2η Εβδομάδα Μαρτίου 2025
Νομοθεσία
ΘΕΜΑ : Δημοσίευση Εγκυκλίου ΥΠΟΜΕ
Δημοσιεύθηκε η Εγκύκλιος 43934/12.03.2025 του Υπ. Υποδομών και Μεταφορών, με την οποία παρέχονται διευκρινίσεις σχετικά με τα Κριτήρια επιλογής και αποδεικτικά μέσα σε διαγωνισμούς μελετών και έργων.
Συνημμένα
Εγκύκλιος αρ. 43934-12.03.2025 ΥΠΟΜΕ
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ : Ματαίωση της διαδικασίας ανάδειξης Αναδόχου και κήρυξη του διαγωνισμού παροχής γενικών υπηρεσιών ως άγονου
Ερώτηση :
Ο Φορέας μας (Αναπτυξιακή ……. Ο.Τ.Α.) προκήρυξε δημόσιο διαγωνισμό, κάτω των ορίων, για την παροχή γενικών υπηρεσιών με ανοιχτή διαδικασία μέσω με τίτλο: «Αποτύπωση γαστρονομικών διαδρομών , δημιουργία ψηφιακής εφαρμογής προβολής για έξυπνες συσκευές και ηλεκτρονικό λεύκωμα» στο πλαίσιο υλοποίησης Διακρατικού Σχεδίου Συνεργασίας: Υπομέτρο …. των Τ.Π. CLLD/LEADER των συμμετεχόντων Ομάδων Τοπικής Δράσης (ΟΤΔ), που συγχρηματοδοτείται από το ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΠΑΑ) 2014 - 2020 (Μέτρο 19 “Στήριξη για Τοπική Ανάπτυξη μέσω του LEADER (TAΠToK - Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων”).
Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των 180.00,00€ μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24% (εκτιμώμενη αξία συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ: 223.200,00€ και ο προϋπολογισμός της σύμβασης υποδιαιρείται στα κάτωθι τμήματα:……………………………..
Κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης των προσφορών σύμφωνα με Πρακτικό της Επιτροπής Διενέργειας του Διαγωνισμού αξιολογήθηκαν οι τεχνικές προσφορές των διαγωνιζόμενων και συγκεκριμένα της εταιρείας με την επωνυμία «….(Α)…..» της εταιρείας με την επωνυμία «….(Β΄)…..» και της εταιρείας «…..(Γ’)……..»,
Κατά της Απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Φορέα μας. ασκήθηκαν δύο (2) Προδικαστικές Προσφυγές: Της εταιρείας «…..(Γ’)……..»,και της εταιρείας «….(Β΄)…..» και μεσολάβησε και η παρέμβαση της εταιρείας με την επωνυμία «….(Α)…..»
Στη συνέχεια, με την «πράξη ορισμού εισηγήτριας εξέτασης της προδικαστικής προσφυγής-κλήση περί απόψεων επί χορήγησης προσωρινών μέτρων», η πρόεδρος του 4ου κλιμακίου κάλεσε τον Φορέα μας να καταθέσει τις απόψεις της για τη χορήγηση αναστολής εκτέλεσης –προσωρινών μέτρων. Αφού τηρήθηκε η νόμιμη διαδικασία με τις απόψεις της αναθέτουσας επί των προδικαστικών προσφυγών, εκδόθηκε η απόφαση της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (4ο Κλιμάκιο) με την οποία απορρίφθηκαν οι ασκούμενες παρεμβάσεις και έγιναν δεκτές οι ασκηθείσες προσφυγές στο σύνολο τους.
Μετά τα ανωτέρω και προς συμμόρφωση της Αναπτυξιακής Ηρακλείου με την παραπάνω απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ, το Διοικητικό Συμβούλιο, κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Διενέργειας του Διαγωνισμού, αποφάσισε την απόρριψη των υποβληθεισών προσφορών, την ματαίωση της διαδικασίας και την κήρυξη του διαγωνισμού ως άγονου κατά το άρθρο 106 του Ν.4412/2016 λόγω έλλειψης πλειοδοτών.
Κατόπιν των ανωτέρω παρακαλώ για την γνώμη σας ώστε να ξεμπλοκάρουν και να υλοποιήσουν άμεσα, πιθανόν με το άρθρο 32 με διαπραγμάτευση (η αιτιολογία του κατεπείγοντος κείται εντός του χρονοδιαγράμματος έως 30.09.2025 ειδάλλως χάνετε η χρηματοδότηση).
Απάντηση :
Στο μέρος ΙΙ («Η επαναδημοπράτηση του έργου - Ειδικά για την έκταση του προσυμβατικού ελέγχου στην περίπτωση επαναδημοπράτησης δημοσίου έργου, μετά από ματαίωση της αρχικής διαδικασίας δημοπράτησης¨») του Άρθρου της κας Δαρέλλη (Σελ 399 έως 408 Βιβλίου «Ν. 4412/2016 – Νομολογιακή προσέγγιση και Πρακτική Εφαρμογή») σχετικά με το θέμα αναφέρεται :
Η αναθέτουσα αρχή μπορεί, μετά από γνώμη του αρμοδίου οργάνου, να αποφασίσει, πέρα από τη ματαίωση της διαγωνιστικής διαδικασίας, την επανάληψη είτε ολόκληρηc της διαδικασίας, είτε οποιαδήποτε φάσης αυτής με τροποποίηση ή μη των όρων τηc. αλλά και την προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, σύμφωνα με τους όρους των άρθρων 29 και 32 του Ν 4412/2016.
