1η Εβδομάδα Ιανουαρίου 2023
Επίκαιρη Νομοθεσία
Εξεδόθη η Εγκύκλιος αρ. 29/12/2022 Υπ. Υποδομών και Μεταφορών 414733/28.12.2022 («Διευκρινήσεις σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 152 και 154 του ν.4938/2022 (Α'109))». Μεταξύ άλλων στην εν λόγω Εγκύκλιου αποσαφηνίζονται οι Προϋποθέσεις για την πληρωμή της πρόσθετης καταβολής (πριμ) (παρ.3 Εγκυκλίου).
Ως προϋπόθεση για την πληρωμή της πρόσθετης καταβολής (πριμ), η τήρηση των εγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων εκτέλεσης του έργου σε σχέση με τη συμβατική προθεσμία, όπως το χρονοδιάγραμμα του έργου έχει διαμορφωθεί κατά την έναρξη ισχύος της διάταξης του άρθρου 154 ν. 4938/2022 ήτοι την 6.6.2022.
Ως «συμβατική» προθεσμία νοείται η προβλεπόμενη είτε στο άρθρο 48 παρ. 1 ν. 3669/2008 (Α’ 116) «συνολική προθεσμία», είτε στο άρθρο 147 παρ. 1 ν. 4412/2016 (Α` 147) «συνολική προθεσμία», είτε όπως η διάταξη του άρθρου 147 παρ. 1 ν. 4412 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 66 παρ. 1 ν. 4782/2021 (Α’ 36) «συνολική προθεσμία» και συνιστά την συνολική προθεσμία περαίωσης των εργασιών.
Σημαντική είναι η αποσαφήνιση της Εγκυκλίου σε σχέση με τις παρατάσεις του χρονοδιαγράμματος του έργου ως προς τις (τμηματικές ή ενδιάμεσες τμηματικές ή αποκλειστικές) προθεσμίες αυτού, όπου παρέχεται η επισήμανση ‘ότι οι τυχόν μεταβολές (παρατάσεις) του χρονοδιαγράμματος του έργου ως προς τις εν λόγω προθεσμίες, εφόσον δεν παρατείνουν την συμβατική ή συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, δεν επηρεάζουν το δικαίωμα του αναδόχου να αιτηθεί την πληρωμή της πρόσθετης καταβολής (πριμ).
Επίκαιρη Νομοθεσία
Εξεδόθη η Απόφαση αρ. 367126-22.11.2022- Υπ.-Υποδομών-και-Μεταφορών (ΦΕΚ-6366-15.12.2022 – τεύχος Β΄) σχετικά με την πρόβλεψη του άρθρου 152 Ν. 4938/2022, σύμφωνα με την οποία προβλέφθηκε ότι κατ’ εξαίρεση των υφιστάμενων διατάξεων, για όσο διάστημα εξακολουθεί να υφίσταται η ενεργειακή κρίση και πάντως για διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες από την έναρξη ισχύος του παρόντος, με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών δύναται να καθορίζονται α) ο τρόπος υπολογισμού της αξίας της ασφάλτου, του πολυβινυλοχλωριδίου (PVC) και του πολυαιθυλένιου υψηλής πυκνότητας (HDPE) απολογιστικά, β) τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την πληρωμή των εργασιών που εκτελέστηκαν ή εκτελούνται στο πλαίσιο συμβάσεων κατασκευής δημόσιων έργων, εφόσον η προμήθεια των ανωτέρω υλικών έλαβε χώρα μετά την 1.1.2022.
