όπως είναι. Δικαιούται να το επιστρέψει πίσω, υπογεγραμμένο και αν ναι με δικές του υπογραφές; με υπογραφές του πληρεξουσίου του; το πληρεξούσιο ισχύει όταν δεν υπάρχει πια επιχείρηση ;
Απάντηση:
Σύμφωνα με την παρ. 5 Άρθρου 170 Ν. 4412/2016 «Προσωρινή παραλαβή του έργου» , στην παραλαβή καλείται, σύμφωνα με τις περιπτώσεις β και γ της παραγράφου 1 του άρθρου 143 (ήτοι, είτε β) με όργανο της υπηρεσίας ή οποιοδήποτε άλλο δημόσιο όργανο είτε γ) με δικαστικό επιμελητή, κατόπιν παραγγελίας του αρμόδιου οργάνου είτε πληρεξουσίου νομικού εκπροσώπου του) να παραστεί ο ανάδοχος. Η παραλαβή γίνεται νόμιμα και χωρίς την παρουσία του αναδόχου αν αυτός έχει κληθεί να παραστεί. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, όπως και στην περίπτωση που ο ανάδοχος αρνείται την υπογραφή του πρωτοκόλλου, του κοινοποιείται το πρωτόκολλο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 143. (Η επικοινωνία των υπηρεσιών που εκτελούν έργα με τον ανάδοχο συντελείται είτε: α) με τηλεομοιοτυπία, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14 του ν. 2672/1998 είτε β) με όργανο της υπηρεσίας ή οποιοδήποτε άλλο δημόσιο όργανο είτε γ) με δικαστικό επιμελητή, κατόπιν παραγγελίας του αρμόδιου οργάνου είτε πληρεξουσίου νομικού εκπροσώπου του είτε δ) με email ηλεκτρονικό ταχυδρομείο κατά τις κείμενες διατάξεις).
631/2007 ΣΤΕ: Ουσιώδη τύπο της διαδικασίας παραλαβής του έργου προσωρινής ή οριστικής, συνιστά η κλήση του αναδόχου να παραστεί κατά την παραλαβή και να υπογράψει το σχετικό πρωτόκολλο. Εάν ο ανάδοχος δεν παραστεί ή αρνηθεί να υπογράψει το πρωτόκολλο, τότε αυτό του επιδίδεται κατά τα οριζόμενα στο πδ 475/1976. Δεκτή η αίτηση αναίρεσης για πλημμελή αιτιολογία (αναιρεί την αριθμ. 1984/1995 ΔΕφΑθ).
1082/2010 ΣΤΕ: Έργα ΟΤΑ. Συνιστά ουσιώδη τύπο της διαδικασίας παραλαβής του έργου, προσωρινής ή οριστικής, η κλήση του αναδόχου να παραστεί κατά την παραλαβή και να υπογράψει το σχετικό πρωτόκολλο. Η υποχρέωση αυτή δεν αίρεται από το γεγονός ότι ο ανάδοχος μπορεί να ασκήσει κατά του πρωτοκόλλου παραλαβής ενδικοφανή και ένδικα μέσα. Πλημμελώς αιτιολογημένη η προσβαλλόμενη απόφασης, διότι δεν βεβαιώνεται αν η ανάδοχος είχε κληθεί νομοτύπως να παραστεί κατά την παραλαβή του έργου ή όχι. Δεκτή η αναίρεση (αναιρεί την υπ΄ αριθμ. 112/2005 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Κομοτηνής).
2235/1993 ΣΤΕ (παρ. 5): Προς επέλευση όμως των ανωτέρω αποτελεσμάτων [αναβολή παραλαβής του έργου παράταση προθεσμιών συντελέσεως παραλαβής] επιβάλλεται από το νόμο να παρίσταται κατά τη διενέργεια της παραλαβής και ο ανάδοχος και να υπογράψει το πρωτόκολλο παραλαβής. Εάν ο ανάδοχος, παρά το ότι εκλήθη νομίμως, αρνηθεί να παραστεί ή αρνηθεί να υπογράψει το πρωτόκολλο παραλαβής, τούτο κοινοποιείται προς αυτόν κατά το νόμο. Από τα ανωτέρω παρέπεται ότι αν δεν τηρηθεί η κατά τας ανωτέρω διατάξεις [άρθρ. 53, παραγρ. 6 και 55, παραγρ. 1 και 3 του π.δ. 56/1973 - άρθρ. 53, παραγρ. 6 και 55 παραγρ. 1 και 3 του π.δ. 475/1976] επιβαλλομένη διαδικασία, η προσωρινή και οριστική αυτοδικαία παραλαβή του έργου συντελείται μετά τη ρηθείσα πάροδο των 30 ημερών από της ειδικής οχλήσεως του αναδόχου, έστω και αν το σχετικό πρωτόκολλο συνετάγη προ της παρόδου της ανωτέρω 30νθημέρου προθεσμίας.
2235/1993 ΣΤΕ (παρ. 7) : Εφόσον το ρηθέν πρωτόκολλο προσωρινής παραλαβής του έργου καταρτίσθηκε την 28.7.1986 χωρίς την παρουσία του αναιρεσιβλήτου αναδόχου και χωρίς να αποδεικνύεται ότι αυτός κλήθηκε να παραστεί και να συμπράξει στην κατάρτισή του, συντελέσθηκε αυτοδικαίως η οριστική παραλαβή του έργου, αφού παρήλθαν οι τασσόμενες από το νόμο σχετικές προθεσμίες, έστω και αν το ως άνω πρωτόκολλο συντάχθηκε μέσα στην προθεσμία των 30 ημερών από της υποβολής από τον ανάδοχο της ειδικής οχλήσεως.
Επιπροσθέτως των ανωτέρω αναφερομένων και Νομολογιακώς αποδεκτών, εντέλει, σε κάθε περίπτωση – ακόμη και σε αυτήν της συνταξιοδότησης του Αναδόχου – ως έσχατη περίπτωση επικοινωνίας υφίσταται η επικοινωνία μεταξύ της Διευθύνουσας Υπηρεσίας και του πληρεξουσίου (σύμφωνα με την παρ. 2 του Πληρεξουσίου εκπροσώπησης), αυτή δε δεν αναιρεί τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του Αναδόχου σε σχέση με την Παραλαβή Έργου που ο ίδιος εκτέλεσε.