3η Εβδομάδα Ιουλίου 2024
Νομοθεσία
ΘΕΜΑ : Προσαρμογή όρων των υποδειγμάτων Διακηρύξεων Προμηθειών Υπηρεσιών σε συνέχεια της τροποποίησης της υπ’ αριθμ. 64233/08 06 2021 (Β’ 2453) Κοινής Απόφασης Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Επικρατείας που αφορά στη λειτουργία του ΕΣΗΔΗΣ Προμήθειες και Υπηρεσίες.
Εκδόθηκε το αρ. 7088 / 11/07/2024 έγγραφο ΕΑΔΗΣΥ, σύμφωνα με το οποίο κατόπιν της τροποποίησης του άρθρου 15 της αρ. 44756/13-06-2024 (Β’ 3380) ΚΥΑ «Ρυθμίσεις τεχνικών ζητημάτων που αφορούν την ανάθεση των Δημοσίων Συμβάσεων Προμηθειών και Υπηρεσιών με χρήση των επιμέρους εργαλείων και διαδικασιών του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ) –Τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 64233/8.6.2021 (Β’ 2453) κοινής απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Επικρατείας». Σύμφωνα με το εν λόγω έγγραφο οι αναθέτουσες αρχές για τις διαδικασίες που εκκινούν μετά την έναρξη ισχύος της υπόψιν ΚΥΑ, οφείλουν να προσαρμόσουν το τελευταίο εδάφιο της υποπαρ. 2.4.1 της παρ. 2.4 των Υποδειγμάτων Διακήρυξης για Συμβάσεις Παροχής Υπηρεσιών και για Συμβάσεις Προμηθειών με ανοικτή διαδικασία μέσω ΕΣΗΔΗΣ απαλείφοντας την απαίτηση έγγραφης ειδοποίησης προς την αναθέτουσα αρχή για την απόσυρση της προσφοράς, μέσω της λειτουργικότητας «Επικοινωνία»
Συνημμένα
αρ. 7088 – 11-07-2024 έγγραφο ΕΑΔΗΣΥ (ΨΖΘΨΟΞΤΒ-ΖΥ5)
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ: Σύνθεση Επιτροπών διαγωνισμού
Ερώτηση :
Σχετικά με την σύνθεση της επιτροπής διαγωνισμού για την ανάθεση δημόσιας σύμβασης έργου άνω του 1.000.000€ (Άρθρο 221 ν. 4412/16) θα ήθελα να ρωτήσω το εξής:
Ερώτημα 1:
Σε περίπτωση που στον φορέα υπηρετούν μόνο δύο (2) τεχνικοί, οπότε δεν επαρκούν για την ΕΔ, κάνουμε κλήρωση στο ΜΗΜΕΔ μόνο για τα υπόλοιπα τέσσερα (4) μέλη (1 τακτικό και 3 αναπληρωματικά) ή κάνουμε κλήρωση για το σύνολο των μελών της επιτροπής διαγωνισμού;
Απάντηση :
Στις δημόσιες συμβάσεις έργων (παρ. 8α Άρθ. 221 Ν. 4412/2016), όταν ως κριτήριο ανάθεσης χρησιμοποιείται η πλέον συμφέρουσα, από οικονομική άποψη, προσφορά μόνο βάσει τιμής ή βάσει πλήρως αντικειμενικοποιημένων κριτηρίων, η επιτροπή διαγωνισμού αποτελείται από τρεις (3) τεχνικούς υπαλλήλους, κατηγορίας ΠΕ ή TE, με τους αναπληρωτές τους, που υπηρετούν στην αναθέτουσα αρχή, εγγεγραμμένους στο ΜΗΜΕΔ, με εμπειρία, τεχνική εξειδίκευση και ειδικότητες, που προσιδιάζουν στις υπό ανάθεση κατηγορίες εργασιών, οι οποίοι ορίζονται από την αναθέτουσα αρχή που διενεργεί τον διαγωνισμό.
