3η Εβδομάδα Απριλίου 2024
Δημοσίευση αρ. πρωτ. 3747 / 05-04-2024 εγγράφου ΕΑΔΗΣΥ
Δημοσιεύθηκε το αρ. πρωτ. 3747 / 05-04-2024 έγγραφο της ΕΑΔΗΣΥ (ΑΔΑ: 9434ΟΞΤΒ-ΒΧ3) με Θέμα: “Δημοσίευση αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας επί ζητημάτων δημοσίων συμβάσεων γενικότερου ενδιαφέροντος, κατά το άρθρο 1 του ν. 3900/2010 (πρότυπες δίκες) και ειδικότερα : α) της με αριθμ. 2325/2023 απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, β) της με αριθμ. 211/20243 απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας και γ) της απόφασης ΣτΕ Δ΄ Τμ. 289/2024 ”.
Σύμφωνα με την αριθμ. 2325/2023 απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας «Συνεπώς, οι οικονομικοί φορείς οφείλουν να προσκομίζουν, ως αποδεικτικά μέσα προς απόδειξη της συμμόρφωσής τους με τα απαιτούμενα πρότυπα συστήματα διασφάλισης ποιότητας, πιστοποιητικά εκδιδόμενα από φορείς διαπιστευμένους σύμφωνα με τον κανονισμό 765/2008 » .
Με την αριθμ. 211/2024 Απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, επιλύονται ζητήματα, κατά το άρθρο 1 παρ. 1 του ν. 3900/2010, σχετικά με α) τη συμπλήρωση από τον προσωρινό ανάδοχο ελλείψεων των δικαιολογητικών κατακύρωσης κατά τη διαγωνιστική διαδικασία και β) την εφαρμογή του άρθρου 43 του ν. 4782/2021 και στις εκκρεμείς διαγωνιστικές διαδικασίες.
Σύμφωνα με την εν λόγω Απόφαση, η νεότερη διάταξη του άρθρου 103 παρ. 2 του ν. 4412/2016, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή της με το άρθρο 43 του ν. 4782/2021, ισχύει μεν από 1.6.2021, ερμηνευόμενη, όμως, ενόψει του σκοπού της, ήτοι της αποφυγής αδικαιολόγητων αποκλεισμών των οικονομικών φορέων από τις διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων, καθώς και του διαδικαστικού της χαρακτήρα, καταλαμβάνει και τις εκκρεμείς διαγωνιστικές διαδικασίες που προκηρύχθηκαν πριν από την ημερομηνία αυτή (1.6.2021), αν και ο ν. 4782/2021 δεν περιλαμβάνει ρητή νομοθετική διάταξη για το ζήτημα αυτό.
Δημοσιεύθηκε η με αριθμ. 289/2024 απόφαση του Δ΄ Τμήματος (7μελούς ) του Συμβουλίου της Επικρατείας , που αφορά σε ζητήματα σχετικά με το παράβολο προδικαστικής προσφυγής.
Σύμφωνα με αυτή, η ρύθμιση του άρθρου 363 παρ. 5 περ. γ ν. 4412/2016, με την οποία θεσπίζεται συγκεκριμένο χρονικό όριο σχετικά με την υποβολή παραίτησης από την προδικαστική προσφυγή (δέκα ημέρες από την κατάθεση της προσφυγής), ως προϋπόθεση προκειμένου να επιστραφεί στον προσφεύγοντα το ποσό του παράβολου, περιορίζει τη δυνατότητα επιστροφής του ποσού αυτού σε βαθμό πέραν του αναγκαίου, επαγόμενη για τον προσφεύγοντα την οριστική απώλεια του καταβληθέντος ποσού σε περίπτωση υποβολής παραίτησης σε μεταγενέστερο χρόνο, χωρίς η δυσμενής αυτή έννομη συνέπεια να συνδέεται αναγκαίως με την επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού.
Συνημμένα.
