3η Εβδομάδα Ιουνίου 2024
Νομοθεσία
ΘΕΜΑ: Έκδοση ΚΥΑ σχετικά με την χρήση των επιμέρους εργαλείων και διαδικασιών του ΕΣΗΔΗΣ στις Δημόσιες Συμβάσεις Προμηθειών και Υπηρεσιών.
Εκδόθηκε η ΚΥΑ 44756/05.06.2024 (ΦΕΚ 3380/13.06.2024 τεύχος Β'), με την οποία τροποποιείται η ΚΥΑ 64233/08.06.2021 (ΦΕΚ 2453/09.06.2021 τεύχος B') σχετικά με την χρήση των επιμέρους εργαλείων και διαδικασιών του ΕΣΗΔΗΣ στις Δημόσιες Συμβάσεις Προμηθειών και Υπηρεσιών.
Με την τροποποίηση λαμβάνουν χώρα νομοτεχνικές και φραστικές βελτιώσεις στα άρθρα 1, 2, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 16, 17, 18 και 20 της ΚΥΑ 64233/08.06.2021 (ΦΕΚ 2453/09.06.2021 τεύχος B') και αντικαθίσταται το άρθρο 15 αυτής σχετικά με την απόσυρση προσφοράς ή αίτησης συμμετοχής.
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ενώ οι διατάξεις της παρούσας εφαρμόζονται σε όλες τις δημόσιες συμβάσεις και συμβάσεις προμηθειών και παροχής υπηρεσιών, η έναρξη της διαδικασίας σύναψης των οποίων, σύμφωνα με τα άρθρα 61, 120, 290 και 330 του ν. 4412/2016 (Α’ 147), αντίστοιχα, λαμβάνει χώρα μετά τη δημοσίευση της παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Συνημμένα
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ: Σχετικά με το άρθρο 158 του Ν. 4412/16 που αφορά ΠΠΕ:=
Ερώτηση:
Η σύνταξή του απαιτείται μόνο για τα έργα με προϋπολογισμό άνω του 1.500.000 € ή και τα συγχρηματοδοτούμενα ανεξαρτήτου ποσού; (βλ. παρ. 3 άρθρο 158 Ν. 4412/16
Απάντηση:
Η μόνη διάταξη που αφορά στην απαίτηση εκπόνησης και εφαρμογής Προγράμματος Ποιότητας Έργου στα Δημόσια έργα είναι αυτή του α΄εδαφ. Παρ. 2 του άρθρου 158 του Ν. 4412/16 («Ποιότητα στα δημόσια έργα - Πρόγραμμα Ποιότητας Έργου (Π.Π.Ε.)»):
Η εκπόνηση και εφαρμογή Προγράμματος Ποιότητας Έργου (ΠΠΕ) απαιτείται σε κάθε Δημόσιο έργο (Κατασκευή ή και Μελέτη), του οποίου ο προϋπολογισμός δημοπράτησης, υπερβαίνει το ποσό 1.500.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, σύμφωνα με την παρ.2 Άρθρου 158 Ν. 4412/2016 («Ποιότητα στα δημόσια έργα - Πρόγραμμα Ποιότητας Έργου (Π.Π.Ε.)». Οι οδηγίες σχετικά με την εκπόνηση και εφαρμογή του ΠΠΕ αναλύονται διεξοδικά στις διατάξεις των αποφάσεων ΔΕΕΠ/οικ.502/13.10.2000 (Β` 1265), ΔΙΠΑΔ/οικ. 611/24.7.2001 (Β` 1013 ), ΔΙΠΑΔ/οικ.501/1.7.2003 (Β` 928) του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων.
Στην διάταξη του α΄εδαφ. Παρ. 2 του άρθρου 158 του Ν. 4412/16 υπάρχει η πρόβλεψη διενέργειας Ποιοτικών ελέγχνων των κατασκευαζόμενων έργων και από ειδικό Σύμβουλο (Ε.ΣΠ.ΕΛ.) που προσλαμβάνεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών ύστερα από σχετικό διαγωνισμό (Αφορά Στα εκτελούμενα δημόσια έργα, που συγχρηματοδοτούνται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης).
Περισσότερα στο site: Dimosies-Symvaseis.gr , και συγκεκριμένα στο link: https://dimosies-symvaseis.gr/index.php/ektelesi-epivlepsi-ergon/648-kefalaio-th-poiotita-dimosion-ergon/z-3-programma-poiotitas-ergou-p-p-e
⦁ ΕΚΤΕΛΕΣΗ & ΕΠΙΒΛΕΨΗ ΕΡΓΩΝ / ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ΄. ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ / Ζ.3 Πρόγραμμα Ποιότητας Έργου (Π.Π.Ε.)
