1η Εβδομάδα Οκτωβρίου 2024

 

Νομοθεσία

Δημοσίευση Ν. 5140/2024 (ΦΕΚ 154/30.09.2024 τεύχος Α') 

Δημοσιεύθηκε ο ν. 5140/2024 (ΦΕΚ 154/30.09.2024 τεύχος Α'): «Νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και συμπληρωματικές διατάξεις» με ρυθμίσεις για το νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και παρατάσεις προθεσμιών για τον κορωνοϊό

Ο νόμος περιλαμβάνει τις εξής ενότητες:

Ι. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

ΙΙ. ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ RAPID TEST ΑΠΟ ΤΟΥΣ Ο.Τ.Α. ΜΕ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗΣ ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ  

Στην ενότητα Ι. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ περιλαμβάνονται τα εξής Κεφάλαια:

Α. Δομή, διάρθρωση και διάρκεια του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων

Β. Έννοια της δημόσιας επένδυσης

Γ. Υποχρεώσεις φορέων, έργα των οποίων χρηματοδοτούνται από το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

Δ. Χρηματοδότηση έργων Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων

Ε. Ανάκληση χρηματοδοτήσεων

ΣΤ. Πληρωμές Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων

Ζ. Μητρώο δικαιούχων έμμεσων πληρωμών Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων

Η. Σύσταση Μητρώου Καταγραφής και Παρακολούθησης Δαπανών Συντήρησης και Λειτουργίας

Θ. Τρόπος υλοποίησης χρηματοδοτούμενου έργου

Ι. Υπόλογοι διαχειριστές έργου Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων

ΙΑ. Εισηγητές εκκαθάρισης και εκκαθαριστές της δαπάνης

ΙΒ. Υπεύθυνοι λογαριασμού Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων

ΙΓ. Σύγκρουση συμφερόντων

ΙΔ. Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων

ΙΕ. Μεταβατικές-Καταργούμενες διατάξεις

 

Νομολογία

Στήριξη στις ικανότητες άλλων φορέων - Δάνεια εμπειρία  -Μέρος ΙΙΙ

 

Απόφαση 15/2023 ΕΑΔΗΣΥ

Εκ των δηλωθέντων στο ΕΕΕΣ της ... προκύπτει σαφώς και ρητώς ότι αυτή δανείζει εμπειρία στην προσφεύγουσα για την πλήρωση της τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας και χρηματοοικονομικής επάρκειας, ενώ δεν προκύπτει εκ των απαντήσεών της ότι μετέχει στο διαγωνισμό ως μέλος ένωσης. Η εσφαλμένη καταχώρηση των στοιχείων της δάνειας εμπειρίας στο πεδίο για την ένωση οικονομικών φορέων δεν καθιστά το ΕΕΕΣ της δανείζουσας αόριστο και ασαφές, αλλά πρόκειται για επουσιώδη πλημμέλεια και εκ παραδρομής σφάλμα, θεραπεύσιμο κατά το άρθρο 102 του ν. 4412/2016. 

 

Απόφαση 524/2020 Τμ. 6 ΕλΣυν

Προμήθεια και μεταφορά άλατος, για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, από τυχόν χιονοπτώσεις – παγετό, στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο, αρμοδιότητας της Περιφέρειας ………., για τις χειμερινές περιόδους ……………. 

Η παράλειψη της διακήρυξης να προσδιορίσει τον τεχνικό εξοπλισμό που πρέπει να διαθέτουν οι διαγωνιζόμενοι για να αποδείξουν την τεχνική καταλληλότητά τους, δεν συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια της σχετικής διαδικασίας. ………………. Περαιτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση, η ενδεχόμενη μίσθωση μεταφορικών μέσων κατά την εκτέλεση της σύμβασης δεν συνιστά «δάνεια εμπειρία» και ως εκ τούτου ορθώς δεν δηλώθηκε στο υποβληθέν ΕΕΕΣ η στήριξη της αιτούσας σε ικανότητα τρίτων, ούτε προσκομίσθηκαν ΕΕΕΣ των συνεργαζόμενων μεταφορέων. Δέχεται την αίτηση. Δέχεται την αίτηση ανακαλεί την πράξη. 

