1η Εβδομάδα Απριλίου 2024
Υποβολή σε δημόσια κρίση σχεδίων κειμένων ΕΥΡΩΚΩΔΙΚΩΝ της 2ης γενιάς
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Τυποποίησης (CEN), έχει ξεκινήσει μέσω της τεχνικής επιτροπής CEN/TC 250 την αναθεώρηση των κειμένων και την εκπόνηση των προτύπων της δεύτερης γενιάς των Ευρωκωδίκων. Τα νέα πρότυπα στοχεύουν στη μείωση του πλήθους των παραμέτρων σχεδιασμού για τις οποίες θα επιτρέπεται εθνική ειπλογή και στη φιλικότητα προς τον χρήστη, καλύπτουν δε νέες τεχνολογίες και υλικά όπως δομικά υλοστάσια, μεμβρανικές κατασκευές, ινοπλισμένα πολυμερή κ.α. εστιάζοντας σε ανάγκες της αγοράς και επεκτείνοντας το πεδίο εφαρμογής των υφιστάμενων κειμένων των Ευρωκωδίκων (EN 1990 - EN 1999).
Στο πλαίσιο αυτό και σύμφωνα με την καθιερωμένη διαδικασία υιοθέτησης των Ευρωπαϊκών προτύπων, η CEN/TC 250 θέτει σταδιακά τα σχέδια των αναθεωρημένων κειμένων των Ευρωκωδίκων σε σχολιασμό προβλέποντας δύο περιόδους δημόσιας κρίσης ετησίως, εντός του 2ου και τελευταίου τριμήνου κάθε έτους.
Ο Ε.Σ.Υ.Π./ΕΛΟΤ ανακοινώνει την υποβολή σε δημόσια κρίση σχεδίων Ευρωκωδίκων. Τα κείμενα των αναφερόμενων Σχεδίων, στην αγγλική γλώσσα, διατίθενται για ανάγνωση στον ακόλουθο σύνδεσμο :
https://elot.gr/news/8i-ypoboli-se-dimosia-krisi-shedion-keimenon-eyrokodikon-tis-2is-genias
Τα σχόλια αυτά θα διαβιβασθούν προς εξέταση από την αρμόδια Τεχνική Επιτροπή ΕΛΟΤ/ΤΕ 67 και τις αντίστοιχες Ομάδες Εργασίας, προκειμένου να διαμορφωθούν οι ελληνικές θέσεις που θα υποβληθούν στην CEN.
Για τη διευκόλυνση υποβολής και διαχείρισης των υποβαλλόμενων σχολίων οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συμπληρώνουν το έντυπο σχολιασμού (στην αγγλική ή στην ελληνική γλώσσα), σημειώνοντας ευκρινώς τον κωδικό του σχολιαζόμενου εγγράφου, καθώς και τα κεφάλαια-παραγράφους-εδάφια υπό σχολιασμό.
Για να ληφθούν υπόψη οι παρατηρήσεις ή οι προτάσεις τροποποιήσεων κ.λπ. πρέπει να είναι επώνυμες, αιτιολογημένες και να αποσταλούν στη Διεύθυνση Τυποποίησης του ΕΣΥΠ/ΕΛΟΤ (με την ένδειξη: ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΡΙΣΗ – Σχόλια) το αργότερο μέχρι την 15/06/2024, συμπληρώνοντας το προβλεπόμενο έντυπο υποβολής σχολίων.
Στοιχεία Επικοινωνίας
ΕΣΥΠ/Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης
Διεύθυνση Τυποποίησης
Λ. Κηφισού 50, 121 33 Περιστέρι
Τηλ.: 210 2120 110
Τ/Ο: 210 2120 131
Ηλ. Ταχ.: dtenq [at] elot.gr
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ: ΤΟΚΟΙ ΥΠΕΡΗΜΕΡΙΑΣ
Ερώτηση : Αν απαιτείται όχληση του Αναδόχου και σύνταξη για πληρωμή τόκων υπερημερίας.
