3η Εβδομάδα Αυγούστου 2024

Νομολογία

Νόμιμες περιπτώσεις μη υποδιαίρεσης – Μέρος ΙΙ

Ελ.Συν.Τμ. 6 Απόφαση 227/2020

Το Τμήμα κρίνει ότι η ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία, ως εκ της φύσεως της Δ.Ε.Υ.Α., που αποτελεί το φορέα διενέργειάς της, και του αντικειμένου της σύμβασης, που αφορά την «Προμήθεια Υδρομέτρων και Υλικών Συντήρησης Δικτύων Ύδρευσης-Αποχέτευσης», διέπεται από τις διατάξεις του Βιβλίου ΙΙ (άρθρα 222 έως 338) του ν. 4412/2016, σχετικά με τις αναθέσεις φορέων που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών, και, επομένως, εφαρμοστέες τυγχάνουν εν προκειμένω οι διατάξεις του άρθρου 288 του ν. 4412/2016, σύμφωνα με τις οποίες η ευχέρεια του αναθέτοντα φορέα να μην υποδιαιρέσει μια σύμβαση σε τμήματα υπόκειται μόνο σε οριακό έλεγχο των άκρων ορίων της. Ενόψει των ανωτέρω, λαμβάνοντας υπόψη το είδος της ελεγχόμενης σύμβασης και ιδίως το αντικείμενο αυτής, το οποίο συνίσταται στην προμήθεια αφενός μεν υλικών για τη συντήρηση των υφιστάμενων δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης της Δ.Ε.Υ.Α..., αφετέρου δε υδρομέτρων για τις νέες συνδέσεις καταναλωτών και για την αντικατάσταση υφιστάμενων υδρομέτρων που έχουν υποστεί βλάβη, καθώς και τους προβαλλόμενους με την υπό κρίση αίτηση λόγους, η Δ.Ε.Υ.Α..., επιλέγοντας να μην υποδιαιρέσει την επίμαχη σύμβαση σε τμήματα, έδρασε εντός των ορίων της διακριτικής της ευχέρειας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 288 του ν. 4412/2016. Κατά συνέπεια, δεν τίθεται εν προκειμένω ζήτημα ανεπίτρεπτου περιορισμού των δυνητικών υποψηφίων στον επίμαχο διαγωνισμό, ούτε παραβίασης των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού, όπως βάσιμα προβάλλει η αιτούσα. 

 

Κλιμ. Τμ. 4 Πράξη 127/2018 ΕλΣυν

Τα υπό προμήθεια είδη εξοπλισμού πληροφορικής είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους, καθώς εξυπηρετούν την ομαλή λειτουργία των υπολογιστών, λαμβανομένων υπόψη και των ιδιαιτεροτήτων που εισάγει η αναβάθμιση του δικτύου αυτών για όλες τις υπηρεσίες της αιτούσας. Περαιτέρω, σύμφωνα με τους όρους της διακήρυξης, ο ανάδοχος φέρει εγγυητική ευθύνη απέναντι στην Αναθέτουσα Αρχή για όλα τα υπό προμήθεια αντικείμενα, στην οποία περιλαμβάνονται εργασίες επιδιόρθωσης, αντικατάστασης και τεχνικής υποστήριξης. Συνεπώς, ο κρίσιμος όρος της διακήρυξης, περί υποχρεωτικής συμμετοχής επί ποινή αποκλεισμού μόνο για το σύνολο των ειδών, δεν συνιστά κακή χρήση της διακριτικής ευχέρειας της αναθέτουσας αρχής υπό την έννοια ότι περιορίζει ανεπίτρεπτα τον κύκλο των δυνάμενων να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό προσώπων. Άλλωστε, ο όρος αυτός δεν επιφέρει αυτόματο αποκλεισμό συγκεκριμένης κατηγορίας οικονομικών φορέων, δεδομένου ότι φορείς που τυχόν δεν δραστηριοποιούνται στην εμπορία του συνόλου των ειδών, δύνανται να συμπράξουν με άλλους προμηθευτές για την υποβολή προσφοράς (άρθρο 1ο και 3ο διακήρυξης).