3η Εβδομάδα Οκτωβρίου 2025
Νομοθεσία
Εξέταση και αξιολόγηση επανορθωτικών μέτρων των οικονομικών φορέων που συμμετέχουν σε διαδικασίες σύναψης ΔΣ προμηθειών και υπηρεσιών
Σε συνέχεια των αλλαγών που επήλθαν στο συναφές νομοθετικό πλαίσιο με το ν. 5218/2025 (Α’ 125), το Υπουργείο Ανάπτυξης εξέδωσε την εγκύκλιο 78453/09.10.2025, με την οποία παρέχονται οδηγίες προς τις αναθέτουσες αρχές σχετικά με τη διαδικασία εξέτασης και αξιολόγησης των επανορθωτικών μέτρων των οικονομικών φορέων που συμμετέχουν σε διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων προμηθειών και υπηρεσιών.
Συνημμένα:
Εγκύκλιος - Υπολογισμός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή
Εκδόθηκε η Εγκύκλιος αρ. 79581 - 14-10-2025 (ΑΔΑ : 9ΑΞΜ46ΝΛΣΞ-ΧΘΡ) «Εγκύκλιος - Υπολογισμός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή για την εφαρμογή της παρ. 9α του άρθρου 53 του ν. 4412/2016 για παραδόσεις αγαθών που έλαβαν χώρα εντός του μηνός Οκτωβρίου 2025» η οποία ανακοινώνει τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (Δ.Τ.Κ.) που χρησιμοποιείται από τις αναθέτουσες αρχές για τον υπολογισμό της αναπροσαρμογής του τιμήματος συμβάσεων με αντικείμενο την προμήθεια αγαθών κατ’ εφαρμογή των παρ. 9 και 9α του άρθρου 53 του ν.4412/2016.
Συνημμένα
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ : Χρόνος ισχύος και έλεγχος βεβαιώσεων εγγραφής στο ΜΕΕΠ
Ερώτηση :
Έχω ένα ερώτημα, καθώς μόλις ανοίξαμε ένα διαγωνισμό μέσω ΕΣΗΔΗΣ.
Όταν ελέγχουμε τα δικαιολογητικά για το ΜΕΕΠ συγκεκριμένα, βάση του αρθ 30, ν5170/2025 δεχόμαστε ότι οι βεβαιώσεις εγγραφής στο ΜΕΕΠ και τα πτυχία των εργοληπτών Δημοσίων Δασοτεχνικών Έργων που ήταν σε ισχύ την 03.07.2019 εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι την 30.06.2025.
Για το διάστημα από την 30.06.2025 και εφεξής μέχρι την έκδοση απόφασης κατάταξης της εργοληπτικής επιχείρησης στο ΜΗΕΕΔΕ τα ως άνω πτυχία εξακολουθούν να ισχύουν με την προϋπόθεση υποβολής εμπρόθεσμης αίτησης επανάκρισης. (να μου επιδεικνύουν δηλ την αίτηση τους σωστά?). Μήπως μπορείς να με βοηθήσεις τι ακριβώς πρέπει να ελέγχουμε όσον αφορά στη βεβαίωση του ΜΕΕΠ (κάποιοι συμμετέχοντες μου αναφέρουν τη βεβαίωση τους από το 2024)
Απάντηση:
Σύμφωνα με το Άρθρο 125 («Θέματα Μητρώων συντελεστών παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων, μελετών, τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών - Τροποποίηση παρ. 1 και 2 άρθρου 39 και παρ. 1 και 6 άρθρου 65 π.δ. 71/2019») του Ν 5209/2025 ΝΕΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ και συγκεκριμένα στην Παρ.3 αυτού:
«Στην παρ. 6 του άρθρου 65 του π.δ. 71/2019, περί μεταβατικών διατάξεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο, δεύτερο και πέμπτο εδάφιο η ημερομηνία «30ή Ιουνίου 2025» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «31η Δεκεμβρίου 2025», β) στο τέταρτο εδάφιο η ημερομηνία «30ής Ιουνίου 2025» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «31ης Δεκεμβρίου 2025» και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής:
«6. Οι βεβαιώσεις εγγραφής στο Μ.Ε.ΕΠ., καθώς και τα πτυχία εργοληπτών Δημοσίων Δασοτεχνικών Έργων που είναι σε ισχύ κατά την 3η Ιουλίου 2019, και όσα εκδόθηκαν σε συνέχεια αιτήσεων που υποβλήθηκαν πριν από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 24 του άρθρου 118 του ν. 4472/2017 (Α` 74), εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Νομολογία
Νομολογία Τροποποίησης σύμβασης παροχής υπηρεσιών (Άρθρο 132)
Απόφαση 586/2022 Τμήμα 7
Δ.Ε.Υ.Α. Τροποποίηση σύμβασης παροχής υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου. Επιτρεπτή περίπτωση τροποποίησης σύμβασης παροχής υπηρεσιών αποτελεί, μεταξύ άλλων, αυτή που έχει ως αντικείμενο την παροχή συμπληρωματικών υπηρεσιών, για τις οποίες η αναθέτουσα αρχή προσφεύγει στον ανάδοχο της αρχικής σύμβασης, κατά τη διάρκεια της εκτέλεσής της. Προϋποθέσεις. Εν προκειμένω, η διαφοροποίηση των υπηρεσιών από το αντικείμενο της αρχικής σύμβασης και η ανάθεσή τους σε τρίτο θα εξέθετε την ήδη προσφεύγουσα σε τεχνική ανεπάρκεια αναφορικά προς την εκτέλεση του επίμαχου υποέργου και προς τις υποχρεώσεις από τη συγχρηματοδοτούμενη πράξη, η έντεχνη και προσήκουσα υλοποίηση της οποίας επίσης θα κινδύνευε να επηρεαστεί αρνητικά. Επομένως, θα προκαλούσε σημαντικά προβλήματα στην προσφεύγουσα, όπως και η διακοπή της παροχής των υπηρεσιών, κατά χρόνο στον οποίο το υποέργο εξακολουθεί να εκτελείται. Επιπροσθέτως, διαπιστώνει πως δεν συντρέχουν νομικές πλημμέλειες σε σχέση με το οικονομικό αντικείμενο της συμπληρωματικής σύμβασης. Δέχεται προσφυγή ανάκλησης.
