1η Εβδομάδα Απριλίου 2025
Νομοθεσία
ΘΕΜΑ : Τέλος Χαρτοσήμου-Ψηφιακό τέλος συναλλαγής στην κράτηση υπέρ Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.
Υπενθυμίζουμε ότι με την παρ. 2 του άρθρου 31 του νόμου 5177/2025 (Α΄21), με την οποία κωδικοποιήθηκε η παρ.2 του άρθρου 32 του ν.5135/24, ορίζεται ότι το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής επιβάλλεται σε πράξεις, συμβάσεις και συναλλαγές που καταρτίζονται ή διενεργούνται από την 1η Δεκεμβρίου 2024.
Σχετικά με το τέλος Χαρτοσήμου, η Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ., με το υπ’ αριθ. 3074/31.03.2025 έγγραφό της (υπενθυμίζουμε ότι είχε εκδοθεί και το 11446/29.11.2024 έγγραφο της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. για το ίδιο θέμα) επισημαίνει τα εξής:
Σε συμβάσεις που συνάπτονται:
α) μετά την 1η Δεκεμβρίου 2024 δεν παρακρατείται τέλος χαρτοσήμου, ούτε ψηφιακό τέλος συναλλαγής στην κράτηση υπέρ ΕΑΔΗΣΥ,
β) μέχρι την 30η Νοεμβρίου 2024, εφόσον η έκδοση του εντάλματος πραγματοποιείται μετά την 1η Δεκεμβρίου 2024, ομοίως δεν παρακρατείται τέλος χαρτοσήμου ούτε ψηφιακό τέλος συναλλαγής στην κράτηση υπέρ ΕΑΔΗΣΥ.
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ : ΑΝΑΘΕΣΗ ΚΑΘΗΚΟΝΤΩΝ ΕΠΙΒΛΕΨΗΣ ΣΕ ΜΕΛΕΤΗΤΗ
Ερώτηση : Μπορώ να κάνω ανάθεση σε μελετητή, που έχει κάνει τη μελέτη, να είναι και σύμβουλος επίβλεψης κατά την κατασκευή του έργου που μελέτησε?
Απάντηση :
Για τις συμβάσεις των αναθετουσών αρχών του Βιβλίου Ι :
Με το Άρθρο 57 Ν. 4412/2016 «Διοίκηση του έργου - Παρακολούθηση και επίβλεψη» αντικαθίσταται το άρθρο 136 του Ν. 4412/2016 και τροποποιείται το περιεχόμενο της ισχύουσας ως ακολούθως. Αντί της προϊσχύουσας ρύθμισης (παρ. 7) για την υποχρεωτική συμμετοχή των βασικών μελετητών στην εκτέλεση του έργου ,με την τροποποίηση προβλέπεται ότι «οι βασικοί μελετητές έργων που έχουν υπαχθεί στο άρθρο 7Α του ν. 2282/2001 (Α’ 17) δύνανται να μετέχουν ως τεχνικοί σύμβουλοι -μελετητές στην εκτέλεση αυτού, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 144 και στην παρ. 6 του άρθρου 188», ενώ προστίθεται η υποχρέωση συνεργασίας τους με τον ιδιωτικό φορέα επίβλεψης.
Συνεπώς καταργείται η υποχρέωση συμμετοχής των βασικών μελετητών στην εκτέλεση του έργου, με την εξαίρεση των έργων που έχουν υπαχθεί στο άρθρο 7αν. 2282/2001, για τα οποία η προσφυγή στις υπηρεσίες του βασικού μελετητή επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια της αναθέτουσας αρχής
Επισημαίνεται ωστόσο ότι με το παρόν σχέδιο νόμου δεν τροποποιείται το άρθρο 188, η παρ. 6 του οποίου ορίζει ότι οι βασικοί μελετητές μετέχουν υποχρεωτικά ως Τεχνικοί Σύμβουλοι -Μελετητές στην εκτέλεση του έργου.
Από τον συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων προκύπτει ότι ενώ καταργείται η υποχρέωση συμμετοχής των βασικών μελετητών στην εκτέλεση του έργου, η διάταξη (περί ανάθεσης καθηκόντων Συμβούλου Επίβλεψης) αυτή δεν είναι απαγορευτική.
Για τις συμβάσεις των αναθετόντων φορέων του Βιβλίου ΙΙ
Σύμφωνα με το 5ο ΠΡΑΚΤΙΚΟ (8/12/2021) ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΟΥ ΣΥΓΚΡΟΤΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΗΘΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΘΕΤΟΥΣΩΝ ΑΡΧΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΘΕΤΟΝΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ, ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΟΔΗΓΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΑΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ν. 4412/2016 ΩΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΟΝ Ν. 4782/2021, (ΕΡΩΤΗΜΑ 5ο: Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 188 παρ. 6 του Ν. 4412/2016 όπως ισχύει, περί βασικού μελετητή, στις συμβάσεις των αναθετουσών αρχών του Βιβλίου ΙΙ), δεν μπορούν να τύχουν εφαρμογής οι περί βασικού μελετητή διατάξεις του άρθρου 188 παρ. 6 και 136 παρ. 9, στις συμβάσεις των φορέων του Βιβλίου ΙΙ, ενώ και η χρησιμότητα αυτών των διατάξεων έχει ελαχιστοποιηθεί μετά το δραστικό περιορισμό του πεδίου εφαρμογής τους κατά τα προαναφερόμενα.
Συνημμένα