Σύμφωνα με την Α-45 Γνώμη ΕΑΔΗΣΥ, κατ` εξαίρεση, αν δεν επαρκούν οι υπάλληλοι της αναθέτουσας αρχής, τούτη δύναται
- (α΄) είτε να αιτηθεί την υπόδειξη ορισμού μελών από το Δημόσιο, όπως προσδιορίζεται στο άρθρο 14 του ν. 4270/2014 (Α` 143), εγγεγραμμένων στο μητρώο της περ. η` της παρούσας
- (β’) είτε να προσφύγει στην διενέργεια κλήρωσης μεταξύ των εγγεγραμμένων στο Μητρώο Μελών Επιτροπών Διαδικασιών Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων Έργων (Μη.Μ.Ε.Δ.).
Κατά συνέπεια, στις εν λόγω περιπτώσεις είναι δυνατή η συμμετοχή υπαλλήλων της αναθέτουσας αρχής, οι οποίοι δεν είναι υποχρεωτικά τεχνικοί, αλλά κατέχουν άλλες ειδικότητες ή ακόμα κι αν είναι τεχνικοί δεν απαιτείται να είναι εγγεγραμμένοι στο Μη.Με.Δ. (αρ. πρωτ. 2339 / 16-04-2021 έγγραφο της ΕΑΑΔΗΣΥ).
Νομολογία περί Ασφαλιστικών εισφορών
Απόφαση 207/2022 ΑΕΠΠ
Κρίσιμος χρόνος για τη διαμόρφωση της προσφοράς συμμετέχοντος σε διαγωνισμό, είναι ο χρόνος της διενέργειας του διαγωνισμού και ως εκ τούτου όφειλε η προσφεύγουσα να έχει υπολογίσει τις εργοδοτικές εισφορές με τη μείωση που προβλέπει ο Ν. 4756/2020 μόνο για την περίοδο από 7.7.2021 – 31.12.2021, ενώ για την περίοδο 1.1.2022 – 6.7.2023, θα έπρεπε να τις έχει υπολογίσει με βάση το αυξημένο ποσοστό που ίσχυε πριν από τη δημοσίευση της εν λόγω ρύθμισης. Η πλημμέλεια δε αυτή συνιστά λόγο απόρριψης της προσφοράς της προσφεύγουσας.
Απόφαση 1480/2021 ΑΕΠΠ
Aπό το ισχύον κατά το χρόνο υποβολής της προσφοράς κανονιστικό πλαίσιο του διαγωνισμού, δεν ρυθμίζεται το ύψος του ποσοστού των ασφαλιστικών εισφορών κατά τα έτη 2022 και 2023, ενώ προδήλως ουδείς δύναται κατά πάντα χρόνο να προκαταβάλει τον κανονιστικό νομοθέτη ως προς τον καθορισμό του ύψους του ποσοστού των ασφαλιστικών εισφορών για τα επόμενα αυτά έτη. Δεν νοείται εν προκειμένω παράβαση της εργατικής νομοθεσίας εφόσον κατά τον χρόνο υποβολής της προσφοράς δεν προβλεπόταν στον νόμο το ποσοστό ασφαλιστικών εισφορών που ήθελε ισχύσει κατά τα έτη 2022 και 2023. Και ειδικά δεν προβλεπόταν στον νόμο ότι από 1-1-2022 και μετά οι εισφορές θα επανέρχονταν στο προγενέστερο των μειώσεων αρχικό αυξημένο ποσοστό τους 24,81% ως αβασίμως ισχυρίζεται η προσφεύγουσα.
Απόφαση 1569/2021 ΑΕΠΠ
Όσον αφορά τα «στελέχη», που δεν απασχολούνται με σχέση εξαρτημένης εργασίας, o όρος της διακήρυξης αναφέρεται μόνο στις ίδιες υποχρεώσεις ασφάλισης τους ως αυτοαπασχολούμενων (ακριβώς διότι δεν καλύπτονται από την ενημερότητα του εργοδότη, διότι δεν συνιστούν μισθωτούς εξαρτημένης εργασίας) και όχι σε κάθε εν γένει και εν δυνάμει υποχρέωση τους για κάθε άλλη δραστηριότητα που δεν σχετίζεται με την απασχόληση τους στον οικονομικό φορέα.)