1η Εβδομάδα Δεκεμβρίου 2024
Διεξαγωγή 1ης Εκπαιδευτικής Συνεδρίας 2ου κύκλου Συνεδριών του site: dimosies-symvaseis.gr
Μετά την ολοκλήρωση του επιτυχημένου 1ου κύκλου Εκπαιδευτικών Συνεδριών (Σύνολο: 20 Συνεδρίες) του site: dimosies-symvaseis.gr, την Πέμπτη 05/12/2024 και ώρες 10.00 π.μ. – 12.00 πραγματοποιήθηκε η 1η Εκπαιδευτική Συνεδρία του 2ου κύκλου των Εκπαιδευτικών Συνεδριών με θέμα : «Νέος Κανονισμός Τεχνολογίας Σκυροδέματος (ΚΤΣ-2016) : 40 χρόνια απο τον ΚΤΣ-85 – Εμπειρίες από την Εφαρμογή του» που παρουσίασε ο κ. Νίκος Μαρσέλλος.
Ο κ. Νίκος Μαρσέλλος, Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ (1973),
- έχει εργασθεί ως ελέυθερος επαγγελματίας αλλά και ως μισθωτός σε θέματα ελέγχου ποιότητας και σύνταξης Κανονισμών, Προδιαγραφών και Προτύπων σκυροδέματος και άλλων υλικών Οδοποιϊας.
- Ήταν μέλος της Επιτροπής σύνταξης του Κανονισμού Τεχνολογίς Σκυροδέματος (ΚΤΣ 1985, ΚΤΣ 1987 και Σχεδίου ΚΤΣ 2013) καθώς και ΟΕ του ΙΟΚ για την σύνταξη των ΠΕΤΕΠ
- Μέλος της Επιτροπής Τεχνολογίας Σκυροδέματος του ΣΠΜΕ για την σύνταξη έξι Τεχνικών Οδηγιών
- Συγγραφέας δύο βιβλίων με αντικείμενο την Τεχνολογία Σκυροδέματος και του ¨Οδηγού Σκυροδέματος» (σε 5 εκδόσεις)
Νομολογία
Νομολογία περί Διακοπής εργασιών Εργολαβίας – Διάλυση της Σύμβασης (Μέρος ΙΙΙ)
ΣτΕ 108/2011
Η καθυστέρηση εγκρίσεως υπερσυμβατικών ή νέων εργασιών που περιλαμβάνονται σε Σ.Π. και Π.Κ.Τ.Μ.Ν.Ε. δεν συνιστά, κατά την έννοια της διατάξεως της παρ. 2 του άρθρου 48 του π.δ/τος 609/1985, λόγο διακοπής των εργασιών του έργου, με υπαιτιότητα του κυρίου αυτού, διότι, κατά το νόμο (άρθρα 8 του ν. 1418/1984 και 43 του π.δ/τος 609/1985), η αρμοδιότητα κατάρτισης και έγκρισης Σ.Π. και Π.Κ.Τ.Μ.Ν.Ε. ανήκει αποκλειστικά στην Υπηρεσία. Αλλωστε, ακόμη και στην περίπτωση που ο ανάδοχος έχει, υπό τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία (και μόνον) που ορίζουν οι ως άνω διατάξεις, υποχρέωση εκτελέσεως υπερσυμβατικών ή νέων εργασιών, η πέραν του ευλόγου χρόνου (τριμήνου από της υποβολής τους στην Προϊσταμένη Αρχή προς έγκριση) καθυστέρηση εγκρίσεως του οικείου Σ.Π. και του Π.Κ.Τ.Μ.Ν.Ε. έχει ως έννομη συνέπεια να θεωρούνται αυτά αυτοδικαίως εγκριθέντα, η δε Προϊσταμένη Αρχή να μην μπορεί πλέον να προβεί σε τροποποιήσεις αυτών (ενδεικτικώς ΣτΕ 619/2003, 930/2005, 377/2006, 2794/2008, 1490/2009). Η συνέπεια αυτή (της αυτοδίκαιης εγκρίσεως) δικαιολογείται λόγω της ανάγκης ταχείας εκτελέσεως των δημοσίων έργων και όχι αποκλειστικά, όπως ισχυρίζεται η αιτούσα, προς όφελος (και όχι εις βάρος) του αναδόχου
ΣτΕ 585/2009
Η διακοπή των εργασιών εντός της κοίτης του ποταμού που οφείλεται σε έκδοση προσωρινής διαταγής του Προέδρου Πρωτοδικών αποδίδεται σε πλημμελή μελέτη που προκάλεσε την έκδοση προσωρινής διαταγής, συνεπώς υφίσταται διακοπή των εργασιών με υπαιτιότητα του κυρίου του έργου
1009/2009 ΣΤΕ