Συνημμένα αρχεία:
Εγκ. ΥΠΟΜΕ αρ. 414733-28.12.2022
Απόφαση αρ. 367126-22.11.2022 ΥΠΟΜΕ
Νομολογία
Κρίση περί μη ασυνήθιστα χαμηλής προσφοράς - ποσό εργολαβικού κέρδους
ΔΕΦ ΠΕΙΡ 136/2022
Η οικονομική προσφορά θα πρέπει να περιλαμβάνει το κόστος της μισθοδοσίας του απασχολούμενου προσωπικού και το λειτουργικό (διοικητικό) κόστος, καθώς επίσης και να καταλείπει και κάποιο περιθώριο κέρδους. Το κόστος αμοιβής των εργαζομένων επιβάλλεται να μην υπολείπεται του οριζομένου στην οικεία ΣΣΕ ή στην ΕΓΣΣΕ, ενώ το ποσοστό του διοικητικού κόστους παροχής των υπηρεσιών, πρέπει να μην είναι μηδαμινό, η δε προσφορά θα πρέπει επιπλέον να ενσωματώνει και ένα εύλογο και όχι μηδαμινό ποσοστό αναλώσιμων, εργολαβικού κέρδους καθώς και τις νόμιμες κρατήσεις. Εξάλλου, εφόσον τα προσδιοριστικά στοιχεία που επιδρούν στη διαμόρφωση του ύψους του εργολαβικού κέρδους δεν ορίζονται στο οικείο νομοθετικό πλαίσιο, ο καθορισμός του ανάγεται στην ευχέρεια του κάθε διαγωνιζόμενου να οργανώνει κατά τρόπο θεμιτό την άσκηση της επιχειρηματικής του δραστηριότητας, σχετίζεται δε με τη δυναμικότητα της επιχείρησής του, το βάρος του επιχειρηματικού του κινδύνου και τις επιχειρηματικές προσδοκίες του κατά τον κρίσιμο, κατά περίπτωση, χρόνο. Η αναθέτουσα αρχή θα πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψιν της την τρέχουσα περίοδο δημοσιονομικής κρίσης αλλά και το ότι το εργοδοτικό όφελος δεν είναι πάντα δυνατόν να αποτιμηθεί χρηματικά μέσα στα στενά όρια μιας οικονομικής προσφοράς. Κρίση ότι η αναθέτουσα αρχή έκρινε αιτιολογημένως ότι η επίμαχη προσφορά δεν είναι ασυνήθιστα χαμηλή. Απορρίπτει.
Κρίση περί μη νόμιμης Απευθείας ανάθεσης υπηρεσίας μίσθωσης μηχανήματος έργου λόγω ταύτισης του περιεχομένου της με αυτό ήδη συναφθείσας σύμβασης
Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 43/2020:
Η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι οι ανατεθείσες υπηρεσίες, για τη συντήρηση ορεινών δρόμων πρόσβασης προς δασικές εκτάσεις στα πλαίσια δράσεων πυροπροστασίας, ταυτίζονται με το περιεχόμενο της 4083/30.5.2019 σύμβασης και ως εκ τούτου μη νομίμως δεν συμπεριελήφθησαν στον, κατά την ίδια χρονική περίοδο, διενεργηθέντα σχετικό διαγωνισμό. Ειδικότερα, και για τις δύο συμβάσεις απαιτήθηκε η μίσθωση του ίδιου μηχανήματος, ήτοι περιστροφικού εκσκαφέα ανεστραμμένου πτύου (τσάπα), το γεγονός δε ότι οι εργασίες δεν ταυτίζονται σε διάρκεια και καλύπτονται από διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης, ουδεμία ασκεί επιρροή. Επιπλέον, είναι αυταπόδεικτη η αδικαιολόγητη οικονομική επιβάρυνση του Δήμου λόγω προσφυγής στην διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, δεδομένου ότι το ημερομίσθιο στη σύμβαση αυτή ανήλθε σε 330,00 ευρώ/ημέρα έναντι 239,00 ευρώ/ημέρα της σύμβασης που υπεγράφη κατόπιν του συνοπτικού διαγωνισμού και μάλιστα για ίδιου τύπου μηχάνημα μικρότερης όμως ισχύος (100 hp έναντι 110 hp). Ενόψει αυτών, μη νομίμως τα αρμόδια όργανα του Δήμου προέβησαν σε κατάτμηση των επίμαχων υπηρεσιών και συνακόλουθα στην απευθείας ανάθεσή τους.Μη νόμιμη δαπάνη.
Απαράβατοι όροι Διακήρυξης
Απόφαση 193/2022 ΑΕΠΠ:
Σε περίπτωση που η ίδια η διακήρυξη χρησιμοποιεί όρους, όπως «με ποινή αποκλεισμού...», «με ποινή απαραδέκτου...» ή άλλους παρόμοιους, είναι προφανές ότι οι όροι αυτοί θεωρούνται ουσιώδεις και συνεπώς οποιαδήποτε απόκλιση της προσφοράς από αυτούς οδηγεί σε απόρριψη της.