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ: Απευθείας ανάθεση έργων
Ερώτηση : Σχετικά με τις αλλαγές στις ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΩΝ & ΜΕΛΕΤΩΝ– ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 4412/2016 ΜΕ ΤΟΝ Ν. 4782/2021 το όριο των 60.000 εφαρμόζεται για ΟΛΑ τα ΕΡΓΑ (με δεδομένο έως το 10%) ή μόνο για εκείνα που εμπίπτουν στις κατηγορίες που ορίζουν τα άρθρα 107-110 του ν. 4412/2016
Απάντηση
Σύμφωνα με την παρ. 1 το Άρθρο 118 Ν. 4412/2016 «Απευθείας ανάθεση»: «Για τις διαδικασίες ανάθεσης σύμβασης έργου και τις συμβάσεις υπηρεσιών, οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των άρθρων 107 έως 110, το ποσό του προηγούμενου εδαφίου (ΣΣ: εννοείται του εδ. 1) είναι εξήντα χιλιάδες (60.000) ευρώ».
Απευθείας ανάθεση Έργων και Υπηρεσιών ύψους 30.000 έως 60.000 ευρώ
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Άρ. 118, η προσφυγή στις διαδικασίες Απευθείας αναθέσεις Δημοσίων Συμβάσεων ύψους 30.000 έως 60.000 ευρώ μπορούν να πραγματοποιηθεί:
- Είτε για τις διαδικασίες ανάθεσης σύμβασης έργου και τις συμβάσεις υπηρεσιών, οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των άρθρων 107 έως 110, το ποσό του προηγούμενου εδαφίου είναι εξήντα χιλιάδες (60.000) ευρώ (παρ.1)
- Είτε κατά παρέκκλιση της παρ. 1, για αναθέσεις συμβάσεων προμηθειών, υπηρεσιών, έργων και μελετών και τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, που αφορούν στην υλοποίηση έργων ΤΠΕ με αντικείμενο την εξασφάλιση της διαλειτουργικότητας των ψηφιακών υπηρεσιών ή τον εκσυγχρονισμό των ψηφιακών εργαλείων της Κεντρικής Διοίκησης κατά την έννοια της περ. στ` της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α` 143), η οποία σημειωτέον είναι επιτρεπτή κατόπιν έκδοσης διαπιστωτικής πράξης από τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μετά από αίτηση της αναθέτουσας αρχής, που υποβάλλεται στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης (παρ.6)
Σημειωτέον, ότι σύμφωνα με τα δύο τελευταία εδάφια της παρ. (3) (περ. β΄) του Άρθ. 120, για τις δημόσιες συμβάσεις έργου άνω των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ, η πρόσκληση για την υποβολή προσφοράς αποστέλλεται σε τουλάχιστον τρεις (3) οικονομικούς φορείς και αναρτάται στο ΚΗΜΔΗΣ για τουλάχιστον πέντε (5) εργάσιμες ημέρες πριν από την κοινοποίηση της απόφασης ανάθεσης ενώ δεν αξιολογούνται προσφορές οικονομικών φορέων που δεν προσκλήθηκαν να υποβάλουν προσφορά.
Απευθείας Αναθέσεις ΑΦ του Βιβλίου ΙΙ (άρθρο 328)
Οι ανωτέρω παρατηρήσεις ισχύουν αναλογικά και για το άρθρο 128 Ν. 4782/2021 με το οποίο τροποποιείται το αντίστοιχο άρθρο 328 του Βιβλίου ΙΙ, με την επισήμανση ότι στο τροποποιημένο άρθρο 328 δεν προβλέπεται η ρύθμιση για την υπογραφή συμφωνητικού καθώς και οι ρυθμίσεις των παρ. 4 και 5 του Άρ. 188, ενώ παραμένει σε ισχύ η διάταξη «η απευθείας ανάθεση σε συγκεκριμένο οικονομικό φορέα γίνεται με κριτήριο τη δυνατότητα της καλής και έγκαιρης εκτέλεσης της σύμβασης από τον ανάδοχο και την οικονομική του προσφορά», η οποία δεν προβλέπεται στο άρθρο 118.