4η Εβδομάδα Δεκεμβρίου 2022
Επίκαιρη Νομοθεσία
Δημοσιεύθηκε η αρ. 60 (ΦΕΚ 1703 Β΄ / 7 Απριλίου 2022) ΚΥΑ με Θέμα: «Σύσταση οργάνωση και διοίκηση του Ν.Π.Ι.Δ. «Εταιρία Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων & Μελετών» - Ανάπτυξη, λειτουργία και διαχείριση του Ενιαίου Συστήματος Τεχνικών Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών (ΕΣΤΕΠ-ΤΙΜ-ΤΕΜ) και του Ηλεκτρονικού Συστήματος Προσδιορισμού Κόστους Συντελεστών Παραγωγής Τεχνικών Έργων (ΗΣΠΚΣΠΤΕ)¨.
Συνημμένο αρχείο:
Νομολογία
Νομολογία περί Αναθεωρήσεων
ΓνΝΣΚ 34/2022
Στην επίμαχη σύμβαση δεν παρέχεται η δυνατότητα αναθεώρησης των τιμών, προεχόντως διότι η περαίωση των εργασιών έλαβε χώρα εντός του τριμήνου του χρόνου εκκίνησης για τον υπολογισμό της αναθεώρησης, κατά το οποίο οι συμβατικές τιμές παραμένουν σταθερές, κατά τη ρητή πρόβλεψη της παραγράφου 5 του άρθρου 153 του ν. 4412/2016. Εξάλλου, η διενέργεια αναθεώρησης αποκλείεται και για τον πρόσθετο λόγο ότι ελλείπουν οι προϋποθέσεις της παρ. 9 του άρθρου 153 του ν. 4412/2016, καθόσον από την επισκόπηση της επίμαχης διακήρυξης και της οικείας σύμβασης και λαμβανομένου υπόψη ότι πρόκειται για ανάθεση έργου με το σύστημα μελέτης - κατασκευής με κατ’ αποκοπήν εργολαβικό αντάλλαγμα, προκύπτει ότι δεν είναι επιτρεπτή η διενέργεια αναθεώρησης, καθόσον δεν υφίσταται στη σύμβαση σχετική πρόβλεψη. Τέλος, δυνατότητα αναθεώρησης δεν παρέχεται ούτε δυνάμει της 359881/2021 απόφασης του Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών και της 15587/2022 ερμηνευτικής εγκυκλίου του ιδίου Υπουργού. Και τούτο διότι «εν εξελίξει έργα ανεξαρτήτως του χρόνου δημοπράτησης» στα οποία εφαρμόζονται οι συντελεστές αναθεώρησης που καθορίσθηκαν με την ως άνω υπουργική απόφαση για τα Α, Β και Γ τρίμηνα του 2021 είναι εκείνα τα οποία συνδέονται με την εκτέλεση εργασιών κατά τα παραπάνω τρίμηνα, ανεξαρτήτως μεν του χρόνου δημοπράτησης, υπό την αυτονόητη ωστόσο προϋπόθεση ότι οι συμβατικές τιμές σύμφωνα με τον γενικό κανόνα παραμένουν σταθερές για τις εργασίες που εκτελούνται ή θα έπρεπε να εκτελεσθούν μέσα στο τρίμηνο που θεωρείται χρόνος εκκίνησης της αναθεώρησης και του επόμενου αυτού (κατ’ εξαίρεση η σταθερότητα των τιμών περιορίζεται μόνο στο ημερολογιακό τρίμηνο εκκίνησης, όταν πρόκειται για έργα συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού μέχρι 1.500.000 ευρώ). Εν προκειμένω, το εν λόγω έργο δημοπρατήθηκε στις 4.2.2021, η ανάθεσή του εγκρίθηκε στις 4.3.2021 και περαιώθηκε στις 17.5.2021. Κατά συνέπεια, οι τιμές των εκτελούμενων εργασιών όχι μόνο δεν είχαν μεγάλη απόκλιση από τις τιμές του τριμήνου δημοπράτησης, αλλά αντιθέτως το σύνολο αυτών εκτελέστηκαν εντός του τριμήνου εκκίνησης της αναθεώρησης που εν προκειμένω εκκινείται κατά τον χρόνο έκδοσης της απόφασης έγκρισης ανάθεσης του έργου, ήτοι στις 04.03.2021 και κατά το οποίο οι τιμές των εκτελούμενων εργασιών παραμένουν σταθερές (ομόφωνα).