Η αρχή της αναλογικότητας επιτάσσει την εν μέρει ανάκληση της διακήρυξης αντί της ολοσχερούς ανάκλησης και της ακύρωσης του αποτελέσματος,
Επιπρόσθετα, ισχύουν τα εξής:
Οι προβλέψεις της περ. (α) της παρ. 2 Άρθ. 32 Ν. 4412/2016
Η διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση μπορεί να χρησιμοποιείται για δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών σε οποιαδήποτε από τις κατωτέρω περιπτώσεις:
α) εάν, ύστερα από ανοικτή ή κλειστή διαδικασία είτε δεν υποβλήθηκε καμία προσφορά ή αίτηση συμμετοχής είτε καμία από τις υποβληθείσες προσφορές ή αιτήσεις συμμετοχής δεν είναι κατάλληλη, εφόσον δεν έχουν τροποποιηθεί ουσιωδώς οι αρχικοί όροι της σύμβασης και με την προϋπόθεση ότι διαβιβάζεται σχετική έκθεση στην Επιτροπή μετά από αίτημά της·
Μη κατάλληλη θεωρείται μία προσφορά όταν είναι άσχετη με τη σύμβαση και αδυνατεί προδήλως, χωρίς να τροποποιηθεί ουσιαστικά, να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τις απαιτήσεις της αναθέτουσας αρχής, όπως προσδιορίζονται στα έγγραφα της σύμβασης.
Επίκληση συνδρομής απρόβλεπτων περιστάσεων για την προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης
(ΑΡΘΡΟ 32 Ν. 4412/2016 (άρθρο 32 της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ))
Η διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση μπορεί να χρησιμοποιείται για δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών στο μέτρο που είναι απολύτως απαραίτητο, εάν λόγω κατεπείγουσας ανάγκης οφειλόμενης σε γεγονότα απρόβλεπτα για την αναθέτουσα αρχή, δεν είναι δυνατή η τήρηση των προθεσμιών που προβλέπονται για τις ανοικτές, κλειστές ή ανταγωνιστικές διαδικασίες με διαπραγμάτευση.
Οι περιστάσεις που επικαλούνται οι αναθέτουσες αρχές για την αιτιολόγηση της κατεπείγουσας ανάγκης δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να απορρέουν από δική τους ευθύνη. (άρθρο 32 παρ.2γ Ν.4412/2016).
Συνεπώς πρέπει να πληρούνται οι ακόλουθες σωρευτικές προϋποθέσεις:
- α. ύπαρξη απροβλέπτου γεγονότος,
- β. ύπαρξη κατεπείγουσας ανάγκης που δεν συμβιβάζεται με τις προθεσμίες που επιτάσσουν άλλες διαδικασίες και
- γ. ύπαρξη αιτιώδους συνδέσμου μεταξύ του απροβλέπτου γεγονότος και της κατεπείγουσας ανάγκης που ανακύπτει. (ΕΑΑΔΗΣΥ Οδηγία 1/2013/30.12.2013) (Ελ.Συν.Κλιμ.ΣΤ Πράξη 159/2012) (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 211/2015, Κλιμ.ΣΤ Πράξη 159/2012)
- δ. μη δυνατότητα τήρησης ούτε των συντετμημένων προθεσμιών του ανοικτού διαγωνισμού (ΣτΕ 1592/2004) (ΕΑΑΔΗΣΥ Οδηγία 1/2013/30.12.2013)
- ε. μη ευθύνη της αναθέτουσας αρχής (άρθρο 32 παρ.2γ Ν.4412/2016)
- στ. εφαρμογή στο μέτρο που είναι απολύτως απαραίτητο
Συμπέρασμα
Από τις διατάξεις του άρθρου 106 ν. 4412/2016 προκύπτει ότι η ματαίωση της διαδικασίας για την σύναψη δημοσίας συμβάσεως δεν επαφίεται στην διακριτική ευχέρεια της αναθέτουσας Αρχής, αλλά επιτρέπεται μόνο για συγκεκριμένους λόγους, περιοριστικώς αναφερομένους. Η απόφαση ματαίωσης του διαγωνισμού μπορεί να λαμβάνει χώρα είτε κατά δέσμια αρμοδιότητα (π.χ. επί μη υποβολής ή επί μη υποβολής παραδεκτής προσφοράς ή μη προσέλευσης υπογραφής της σύμβασης από τον επιλεγέντα ανάδοχο, παρ. 1 άρ. 106 ν. 4412) είτε κατά διακριτική ευχέρεια της διοίκησης, στο μέτρο, που αυτή εξειδικεύει αόριστες νομικές έννοιες (π.χ. επί υποβολής μίας προσφοράς, η οποία κρίνεται ως «μη συμφέρουσα από οικονομική άποψη», περ. δ της παρ. 2 του άρ. 106 ν. 4412). Εφόσον ανάγεται στην διακριτική ευχέρεια της διοίκησης, η απόφαση ματαίωσης οφείλει να αιτιολογείται ειδικά προκειμένου, μεταξύ άλλων, να υποβληθεί σε αποτελεσματικό προδικαστικό έλεγχο. Η αιτιολογία οφείλει να διαλαμβάνει την συνδρομή του συντρέχοντος κατά περίπτωση λόγου ματαίωσης με την προσήκουσα υπαγωγή των πραγματικών περιστατικών. (ΑΕΠΠ Απόφαση 134/2021).