Νομολογία
396/2024 ΣΤΕ
Διαγωνισμός για την ανάθεση σύμβασης ΣΔΙΤ
Διαγωνισμός για την ανάθεση σύμβασης ΣΔΙΤ με αντικείμενο την εκτέλεση του έργου «ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ (Μ.Ε.Α.) ΔΥΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ». Η κρινόμενη αίτηση ασκείται με έννομο συμφέρον από τον αιτούντα Περιφερειακό Σύνδεσμο ΦΟΔΣΑ, πράξη του οποίου ακυρώθηκε με την απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ. Η μη επίκαιρη προσβολή της προκήρυξης και η χωρίς επιφύλαξη συμμετοχή του υποψηφίου στον διαγωνισμό του στερούν τη δυνατότητα να αμφισβητήσει σε μεταγενέστερο χρόνο τη νομιμότητά της, ακόμα και αν οι μεταγενέστερες πράξεις επαναλαμβάνουν ή εφαρμόζουν τον κρίσιμο όρο, χωρίς να τον μεταβάλλουν. Ο καθορισμός της αξίας της σύμβασης με την προκήρυξη είναι δεσμευτικός τόσο για την αναθέτουσα αρχή, όσο και για τους μετέχοντες οικονομικούς φορείς. Ο οικονομικός φορέας που έλαβε μέρος στον διαγωνισμό, χωρίς να αμφισβητήσει επικαίρως την εκτιμηθείσα αξία της σύμβασης, δεν μπορεί να το πράξει επ` ευκαιρία προσβολής μεταγενέστερης πράξης. Αντίθετη μειοψηφία. Μη νόμιμη η αιτιολογία της προσβαλλόμενης απόφασης, κατά το μέρος που δέχεται ότι οι προσφεύγοντες ενώπιον της ΕΑΔΗΣΥ οικονομικοί φορείς αμφισβήτησαν παραδεκτώς τη νομιμότητα του προϋπολογισμού της υπό ανάθεση σύμβασης, με την προσβολή της Πρόσκλησης Β.ΙΙ Σταδίου για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών. Συγκλίνουσα γνώμη. Παραδεκτή η προσβολή στο παρόν στάδιο των όρων της Πρόσκλησης Β.ΙΙ Σταδίου, με τους οποίους προβλέφθηκε ότι αποτελεί υποχρέωση του ΙΦΣ η διαχείριση ή και πώληση των δευτερογενών προϊόντων της επεξεργασίας των συμβατικών αποβλήτων και, ιδίως, η διαχείριση του δευτερογενούς (απορριμματογενούς) καυσίμου SRF. Οι όροι του Σχεδίου της Σύμβασης Σύμπραξης, σύμφωνα με τους οποίους ο ΙΦΣ θα έχει την υποχρέωση διαχείρισης του παραγόμενου απορριμματογενούς καυσίμου και θα φέρει τον κίνδυνο κατά την εμπορία και διάθεση αυτού, είναι διατυπωμένοι με σαφήνεια. Το ενδεχόμενο απρόβλεπτα διεθνή γεγονότα να επηρεάσουν στο μέλλον την ικανότητα της τσιμεντοβιομηχανίας να απορροφά το καύσιμο αποτελούν μεν παράγοντες αβεβαιότητας ή κινδύνου, η όμως επέλευση των οποίων αποτελεί ζήτημα αναγόμενο στην εκτέλεση της σύμβασης, και όχι στη δυνατότητα των υποψηφίων να συντάξουν στον παρόντα χρόνο τις προσφορές τους. Πότε όρος της διακήρυξης, συναφής με το αντικείμενο του διαγωνισμού, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι αντίθετος προς τις αρχές της ισότιμης μεταχείρισης των οικονομικών φορέων και της προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού. Η ΕΑΔΗΣΥ μη νομίμως έκρινε ότι ο όρος της Πρόσκλησης του Β.ΙΙ Σταδίου, ο οποίος προβλέπει την ανάθεση της διαχείρισης του συνόλου του παραγόμενου δευτερογενούς καυσίμου στον ΙΦΣ, δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα υπέρ του υποψήφιου φορέα εκ μόνου του λόγου ότι η τσιμεντοβιομηχανία, που μετέχει στην εν λόγω ένωση, είναι η μόνη ικανή να απορροφήσει το καύσιμο βιομηχανική μονάδα που βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από το Έργο. Δεκτή η αίτηση ακύρωσης της αριθμ. 1532-1533/2023 ΕΑΔΗΣΥ.