4η Εβδομάδα Οκτωβρίου 2025

Νομοθεσία

Απευθείας πρόσβαση, μέσω ενός μοναδικού URL, σε δημοσιευμένα στοιχεία και έγγραφα Δημόσιας Σύμβασης στο πλαίσιο ηλεκτρονικής διαγωνιστικής διαδικασίας μέσω ΕΣΗΔΗΣ Δημόσια Έργα

Εκδόθηκε το έγγραφο Υπ. Υποδομών και Μεταφορών Δ11/170262/20.10.2025 με το οποίο γνωστοποιείται ότι έχει υλοποιηθεί η δυνατότητα απευθείας πρόσβασης, μέσω ενός μοναδικού URL (Ηλεκτρονική Διαδικτυακή Διεύθυνση Ιστοσελίδας), στα δημοσιευμένα στοιχεία και έγγραφα Δημόσιας Σύμβασης στο πλαίσιο ηλεκτρονικής διαγωνιστικής διαδικασίας μέσω ΕΣΗΔΗΣ Δημόσια Έργα.

Η μορφή του URL έχει ως εξής

http://pwgopendata.eprocurement.gov.gr/actSearchErgwn/resources/search/XXXXXX, όπου ΧΧΧΧΧΧ είναι ο συστημικός αύξων αριθμός της σχετικής ηλεκτρονικής διαγωνιστικής διαδικασίας στο ΕΣΗΔΗΣ Δημόσια Έργα.

Κατόπιν τα ανωτέρω, οι Αναθέτουσες Αρχές/Αναθέτοντες Φορείς, δύναται να συμπεριλαμβάνουν τη συγκεκριμένη πληροφορία, ήτοι το μοναδικό URL πρόσβασης στα στοιχεία και έγγραφα της Δημόσιας Σύμβασης, στα κείμενα των Διακηρύξεων που δημοσιεύουν και στις ηλεκτρονικές φόρμες (eForms) δημοσιότητας στο eNotices 2.

Συνημμένα

Υπ.-Υποδομών-και-Μεταφορών-Δ11170262-20.10.2025

 

Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή

ΘΕΜΑ : Δυνατότητες Αναθέτουσας Αρχής  σε περιπτώσεις κωλυσιεργίας Διαγωνισμού

Ερώτηση :

Στον Δήμο που εργάζομαι συμβαίνει το εξής:

Έχουμε έναν διαγωνισμό σε εξέλιξη, που αφορά τις εργασίες συντήρησης των συστημάτων θέρμανσης- ψύξης στα κτίρια του Δήμου μας. Οι δύο ενδιαφερόμενοι οικονομικοί φορείς βρίσκονται σε σύγκρουση και καταφεύγουν σε διαρκείς προσφυγές, καθυστερώντας την διαδικασία της εξέλιξης του διαγωνισμού και την οριστικοποίηση του τελικού αναδόχου.

Ήθελα να σας ρωτήσω, τι γίνεται στην περίπτωση που η διαδικασία πάρει χρονική έκταση και τι δυνατότητες έχουμε ως τεχνική υπηρεσία για την ανάθεση κάποιων εκ των εργασιών ως κατεπείγον σε κάποιον τρίτο φορέα και ανεξάρτητο του παραπάνω διαγωνισμού.

Ποια νόμιμα βήματα και διαδικασίες μπορούμε να ακολουθήσουμε, προκειμένου να βγούμε από το αδιέξοδο, και να μπορέσουμε να εκτελέσουμε και να παρακολουθήσουμε τις εργασίες των συντηρήσεων, ως ΤΥ μέσα από κάποια σύμβαση. Επειδή υπάρχει το ευαίσθητο θέμα της έναρξης των συστημάτων θέρμανσης για τα σχολεία, είναι σκόπιμο όλες οι εργασίες που θα εκτελούνται να γίνονται μέσα από το πλαίσιο μιας σύμβασης που να περιγράφει ακριβώς τις εργασίες που εκτελούνται και την παρακολούθηση τους.