Δημόσια έργα. Για τη θεμελίωση δικαιώματος αποζημιώσεως του αναδόχου για τις ζημίες που υπέστη λόγω υπερημερίας του κυρίου του έργου περί την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του από την εργολαβική σύμβαση ή από το νόμο, απαιτείται η επίδοση προς τον κύριο του έργου σχετικής έγγραφης όχλησης του αναδόχου, χωρίς να απαιτείται η όχληση αυτή να είναι και ειδική. Πρέπει στην έγγραφη όχληση του αναδόχου να αναφέρονται τα συνιστώντα την υπερημερία του κυρίου του έργου πραγματικά περιστατικά και οι θετικές ζημίες που προκαλούνται στον ανάδοχο, για τις οποίες θα ζητηθεί στο μέλλον αποζημίωση. Μόνον η θετική ζημία που προκαλείται μετά την επίδοση από τον ανάδοχο της σχετικής έγγραφης όχλησης γεννά υποχρέωση για αποζημίωση. Το κρίσιμο χρονικό διάστημα για το οποίο ζητήθηκε από την αναιρεσείουσα αποζημίωση ήταν προγενέστερο της υποβολής απ` αυτήν των σχετικών οχλήσεων. Οι ισχυρισμοί του αναδόχου ότι η υποβολή οχλήσεως στην προκειμένη περίπτωση ήταν περιττή, διότι το Δημόσιο τελούσε σε γνώση της υπερημερίας του αλλά και εκ της όλης συμπεριφοράς του καθίστατο άνευ σημασίας η όχλησή του, πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμοι. Ορθά απερρίφθη η ένδικη προσφυγή. Απορρίπτεται η αναίρεση (επικυρώνει την αριθμ. 2999/2002 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών).
1384/2002 ΣΤΕ
Δημόσια έργα. Υπέρβαση συνολικής συμβατικής προθεσμίας. Δικαίωμα του αναδόχου να ζητήσει τη διάλυση της σύμβασης, εφόσον δεν είναι υπαίτιος για την καθυστέρηση. Παραστάσεις που οφείλονται σε έγκριση επιπλέον εργασιών και αύξηση του αντικειμένου της εργολαβίας δεν ανάγονται σε υπαιτιότητα της αναδόχου εταιρείας. Νόμιμη η άρνηση της αναδόχου για εκτέλεση εργασιών, για τις οποίες, όπως έπρεπε να προηγηθούν ενέργειες της Διοίκησης. Απορρίπτει την αίτηση.
4192/2000 ΣΤΕ
Δημόσια έργα. Κατασκευή σχολείου. Προθεσμία για την παράδοση του έργου και προθεσμίες για την αποπεράτωση συγκεκριμένων τμημάτων του έργου. Καθυστέρηση που δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του αναδόχου. Απεργίες οικοδόμων, εκτέλεση προσθέτων εργασιών. Δικαίωμα αναδόχου προς διάλυση της εργολαβίας με ειδική δήλωση. Μη εξέταση από το διοικητικό εφετείο των ουσιωδών ισχυρισμών της αναδόχου κοινοπραξίας περί των λόγων καθυστέρησης. Πλημμελής αιτιολογία της προσβαλλομένης αποφάσεως. Δεν νοείται κήρυξη έκπτωσης του αναδόχου από τον κύριο του έργου μετά τη διάλυση της εργολαβικής συμβάσεως με νόμιμο τρόπο.
2079/1999 ΣτΕ:
Δημόσια έργα. Προθεσμία αποπεράτωσης του έργου. Παράταση προθεσμιών.Προϋποθέσεις. Υποχρεώσεις αναδόχου. Χρόνος σύνταξης των λογαριασμών.Προϋποθέσεις διακοπής εκτελεσθεισών εργασιών. Περιστατικά. Μη ύπαρξηυπαιτιότητας του αναιρεσιβλήτου Δήμου, κυρίου του έργου, από την μηπληρωμή υποβληθέντος λογαριασμού, όταν αυτός δεν συνοδεύεται απόβεβαίωση περί καταβολής των οφειλομένων από τον ανάδοχο ασφαλιστικώνεισφορών. Μη νόμιμη, σε τέτοια περίπτωση, η διακοπή των εργασιών απότον ανάδοχο, καθώς και η δήλωση περί διαλύσεως της εργολαβίας.Συνέπειες της παράνομης διακοπής των εργασιών. Κατάπτωση ποινικώνρητρών υπέρ του κυρίου του έργου. Απόρριψη της υπό κρίσιν αιτήσεωςαναιρέσεως κατά της υπ` αρ. 2011/94 απόφασης του Διοικ. Εφετείου Αθηνών.
1582/1994 ΣΤΕ
Δημόσια έργα. Υπέρβαση των συμβατικών προθεσμιών εκτελέσεως τουέργου. Δικαίωμα αναδόχου να ζητήσει την διάλυση της συμβάσεως.