4η Εβδομάδα Μαϊου 2024

 

Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή

ΘΕΜΑ: Υποχρεώσεις τήρησης μέτρων Α& Υ σε Ιδιωτικά Έργα

Ερώτηση : Σε Ιδιωτικό Έργο που εκτελεί η Εταιρεία που εργάζομαι, θέλω να ρωτήσω σχετικά με τις νομικές και αστικές ευθύνες που απορρέουν από τη θέση, που μου έχει δοθεί στην εταιρεία, ως μάνατζερ σε κτιριακό έργο.

Υπάρχει ένας ανώτερος στο τμήμα μας που δεν έχει βάση στο έργο κ έρχεται μια φορά την εβδομάδα επικουρικά.

Υπάρχει συντονιστής ασφαλείας και τεχνικός ασφαλείας από ΕΞΥΠΠ που του έχει ανατεθεί κ ο τίτλος του βοηθού μάνατζερ (3θέσεις ταυτόχρονα) και δεν υπάρχει κανένας επιθεωρητής ασφαλείας για το πεδίο στην παρούσα φάση του έργου.

Βάσει της πολιτικής της εταιρείας και του συμβολαίου με τον κύριο του έργου, κανονικά θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερα άτομα για το τμήμα που στην παρούσα φάση είμαστε δυο. Επίσης ο κάθε υπεργολάβος υποχρεούται να έχει ορισμένο το δικό του τεχνικό ασφαλείας για το συγκεκριμένο έργο μετά την υπογραφή της σύμβασής του.

Η ανησυχία μου εν προκειμένω είναι για τις ευθύνες που έχω αναλάβει και πως μπορώ να είμαι καλυμμένη σε περίπτωση ατυχήματος.

 

Απάντηση

Σύμφωνα με το Οργανόγραμμα του Έργου, όπως το αναφέρετε, με τις βασικές ευθύνες είναι επιφορτισμένοι ο συντονιστής ασφαλείας και τεχνικός ασφαλείας από ΕΞΥΠΠ που, όπως αναφέρετε, του έχει ανατεθεί και ο τίτλος του βοηθού μάνατζερ.

Όπως, επίσης σωστά αναφέρετε, ο κάθε υπεργολάβος υποχρεούται να έχει ορισμένο το δικό του τεχνικό ασφαλείας για το συγκεκριμένο έργο μετά την υπογραφή της σύμβασής του.

Η κύρια αρμοδιότητά σας ως προς την πρόληψη ατυχήματος είναι ως προς τον έλεγχο της τήρησης των Βιβλίων και απαιτουμένων εγγράφων (ΗΜΑ, ΣΑΥ, ΦΑΥ) αλλά και η τήρηση των ΜΑΠ από τους εργαζόμενους.

Νομολογία πληρωμής Τόκων Υπερημερίας – Μέρος ΙΙ

241/2016 ΣΤΕ

Έργα ΟΤΑ. Η Διοίκηση διατηρεί την εξουσία, και μετά την ρητή έγκριση του λογαριασμού, και πάντως εντός ευλόγου χρόνου που δεν θα ξεπερνά το μήνα από της εκδόσεως της εγκριτικής πράξης, να προβεί σε νέο έλεγχο αυτού. Αν διαπιστωθεί ότι τα συνοδεύσαντα τους εγκριθέντες λογαριασμούς στοιχεία, που υπέβαλε ο ανάδοχος, οδήγησαν δολίως σε παραπλάνηση της Διοίκησης, ανακαλούνται οι εγκριτικές πράξεις και μετά την πάροδο μηνός, και πάντως εντός ευλόγου χρόνου, και επανελέγχονται οι επιμετρήσεις του έργου με βάση τα μεταγενεστέρως αποκαλυφθέντα πραγματικά δεδομένα. Η αναίρεση ασκήθηκε παραδεκτά κατά το άρθρο 12 του ν.3900/2010, διότι για το επίδικο νομικό ζήτημα δεν υφίσταται νομολογία. Ο οφειλόμενος στην ανάδοχο τόκος για την καθυστέρηση εξόφλησης των πιστοποιήσεων του επίδικου έργου υπολογίζεται κατά το άρθρο 4 παρ. 4 του π.δ. 166/2003. Παραπομπή της υπόθεσης στην επταμελή σύνθεση του Τμήματος.