Ευχαριστώ

Απάντηση:

Κατ΄αρχάς πρόκειται για εάν – μάλλον σύνηθες καθόσον είναι συχνά εμφανιζόμενο – πρόβλημα σε πολλούς ΟΤΑ α΄β. για σύναψη Σύμβασης Υπηρεσιών.

Εφόσον υπάρχει πραγματική, τεκμηριωμένη ανάγκη κατεπείγουσας εκτέλεσης εργασιών, μπορεί να γίνει παράλληλη διαδικασία με κατάλληλα νομική αιτιολόγηση. (ΣΣ : Είναι διαδικασία που, σύμφωνα και με την Νομολογία που σας αποστέλλω δεν θα υπάρξει ιδιαίτερο πρόβλημα αιτιολόγησης), για την κατεπείγουσα εκτέλεση των αναγκαίων εργασιών συντήρησης και θέσης σε λειτουργία των συστημάτων θέρμανσης–ψύξης των σχολικών μονάδων και λοιπών δημοτικών κτιρίων

Οι δυνατότητες που έχει ο Φορέας , κυρίως είναι :

Α΄. Προσφυγή στην Διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση (άρθρο 32 παρ. 2γ Ν. 4412/2016) για σύναψη Σύμβασης Υπηρεσιών

Β΄. Προσφυγή στην Διαδικασία της Απευθείας ανάθεσης (άρθρο 118 Ν. 4412/2016). (ποσό < 30.000 ευρώ).

Η κατάλληλα νομική αιτιολόγηση έγκειται κυρίως όσον αφορά τις Προϋποθέσεις για την προσφυγή στη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ. 2γ του ν.4412/2016, για την κατεπείγουσα εκτέλεση των αναγκαίων εργασιών συντήρησης και θέσης σε λειτουργία των συστημάτων θέρμανσης–ψύξης των σχολικών μονάδων και λοιπών δημοτικών κτιρίων.

Συνεπώς πρέπει να πληρούνται οι ακόλουθες σωρευτικές προϋποθέσεις:

α. ύπαρξη απροβλέπτου γεγονότος,

β. ύπαρξη κατεπείγουσας ανάγκης που δεν συμβιβάζεται με τις προθεσμίες που επιτάσσουν άλλες διαδικασίες και

γ. ύπαρξη αιτιώδους συνδέσμου μεταξύ του απροβλέπτου γεγονότος και της κατεπείγουσας ανάγκης που ανακύπτει. (ΕΑΑΔΗΣΥ Οδηγία 1/2013/30.12.2013)(Ελ.Συν.Κλιμ.ΣΤ Πράξη 159/2012)(Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 211/2015, Κλιμ.ΣΤ Πράξη 159/2012)

δ. μη δυνατότητα τήρησης ούτε των συντετμημένων προθεσμιών του ανοικτού διαγωνισμού (ΣτΕ 1592/2004) (ΕΑΑΔΗΣΥ Οδηγία 1/2013/30.12.2013)

ε. μη ευθύνη της αναθέτουσας αρχής (άρθρο 32 παρ.2γ Ν.4412/2016)

στ. εφαρμογή στο μέτρο που είναι απολύτως απαραίτητο

Θα βρείτε πλήρες υλικό στις Εισηγήσεις αποστέλλω σχετικά με τις Προϋποθέσεις για την προσφυγή στη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ. 2γ του ν.4412/2016 καθώς και τα στάδια της διαδικασίας.

Τα στάδια που πρέπει να ακολουθήσετε είναι τα ακόλουθα.

1.         Εισήγηση της Τεχνικής Υπηρεσίας προς την Οικονομική Επιτροπή

a.         Βεβαίωση κατεπείγοντος της Τεχνικής Υπηρεσίας,

b.         Σχετική πρόσκληση διαπραγμάτευσης,

c.         και τη μελλοντική προσωρινή σύμβαση κατεπείγουσας συντήρησης.