Το έργο δημοπρατήθηκε τον Μάρτιο του 2020 και η σύμβαση του υπογράφτηκε τον Αύγουστο του 2021. Τον Αύγουστο του 2023 έγινε διακοπή εργασιών του έργου και τον Απρίλιο διάλυση σύμβασης με υπαιτιότητα του φορέα. Ο Ανάδοχος κατέθεσε λογαριασμό για τόκους υπερημερίας τον Μάρτιο 2023. Παρακαλούμε να μας διευκρινίσετε : 1. αν απαιτείται όχληση του Αναδόχου για την πληρωμή τόκων υπερημερίας 2. αν απαιτείται σύνταξη Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Εργασιών που να περιλαμβάνει τους τόκους υπερημερίας ώστε να ακολουθήσει η πληρωμή τους
Απάντηση :
Επί του 1ου ερωτήματος:
Το θέμα της τοκοφορίας λόγω υπερημερίας στην πληρωμή Λογαριασμού Δημοσίου Έργου καλύπτεται στην παράγραφο 9 Άρ. 152 Ν. 4412/2016 (για Έργα που προκηρύχθηκαν πριν την 1.9.2021) και την παράγραφο 10 Άρ. 152 Ν. 4412/2016 (όπως αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 71 Ν.4782/2021 ,ΦΕΚ Α` 36/09.03.2021) (για Έργα που προκηρύχθηκαν πριν την 1.9.2021)
Σύμφωνα με το εν λόγω Άρθρο, αν η πληρωμή ενός λογαριασμού καθυστερήσει χωρίς υπαιτιότητα του αναδόχου, πέραν του ενός (1) μήνα από την υποβολή του ή την επανυποβολή του, οφείλεται τόκος υπερημερίας, σύμφωνα με την παρ. Ζ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α` 107).
Σύμφωνα με την υποπαράγραφο Ζ.5 , άρθρου 1 Νόμου 4152/2013. «Κατά τις εμπορικές συναλλαγές στις οποίες ο οφειλέτης είναι δημόσια αρχή, ο δανειστής δικαιούται, κατά την εκπνοή της προθεσμίας που ορίζουν οι περιπτώσεις 3, 4 ή 6, νόμιμο τόκο υπερημερίας, χωρίς να απαιτείται όχληση, εφόσον έχει εκπληρώσει τις συμβατικές και νομικές του υποχρεώσεις και δεν έχει λάβει το οφειλόμενο ποσό εμπρόθεσμα, εκτός εάν ο οφειλέτης δεν ευθύνεται για την καθυστέρηση».
Επί του 2ου ερωτήματος:
2. Κάθε τροποποίηση της σύμβασης συνοδεύεται από Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα Εργασιών (Α.Π.Ε.) που περιλαμβάνει ιδίως, τις ενδείξεις των εργασιών, τις τιμές μονάδας των εργασιών, τα μεγέθη των ποσοτήτων, τις δαπάνες του προϋπολογισμού δημοπράτησης του αρχικά ανατεθέντος έργου, του προϋπολογισμού της αμέσως προηγούμενης σύμβασης και του προϋπολογισμού της προς κατάρτιση νέας σύμβασης. Περιλαμβάνει ακόμη και το κονδύλιο των απρόβλεπτων, καθώς και την προβλεπόμενη δαπάνη για αναθεώρηση, και Φ.Π.Α..
Νομολογία - Καθήκοντα υπηρετούντος προσωπικού – Μέρος ΙΙ
Σε συνέχεια του προηγούμενου ΕΔ (ΕΔ 4ης Εβδομάδας Μαρτίου 2024), στο σημερινό ΕΔ παρουσιάζουμε σειρά Αποφάσεων – Πράξεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίθηκαν μη νόμιμες Αποφάσεις ανάθεσης υπηρεσιών σε ιδιώτες λόγω του ότι οι εν λόγω υπηρεσίες ενέπιπταν σε αντίστοιχες του υπηρετούντος στον αιτούντα φορέα προσωπικού.
Παροχή υπηρεσιών αντικατάστασης λαμπτήρων και συντήρησης δικτύου ηλεκτροφωτισμού του Δήμου
Πράξη 2/2020 Κλιμ. Τμ. 7
Ο προϋπολογισμός της σύμβασης είναι ορισμένος διότι, αφενός από το απαντητικό έγγραφο του Δήμου αποδεικνύεται ότι η τιμή μονάδας ανά εργασία κοστολογήθηκε βάσει της ΔΚΠ/οικ/545/29-5-2015 (Β΄ 1088) Υ.Α. για τη «Συμπλήρωση του πίνακα Τιμών των άρθρων στα τιμολόγια Η/Μ εργασιών», αφετέρου υπάρχει αντικειμενική αδυναμία ακριβούς υπολογισμού των απαιτούμενων εργατοωρών και προμέτρησης των υπηρεσιών λόγω της φύσης αυτών (απρόβλεπτες βλάβες και ανάγκες συντήρησης), ενώ η πληρωμή του αναδόχου προβλέπεται τμηματική αναλόγως των εκτελεσθεισών εργασιών. Ωστόσο, οι επίμαχες υπηρεσίες ανατέθηκαν κατά παράβαση της αρχής της οικονομικότητας, διότι εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Εξοπλισμού του Δήμου, η δε στελέχωσή του από 16 τεχνίτες ηλεκτρολόγους και 3 οδηγούς κρίνεται επαρκής για τη διεκπεραίωση αυτών. Μη νόμιμη δαπάνη. Συγγνωστή πλάνη.