763/2016 ΣΤΕ

Δημόσια έργα. Υπερημερία κατά την εξόφληση υποβληθέντος λογαριασμού. Το άρθρο 5 παρ. 8 του ν. 1418/1984, με την οποία καθορίζεται το επιτόκιο υπερημερίας σε ποσοστό 85% του τόκου των εξαμηνιαίων εντόκων γραμματίων του Δημοσίου, δεν αντίκειται στο Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ. Μη νομίμως κρίθηκε ότι οι συμβάσεις εκτελέσεως δημοσίων έργων εξαιρούνται του πεδίου εφαρμογής του π.δ. 166/2003. Για την έναρξη της τοκοφορίας δεν εφαρμόζεται η γενική διάταξη του άρθρο 21 του ΚΝΔΔ. Δεκτή η αναίρεση (αναιρεί την αριθμ. 3085/2009 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών).

1403/2016 ΣΤΕ

Δημόσια έργα. Οι διατάξεις του π.δ.166/2003, οι οποίες εφαρμόζονται και στις συμβάσεις σχεδίασης και εκτέλεσης δημοσίων έργων, κατισχύουν, από την έναρξη της ισχύος τους, των προγενέστερων διατάξεων. Επί καθυστερήσεως πληρωμής εγκριθέντος λογαριασμού, δεν απαιτείται έγγραφη όχληση

για την έναρξη της τοκοφορίας. Εσφαλμένη αντίθετη κρίση της προσβαλλόμενης απόφασης. Δεκτή η

αναίρεση (αναιρεί την αριθμ. 586/2010 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών)

265/2016 ΔΕΦ ΑΘ

Διοικητικές συμβάσεις εκτέλεσης έργων ΟΤΑ. Καταβολή τόκων υπερημερίας λόγω εκπρόθεσμης εξόφλησης του 1ου και 2ου λογαριασμού έργου. Κρίνεται ότι για την εκπρόθεσμη εξόφληση των επίδικων λογαριασμών, ο ενάγων δικαιούται τόκους υπερημερίας, υπολογιζόμενους με το επιτόκιο του άρθρου 4 παρ. 4 του π.δ/τος 166/2003. Η αγωγή έγινε εν μέρει δεκτή.

352/2016 ΔΕΦ ΑΘ

Διοικητικές συμβάσεις εκτέλεσης έργων οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης. Υποχρέωση καταβολής τόκων. Η γένεση της υποχρεώσεως καταβολής των τόκων υπερημερίας είναι αυτοδίκαιη και η αναζήτηση των τόκων αυτών μπορεί να αποτελέσει το πρώτον αντικείμενο ένδικου βοηθήματος ενώπιον του διοικητικού εφετείου, χωρίς να απαιτείται η προηγούμενη τήρηση ενώπιον των οργάνων της Διοικήσεως διαδικασίας. Απορριπτέα ως αβάσιμα, όσα η ενάγουσα προβάλλει για απόσβεση πρώτα των τόκων και μετά του υπόλοιπου ανεξόφλητου κεφαλαίου. Νόμω βάσιμο το αίτημα της ενάγουσας για έντοκη καταβολή των οφειλόμενων ποσών τόκων, που αφορούν τους 3ο, 5ο και 6ο λογαριασμούς, δεδομένου ότι μεσολάβησε χρονικό διάστημα ενός έτους τουλάχιστον από την ημερομηνία έναρξης τοκοφορίας. Η αγωγή έγινε εν μέρει δεκτή. Όμοιες οι υπ΄αριθμ. 354/2016 ΔΕΦ ΑΘ, 355/2016 ΔΕΦ ΑΘ, 357/2016 ΔΕΦ ΑΘ και 358/2016 ΔΕΦ ΑΘ.