Νομολογία περί Τόκων Υπερημερίας
1201/2022 ΔΕΦ ΑΘ (Σκ.(6))
Οι καθυστερούμενοι τόκοι πρέπει να είναι ενός, τουλάχιστον, έτους, πρέπει, δηλαδή, να συνιστούν, κατά την έννοια του νόμου, δεδουλευμένους, ήτοι ληξιπρόθεσμους και απαιτητούς τόκους ενός, τουλάχιστον, έτους. Όπως έχει, περαιτέρω, κριθεί, αίτημα της προβλεπόμενης από το άρθρο 296 του Α.Κ. αγωγής δεν μπορεί να είναι η κεφαλαιοποίηση των, κατά τα ανωτέρω, οφειλομένων και καθυστερουμένων τόκων, αλλά η αναγνώριση της υποχρεώσεως του εναγομένου στην πληρωμή των τόκων αυτών, εντόκως από την επίδοση της αγωγής έως την εξόφληση του τοκοφόρου ποσού των τόκων, η οποία διακόπτει τον ανατοκισμό (Α.Π. Ολομέλεια 10/2007, Α.Π. 389/2011, 1298/2010, 1275/2010, 1102/2010, 2319/2009, 1537/2008, 126/2008 κ.α.). Τούτο δε, διότι ο ανατοκισμός δεν ανατρέχει στο παρελθόν, στο χρόνο, δηλαδή, από τον οποίο οι τόκοι έγιναν απαιτητοί, αλλά αρχίζει από την επίδοση της οικείας αγωγής στον οφειλέτη (Σ.τ.Ε. 3421/2013 σκ. 6, πρβλ. Α.Ε.Δ. 7/2011).
1201/2022 ΔΕΦ ΑΘ
Δημόσια έργα . Καθυστέρηση πληρωμής ανάδοχου έργου . Υποβολή εκ μέρους του ανάδοχου του έργου του λογαριασμού στην διευθύνουσα υπηρεσία με συμπερίληψη των τόκων υπερημερίας προκειμένου να εγκριθεί και εν συνεχεία αποπληρωθεί . Επιστροφή του λογαριασμού με αιτιολογία ότι έπρεπε να προηγηθεί σχετική όχληση . Κρίση ότι δεν απαιτείται προηγούμενη έγγραφη όχληση για την έναρξη της τοκοφορίας του λογαριασμού όταν ο οφειλέτης είναι δημόσια αρχή . Δέχεται εν μέρει την προσφυγή.
Νομολογία περί ΔΣ Μελετών
288/2021 ΕΦ ΠΑΤΡ (ΜΟΝ)
Δικαιοδοσία των πολιτικών δικαστηρίων. Προκήρυξη ανοικτής διαδικασίας. Ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων εκπόνησης μελετών και παροχής συναφών υπηρεσιών. Κρίσιμος χρόνος. Κατάργηση του Πενταμελούς Εφετείου. Η διαφορά που δημιουργήθηκε είναι ιδιωτικού δικαίου και, για το λόγο αυτό, η εκδίκασή της υπάγεται στη δικαιοδοσία των Πολιτικών Δικαστηρίων. Εφόσον, όμως, η ένδικη αγωγή ασκήθηκε πριν την 1-11-2017 και με το άρθρο 26 του ίδιου Ν. 4491/2017, καταργήθηκε το άρθρο 64 παράγραφος 4 του Εισαγωγικού Νόμου του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, που προέβλεπε τη συγκρότηση του πολιτικού Πενταμελούς Εφετείου, η διά αυτής διαφορά υπάγεται, στην καθ’ ύλην αρμοδιότητα του Τριμελούς Εφετείου. Συνακόλουθα, ενόψει του ότι η καθ` ύλην αναρμοδιότητα του Πρωτοβαθμίου Δικαστηρίου εξετάζεται και αυτεπαγγέλτως από το Εφετείο, στα πλαίσια του μεταβιβαστικού αποτελέσματος της έφεσης, πρέπει, κατ’ εφαρμογή του ήδη αναφερθέντος άρθρου να εξαφανιστεί η εκκαλουμένη απόφαση λόγω καθ’ ύλην αναρμοδιότητας του Πρωτοβαθμίου Δικαστηρίου και να παραπεμφθεί η υπόθεση προς εκδίκαση, σε πρώτο και δεύτερο βαθμό, στο Τριμελές Εφετείο, κατά την ειδική διαδικασία του άρθρου 13 του Ν. 1418/1984, ως έχον εξαιρετική καθ’ ύλην αρμοδιότητα, αλλά και τοπική αρμοδιότητα ως εκ του τόπου εκτέλεσης της επίδικης σύμβασης.