Παροχή υπηρεσιών για την υποστήριξη του ∆ήµου στην ένταξη της κατασκευής του Λυκείου στο ΠΕΠ 2014 – 2020
Πράξη 9/2020 Κλιμ. Τμ. 7
Με δεδομένα αυτά, οι ανατεθείσες υπηρεσίες ανάγονται στα συνήθη καθήκοντα του Γραφείου Μελετών και Εκτελέσεως Έργων, δεν αποδεικνύεται δε ότι απαιτούν επιπλέον εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία, πέραν αυτής που θα πρέπει να έχει το υπηρετούν στο Τμήμα αυτό προσωπικό για την εκτέλεση των καθηκόντων του. Περαιτέρω, οι ανατεθείσες υπηρεσίες της σύνταξης των τευχών προμετρήσεων αρχιτεκτονικών, στατικών και Η/Μ σχεδίων υπάγονται στην έννοια των τεχνικών υπηρεσιών του άρθρου 2 παρ. 3 περ. 6 β του ως άνω νόμου. Επομένως, αυτές έπρεπε να ανατεθούν κατόπιν διενέργειας ηλεκτρονικής κλήρωσης, το άρθρο δε 43 παρ. 18 α του ν. 4605/2019, σύμφωνα με το οποίο σε περίπτωση συμβάσεων υπηρεσιών οι οποίες αφορούν σε ενέργειες ωρίμανσης των συγχρηματοδοτούμενων πράξεων του ΕΣΠΑ δεν απαιτείται να τηρηθεί η διαδικασία κλήρωσης, δεν έχει εφαρμογή στην παρούσα υπόθεση, καθόσον η επίμαχη σύμβαση καταρτίστηκε πριν από την ισχύ της, στις 8.10.2018. Τέλος, της ανάθεσης των ως άνω τεχνικών υπηρεσιών έπρεπε να προηγηθεί η έκδοση γνώμης του Τεχνικού Συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής, σύμφωνα με το άρθρο 52 του ν. 4412/2016. Μη νόμιμη δαπάνη. Συγγνωστή πλάνη.
Υπηρεσίες για εργασίες υποστήριξης διαχείρισης της πράξης
Πράξη 10/2020 Κλιμ. Τμ. 7
Καταβολή μέρους αμοιβής για την παροχή «Υπηρεσιών για εργασίες υποστήριξης διαχείρισης της πράξης . Με τα δεδομένα αυτά, η δαπάνη είναι μη νόμιμη, διότι οι επίμαχες υπηρεσίες, που αφορούν στην τήρηση φακέλου πράξης, στη σύνταξη διαφόρων αναφορών και στην εν γένει υλοποίηση του προαναφερόμενου έργου δεν είναι εξειδικευμένης φύσης και εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα του προσωπικού του Δήμου που υπηρετεί στα αυτοτελή Τμήματα Προγραμματισμού, Οργάνωσης, Πληροφορικής και Διαφάνειας και Κοινωνικής Προστασίας, Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού.Μη νόμιμη δαπάνη. Συγγνωστή πλάνη.
Λειτουργία και Συντήρηση συσκευών ανακύκλωσης υλικών συσκευασίας
Πράξη 33/2020 Κλιμ. Τμ. 7
Προμήθεια συσκευών συλλογής υλικών ανακύκλωσης και σίτισης αδέσποτων ζώων. Σύνδεσμος. Ο Σύνδεσμος είναι αρμόδιος για την αξιοποίηση των αποβλήτων που καταλήγουν σε αυτόν μέσω της επαναχρησιμοποίησης και της ανακύκλωσής τους και όχι για τη λειτουργία ειδικών προγραμμάτων ανακύκλωσης που στοχεύουν στην εξοικείωση και ευαισθητοποίηση του κοινού, με συνέπεια η ελεγχόμενη δαπάνη να είναι μη νόμιμη. Οι προμηθευθείσες συσκευές ανακύκλωσης υλικών συσκευασίας στοχεύουν στην ενεργοποίηση των πολιτών για την ανακύκλωση, παρέχοντας ως κίνητρο για τη χρησιμοποίησή τους τη σίτιση αδέσποτων ζώων, λειτουργία που δεν υπάγεται στους καταστατικούς σκοπούς του. Περαιτέρω, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, η λειτουργία και συντήρηση των συσκευών μπορεί να ανατεθεί στο υφιστάμενο προσωπικό των Δήμων ή του Συνδέσμου καθόσον πρόκειται μόνο για πέντε συσκευές και η απαιτούμενη εργασία για τον εφοδιασμό της ζωοτροφής και την αφαίρεση των ανακυκλώσιμων υλικών εκτιμάται σε 15΄- 20΄ ανά συσκευή. Ως εκ τούτου, δεν απαιτείται η πρόσληψη επιπλέον προσωπικού. Μη νόμιμη δαπάνη.