2.         Έκδοση Απόφασης Οικονομικής Επιτροπής

Εγκρίνει

a.   Την προσφυγή στη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ. 2γ του ν.4412/2016, για την κατεπείγουσα εκτέλεση των αναγκαίων εργασιών συντήρησης και θέσης σε λειτουργία των συστημάτων θέρμανσης–ψύξης των σχολικών μονάδων και λοιπών δημοτικών κτιρίων.

3.         Πρόσκλησης προς οικονομικούς φορείς

4.         ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΥΣΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

5.         ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΠΑΡΑΛΑΒΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Νομολογία

Νομολογία Συμπληρωματικής σύμβασης (Τροποποίηση αρχικής σύμβασης έργου λόγω ύπαρξης ανάγκης τροποποίησης της οριστικής μελέτης)

 

Απόφαση 592/2022 Τμήμα 7

Εργασίες κατασκευής νέων χαράξεων σε οδικό άξονα.

Σε περίπτωση που κατά τη διάρκεια της δημοπράτησης διαπιστωθεί η ανάγκη τροποποίησης της οριστικής μελέτης επί τη βάσει της οποίας δημοπρατείται το έργο λόγω επιγενόμενης διαπίστωσης μερικής ασυμβατότητας με άλλο υπό μελέτη έργο στην ίδια περιοχή, η αναθέτουσα αξιολογεί το εύρος και το περιεχόμενο της αναγκαίας τροποποίησης της μελέτης προκειμένου να διαπιστώσει τον ουσιώδη ή μη χαρακτήρα της∙ εάν αυτή εκτιμηθεί ως ουσιώδης και η αναθέτουσα Αρχή εξακολουθεί να διατηρεί ενδιαφέρον για την υλοποίηση της σύμβασης, εναπόκειται στην ίδια να ματαιώσει τη διαγωνιστική διαδικασία και να εκκινήσει νέα διαδικασία ανάθεσης∙ εάν διαπιστωθεί ότι δεν τροποποιούνται καθοριστικά για τη συμμετοχή στη διαδικασία κριτήρια και δεν μεταβάλλεται η συνολική φύση της σύμβασης η αναθέτουσα Αρχή δύναται να συνάψει τη σύμβαση.

Κρίνει ότι η επαναχάραξη δύο μικρών τμημάτων του συνολικού μήκους των 13.900 μ. δημοπρατηθέντος έργου οδοποίας, με σκοπό να αποφευχθεί η διέλευσή του από τη λεκάνη κατάκλισης του μελετούμενου φράγματος δεν επηρεάζει τον αναπτυχθέντα ανταγωνισμό και το αποτέλεσμα της δημοπρασίας.

Δοθέντος, όμως, ότι πρέπει να διασφαλιστεί η πλήρης ωριμότητα του επαναχαραχθέντος στα προαναφερόμενα συγκεκριμένα τμήματα έργου, ώστε να αρθεί κάθε πραγματικό και νομικό εμπόδιο για την ταχεία και απρόσκοπτη εκτέλεσή του, η αναθέτουσα Αρχή καλείται πριν από την υπογραφή της σύμβασης

  • α) να ενσωματώσει στην κατακυρωτική απόφαση και στο σχέδιο σύμβασης την τροποποιημένη προϋπολογιζόμενη δαπάνη του έργου όπως προκύπτει από την εγκεκριμένη οριστική μελέτη του έργου με την νέα χάραξη και να εφαρμόσει επ'αυτής το ποσοστό έκπτωσης της αναδόχου,
  • β) να μεριμνήσει για τη συμπερίληψη και του τμήματος της επαναχάραξης στην περιβαλλοντική αδειοδότηση και
  • γ) να μεριμνήσει για τις τυχόν νέες απαιτούμενες απαλλοτριώσεις στην περιοχή της επαναχάραξης. Δέχεται προσφυγή ανάκλησης.