4η Εβδομάδα Σεπτεμβρίου 2024
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ: Σύνταξη του Προϋπολογισμού Μελέτης Έργων με μη ύπαρξη δυνατότητας προμέτρησης ποσοτήτων
Ερώτηση :
Θα ήθελα να ρωτήσω αν μπορεί να συνταχθεί μελέτη για έργο η οποία να μην έχει ποσότητες λόγω του ότι δεν είναι δυνατόν να προμετρηθούν εκ των προτέρων.
Στο άρθρο 53, παρ. 7ι) του Ν.4412/2016 αναφέρει ότι : «Στην περίπτωση εφαρμογής του άρθρου 125,για έργα που η προμέτρηση των εργασιών είναι δύσκολη ή αδύνατη, όπως ιδίως έργα συντηρήσεων, επισκευών, βελτιώσεων, ανακαινίσεων, αναστηλώσεων, άρσης καταπτώσεων και για ύψος προϋπολογισμού έως εξήντα χιλιάδες (60.000) ευρώ, χωρίς ΦΠΑ, μπορεί ο προϋπολογισμός να μην περιλαμβάνει ποσότητες των επιμέρους εργασιών, αλλά μόνο την κατ’ εκτίμηση δαπάνη του συνόλου κάθε ομάδας ομοειδών εργασιών και το γενικό σύνολο.»
Ωστόσο το άρθρο 125 έχει καταργηθεί.
Οπότε μπορούμε ή όχι να συντάξουμε μελέτη για έργο χωρίς ποσότητες; Αν ναι, το μόνο που απαιτείται είναι να έχουμε παραπάνω από μία ομάδες εργασιών;
Απάντηση:
Για την σύνταξη του Προϋπολογισμού Μελέτης των Έργων απαιτείται:
- H τήρηση των ποσοτήτων γίνεται κατόπιν ελέγχου κατά μεταφορά από το Τεύχος Προμετρήσεων (εφόσον αυτή έχει συντελεσθεί από τον Μελετητή ή είναι αποτέλεσμα της σύνταξης Μελέτης από την ΔΥ) και
- Για την διαμόρφωση των αναλυτικών προϋπολογισμών έργων, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4412/2016 απαιτείται η “ομαδοποίηση” των εργασιών.
Αυτό διότι η ένταξη όλων των επιμέρους προβλεπόμενων ειδών εργασιών σε μία ομάδα καθιστά δυσχερή (αν όχι ανέφικτο) τον έλεγχο της διαχείρισης των επί έλασσον δαπανών, σύμφωνα με όσα ορίζονται τόσο στο άρθρο 156 παρ. 3 ν.4412/2016, όσο και στην οικεία διακήρυξη (άρθρο 11.3), ενδέχεται δε να οδηγήσει σε μη νόμιμες τροποποιήσεις του προϋπολογισμού του έργου και, ειδικότερα, σε μη νόμιμες αυξομειώσεις των προϋπολογισθεισών για τα επιμέρους είδη εργασιών δαπανών, μέσω της μείωσης ορισμένων εξ αυτών και, παράλληλα, μέσω της υπέρβασης των προβλεπόμενων για άλλα είδη εργασιών δαπανών, πέραν των ποσοστιαίων ορίων που τίθενται με το άρθρο 11.3 της διακήρυξης.
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στη περ. ι) της παρ.7 του Άρθρου 53 του Ν.4412/2016, ο προϋπολογισμός που συντάσσει η αναθέτουσα αρχή πρέπει να είναι αναλυτικός και να ομαδοποιεί τις ομοειδείς εργασίες με ένδειξη του αθροίσματος της δαπάνης κάθε ομάδας. Αν δεν υπάρχει τέτοια ομαδοποίηση, νοείται ότι το σύνολο των εργασιών είναι μία ομάδα. Στην περίπτωση εφαρμογής της περίπτωσης α` της παρ. 2 του άρθρου 95 ο προϋπολογισμός πρέπει υποχρεωτικά να αναλύεται σε «Ομάδες εργασιών» ανά κατηγορία έργων. Οι «Ομάδες Εργασιών» ανά κατηγορία έργων καθορίζονται με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Στην περίπτωση εφαρμογής ενιαίο ποσοστό έκπτωσης (του άρθρου 125), για έργα που η προμέτρηση των εργασιών είναι δύσκολη ή αδύνατη, όπως ιδίως έργα συντηρήσεων, επισκευών, βελτιώσεων, ανακαινίσεων, αναστηλώσεων, άρσης καταπτώσεων και για ύψος προϋπολογισμού έως εξήντα χιλιάδες (60.000) ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α., μπορεί ο προϋπολογισμός να μην περιλαμβάνει ποσότητες των επιμέρους εργασιών, αλλά μόνο εκτίμηση αυτών.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Σύμφωνα με το άρθρο 141 Ν.4782/2021 (ΦΕΚ Α 36) το άρθρο 125 καταργήθηκε από την 1η.6.2021, συνεπώς μη εκδοθείσης νέας αποσαφηνιστικής διάταξης συνάγουμε ότι υποχρεούστε στην σύνταξη Προϋπολογισμού σύμφωνα με τις ανωτέρω οδηγίες.