 

Απόφαση 1664/2021 ΑΕΠΠ

Ο μισθωμένος εξοπλισμός δε συνιστά στήριξη στις ικανότητες τρίτου

Οι ισχυρισμοί της προσφεύγουσας σχετικά με την απαίτηση του όρου 2.2.6 της Διακήρυξης τα μηχανήματα έργου (καλαθοφόρο, χορτοκοπτικό όχημα), τα φορτηγά οχήματα καθώς και το χλοοκοπτικό εμπρόσθιας κοπής να είναι ιδιόκτητα, ενώ μόνο ο υπόλοιπος εξοπλισμός και τα λοιπά μηχανήματα μπορεί να είναι είτε ιδιόκτητα είτε μισθωμένα με αποτέλεσμα να αποκλείεται η συμμετοχή της στην επίμαχη διαγωνιστική διαδικασία εφόσον δεν μπορεί να στηριχθεί στις ικανότητες τρίτων με τη μίσθωση των απαιτούμενων μηχανημάτων που απαιτούνται για την εκτέλεση της υπό ανάθεση σύμβασης πρέπει να γίνουν δεκτοί ως βάσιμοι, όχι διότι η μίσθωση συνιστά στήριξη στην ικανότητα τρίτου αλλά διότι η απαίτηση περί ιδιόκτητου εξοπλισμού περιορίζει αδικαιολόγητα τον ανταγωνισμό και ειδικά την πρόσβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις δημόσιες συμβάσεις. Αναλυτικότερα, η μίσθωση πράγματος συνιστά κατά τον Αστικό Κώδικα και τις πάγιες αρχές του δικαίου νόμιμη και επαρκή αιτία κατοχής του πράγματος (άρθρα 574 επόμ. σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 976 επόμ.) και συνεπώς, τα μέσα και πράγματα που ο προσφέρων και μετέπειτα ανάδοχος, ήδη κατά τον χρόνο της υποβολής της προσφοράς του, μισθώνει από τρίτους (εκμισθωτές) συνιστούν αντικείμενα αυτής καθαυτής της δικής του κατοχής και συνεπώς πράγματα τα οποία ο ίδιος μόνος του δύναται να διαθέσει και να χρησιμοποιήσει για την εκτέλεση της σύμβασης και επομένως, θεωρούνται ίδια μέσα του ίδιου του προσφέροντος/αναδόχου για τους σκοπούς της διαδικασίας ανάθεσης και εκτέλεσης της δημόσιας σύμβασης, δηλαδή προσόντα και κριτήρια επιλογής που συντρέχουν απευθείας στο πρόσωπό του, χωρίς ο εκμισθωτής να καθίσταται ούτως «δανείζων εμπειρία/προσόν/ικανότητα» (βλ. απόφαση ΑΕΠΠ 237/2018, σκ. 19). Κατά τη διαδικασία δε προσδιορισμού των κριτηρίων επιλογής των υποψηφίων πρέπει να τηρούνται οι βασικές αρχές που απορρέουν από το ενωσιακό δίκαιο, ιδίως της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και της αποφυγής κάθε είδους άμεσων ή έμμεσων διακρίσεων. Ο καθορισμός των ικανοτήτων αυτών αποβλέπει στο να διαπιστώσει η αναθέτουσα αρχή, εάν ο εκάστοτε συμμετέχων στη διαγωνιστική διαδικασία, οικονομικός φορέας, διαθέτει κατά τεκμήριο την ικανότητα να ανταποκριθεί στην εκτέλεση της σύμβασης και συνίσταται στο να θεσπιστούν εύλογες προϋποθέσεις συμμετοχής αυτών. Επιπλέον, ως βασίμως υποστηρίζει η προσφεύγουσα, η επίμαχη απαίτηση για αποκλειστικά ιδιόκτητο εξοπλισμό παραβιάζει και την αρχή της αναλογικότητας καθώς η επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού μπορεί να επέλθει εξίσου και με μισθωμένο εξοπλισμό. Γίνεται δεκτή η Προσφυγή.