Απόφαση 604/2018 Τμήμα 6
«Προμήθεια: Συντήρηση – Επέκταση και Αναβάθμιση Δικτύων Α.Ε.Ι. ΧΧΧ Τ.Τ.», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.499.160,00 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α..
Ανακαλείται η 35/2018 Πράξη του Στ΄ Κλιμ. του Ελ. Συν.. Το υποβληθέν προς έλεγχο σχέδιο σύμβασης αποτελεί τροποποίηση της αρχικώς συναφθείσας, μεταξύ του Α.Ε.Ι. και της ΑΚ, σύμβασης, κατά τη διάρκεια ισχύος αυτής (με διάρκεια 6 μηνών από της υπογραφής της και την εγκριθείσα παράταση αυτής κατά 3 μήνες, ήτοι έως 14.3.2018), σύμφωνη με τους όρους που τίθενται από το άρθρο 132 παρ. 1 περ. β΄ ν. 4412/2016 για τη νόμιμη σύναψή της. Ειδικότερα, το συμβατικό τίμημα του υποβληθέντος σχεδίου τροποποίησης ανέρχεται σε 670.604,40 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.), το οποίο είναι κατώτερο του 50% της αξίας της αρχικής σύμβασης (1.406.160,00 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.), και, επομένως, δεν υπερβαίνει το ανώτατο επιτρεπόμενο από την προαναφερθείσα διάταξη όριο. Περαιτέρω, όπως προκύπτει από τη πράξη της Συγκλήτου, οι συμπληρωματικές υπηρεσίες και αγαθά, που προβλέπονται με την τροποποιητική σύμβαση, δεν περιλαμβάνονται στην αρχική σύμβαση και κατέστησαν αναγκαία κατά τη διάρκειά της, μετά την πλήρη λειτουργία των αποτελεσμάτων του ΣΗΘΥΑ 600KW (μονάδα Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας/Ψύξης, με καύση φυσικού αερίου), που έχει εγκατασταθεί πρόσφατα στο Α.Ε.Ι., ώστε να γίνεται η μεγίστη δυνατή εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων και οικονομία στις λειτουργικές δαπάνες του Ιδρύματος. Οι προβλεπόμενες αρχικά υπηρεσίες και αγαθά (αναβάθμιση των δικτύων θέρμανσης – ψύξης και φωτισμού, καθώς και του εξοπλισμού του δικτύου κορμού INTERNET και εγκατάσταση συστήματος ΒΜS ελέγχου του νέου συστήματος θέρμανσης – ψύξης και του δικτύου φωτισμού) επεκτείνονται μεν με τη σύναψη της ελεγχόμενης τροποποιητικής σύμβασης, σε χώρους επιπλέον αυτών της αρχικής σύμβασης (και κατά τούτο πρόκειται περί ουσιώδους τροποποιήσεως της αρχικής σύμβασης), ωστόσο προκύπτει ότι η επέκταση αυτή κατέστη αναγκαία κατά την εκτέλεση του αρχικού τεχνικού αντικειμένου και για την άρτια ολοκλήρωση αυτού, λαμβανομένου υπόψη και το ότι, τεκμηριώνονται επαρκώς, με την απόφαση τροποποίησης της αρχικής σύμβασης, τόσο οι τεχνικοί, όσο και οι οικονομικοί λόγοι, για τους οποίους η αλλαγή του αρχικού αναδόχου θα θέσει σε κίνδυνο την τεχνική αρτιότητα και τη συνολική λειτουργικότητα του αρχικού αντικειμένου.
Κατά συνέπεια, το υποβληθέν σχέδιο τροποποίησης αφορά σε συμπληρωματική της αρχικής σύμβασης προμήθεια, που πληροί τις σωρευτικά απαιτούμενες προϋποθέσεις του άρθρου 132 παρ. 1 περ. β΄ ν. 4412/2016 και, επομένως, νομίμως καταρτίζεται.