Νομολογία
Στήριξη στις ικανότητες άλλων φορέων - Δάνεια εμπειρία -Μέρος ΙΙ
Απόφαση 1322/2022 ΕΑΔΗΣΥ
Στήριξη σε τρίτο προς πλήρωση του κριτηρίου τεχνικής ικανότητας που αφορά επαγγελματική εμπειρία
Ο παρεμβαίνων δήλωσε στο ΕΕΕΣ του ότι αφενός μεν στηρίζεται στον τρίτο φορέα «...» ως προς το κριτήριο χρηματοοικονομικής επάρκειας και ως προς το κριτήριο τεχνικής ικανότητας για το σκέλος που αφορά την προηγούμενη εμπειρία στην εκτέλεση συναφών συμβάσεων, αφετέρου ότι θα ανατεθεί στον εν λόγω τρίτο φορέα υπεργολαβικά ποσοστό 5% των εργασιών της υπό ανάθεση σύμβασης δια της διάθεσης του στελέχους του κ. .... Ωστόσο, κατά τον όρο 2.2.8 της διακήρυξης και το άρθρο 78 του ν. 4412/2016, σε περίπτωση στήριξης προς πλήρωση του κριτηρίου τεχνικής ικανότητας που αφορά επαγγελματική εμπειρία του οικονομικού φορέα σε συγκεκριμένες προηγούμενες συμβάσεις απαιτείται και ανάθεση στον τρίτο των οικείων εργασιών που σχετίζονται με τις ικανότητες που παρέχει ως στήριξη, ήτοι με την εμπειρία του σε συναφή έργα (βλ. Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ 1227/2022, 873/2022). Ενόψει τούτου αβασίμως ο παρεμβαίνων προβάλλει ότι υφίσταται κατ’άρθρον 78 του ν. 4412/2016 διάκριση μεταξύ υπεργολάβου και τρίτου φορέα, καθώς σύμφωνα με τον όρο 2.2.8 της διακήρυξης η στήριξη στις ικανότητες τρίτου φορέα ως προς την επαγγελματική εμπειρία συνεπάγεται συγχρόνως και την υπεργολαβική ανάθεση των εργασιών για τις οποίες παρέχεται στήριξη. Συνεπώς, εν προκειμένω, δοθέντος ότι ο παρεμβαίνων δεν πληροί αυτοτελώς το κριτήριο τεχνικής ικανότητας που αφορά την προηγούμενη επαγγελματική εμπειρία παρά μόνον δια της στήριξης στο φορέα «...» ο οποίος αναλαμβάνει να καλύψει εξ’ ολοκλήρου το σχετικό κριτήριο τεχνικής ικανότητας, βασίμως ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι το δηλωθέν ποσοστό υπεργολαβίας 5% που θα εκτελέσει ο τρίτος φορέας δεν αντιστοιχεί στην τεχνική και επαγγελματική ικανότητα που παρέχει στήριξη. Ενόψει τούτου, η αναθέτουσα αρχή όφειλε κατά δεσμία αρμοδιότητα να απορρίψει την προσφορά του παρεμβαίνοντος και ο σχετικός λόγος της προσφυγής θα πρέπει να γίνει δεκτός ως βάσιμος.
Πράξη 109/2019 Κλιμ. Τμ. 7
Σύμβαση δανεισμού εργαζομένων - Μη υποχρέωση υποβολής ΤΕΥΔ δάνειας εμπειρίας
Αμοιβή υπηρεσιών φύλαξης και προστασίας δημοτικών εγκαταστάσεων. Δεν απαιτείται υποβολή Τ.Ε.Υ.Δ. από την τρίτη εταιρεία που δανείζει το προσωπικό της στην ανάδοχο, διότι δεν πρόκειται για «δάνεια εμπειρία» λόγω αδυναμίας του υποψηφίου οικονομικού φορέα να καλύψει τις χρηματοοικονομικές, τεχνικές ή επαγγελματικές απαιτήσεις της διακήρυξης κατά το στάδιο υποβολής των προσφορών, αλλά για επιτρεπτώς συναφθείσα σύμβαση δανεισμού εργαζομένων δυνάμει της οποίας απασχολείται, κατά το στάδιο εκτέλεσης της σύμβασης, το προσωπικό του αναδόχου. (άρθρα 361, 648 και 651 ΑΚ). Νόμιμη δαπάνη.