4η Εβδομάδα Μαρτίου 2024

Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή

ΘΕΜΑ: Υποβολή Τελικής Επιμέτρησης - Τελικού Λογαριασμού - Χρόνος αποπληρωμής Αναθεωρήσεων τιμών Δημοσίων Έργων 

Ερώτηση :

Θα ήθελα να σας ρωτήσω  τα εξής:

1)      Είναι υποχρεωμένη η υπηρεσία να εγκρίνει την τελική  επιμέτρηση  όπως κάνει με τις  αναλυτικές;

2)      Μετά την έγκριση (η την υπογραφή εάν δεν είναι απαραίτητη η έγκριση) της τελικής επιμέτρησης είμαστε υποχρεωμένοι από την νομοθεσία να υποβάλλουμε τελικό λογαριασμό με τις ποσότητες της τελικής επιμέτρησης;

(Εάν οι ποσότητες της τελικής επιμέτρησης διαφέρουν από αυτές του τελευταίου λογαριασμού, -είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω - ευκολονόητο είναι πως θα πρέπει να υποβάλλουμε τον τελικό λογαριασμό που θα είναι είτε αρνητικός είτε θετικός.

Αναφέρομαι όμως στην περίπτωση που όλα βαίνουν ομαλά , δεν υπάρχουν αμφισβητήσεις στις επιμετρήσεις και οι ποσότητες της τελικής επιμέτρησης συμπίπτουν με τις ποσότητες του τελευταίου εγκεκριμένου λογαριασμού.

Είμαστε υποχρεωμένοι από την νομοθεσία να υποβάλλουμε τελικό = (ουσιαστικά μηδενικό λογαριασμό;)

3)      Οι ποσότητες που ο τελικός λογαριασμός περιλαμβάνει είναι αυτές της τελικής επιμέτρησης (όπως τυχόν διορθώθηκε) και για αυτό και ονομάζεται τελικός , έτσι δεν είναι;

4)      Μετά τον τελικό λογαριασμό μπορούμε να υποβάλλουμε οποιονδήποτε άλλον ΜΗ ΜΗΔΕΝΙΚΟ λογαριασμό π.χ. λογαριασμό ΜΟΝΟ με αναθεώρηση;

5)   Τον μηδενικό λογαριασμό τον υποβάλλουμε όταν πια έχει γίνει η οριστική παραλαβή του έργου;

6)      Είμαστε από την νομοθεσία υποχρεωμένοι να υποβάλλουμε μηδενικό λογαριασμό;

Απάντηση :

Τα ερωτούμενα απαντώνται ως κατωτέρω. Η αναφορά γίνεται αφενός για Έργα που εκτελούνται με τον Ν. 4412/2016 (πριν την τροποποίηση αυτού με τον Ν. 4782/2021), ενώ διευκρινίζονται τα αντίστοιχα σημεία και με τις αλλαγές που προέκυψαν λόγω της  τροποποίησης του Ν. 4412/2016 με τον Ν. 4782/2021:

Α΄Έλεγχος και Έγκριση της τελικής επιμέτρησης

Α1. Με τον Ν. 4412/2016 (πριν την τροποποίηση αυτού με τον Ν. 4782/2021)

Παρ. 5 Άρθρου 151 Επιμετρήσεις : «Η Διευθύνουσα Υπηρεσία έχει υποχρέωση να προβεί στον έλεγχο της τελικής επιμέτρησης, μέσα σε δύο (2) μήνες από την υποβολή της και να κοινοποιήσει στον ανάδοχο την ελεγμένη και διορθωμένη επιμέτρηση. Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 2 έχει εφαρμογή για την τελική επιμέτρηση».

Παράλληλα τονίζεται η υποχρέωση του αναδόχου προς υποβολή τελικής επιμέτρησης αφού, σύμφωνα με την παρ. 6 Άρθρου 151 «Σε περίπτωση που δεν υποβληθεί από τον ανάδοχο τελική επιμέτρηση, το αργότερο εντός δύο μηνών από την κοινοποίηση προς αυτόν της βεβαίωσης περαίωσης των εργασιών, επιβάλλεται σε βάρος του, για κάθε συμπληρωμένο μήνα καθυστέρησης, ειδική ποινική ρήτρα ποσοστού δύο χιλιοστών (2%ο) επί του συνολικού ποσού που έχει καταβληθεί στον ανάδοχο μέχρι τότε για την όλη σύμβαση. Η ποινική ρήτρα επιβάλλεται με απόφαση της διευθύνουσας υπηρεσίας και για έξι (6) το πολύ μήνες καθυστέρησης».

Σύμφωνα με την παρ. 7. Άρθρου 151 Μαζί με την τελική επιμέτρηση ο ανάδοχος μπορεί να υποβάλει και κάθε άλλο αίτημά του που σχετίζεται με δικαίωμά του από την εκτέλεση της σύμβασης, αν αυτό δεν έχει αποσβεστεί και η σχετική αξίωση παραγραφεί, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 173 ή αν το σχετικό δικαίωμα δεν έχει αποσβεστεί ή χαθεί από κάποια άλλη αιτία. Μετά την υποβολή της τελικής επιμέτρησης, ο ανάδοχος μπορεί να εγείρει σχετικές απαιτήσεις μόνο για οψιγενείς αιτίες.

Α2. Τροποποιήσεις του Ν. 4412/2016 σε σχέση με τον έλεγχο και Έγκριση της τελικής επιμέτρησης

Το άρθρο 151 αντικαταστάθηκε  ως άνω με το άρθρο 70 Ν.4782/2021 ΦΕΚ Α` 36/09.03.2021.

ΠΡΟΣΟΧΗ:`Εναρξη ισχύος, σύμφωνα με το άρθρο 142 παρ.1β του αυτού νόμου, ΑΠΟ την 1η.9.2021,σύμφωνα  δε με το άρθρο 140 παρ.5 αυτού καταλαμβάνει διαγωνισμούς, που θα προκηρυχθούν μετά την 1.9.2021.

Οι τελευταίες τρεις παράγραφοι του υπό τροποποίηση άρθρου (από 9 έως και 11) αφορούν στην τελική επιμέτρηση του έργου, επεκτείνοντας τις προτεινόμενες τροποποιήσεις/ρυθμίσεις που αφορούν τις επιμέρους επιμετρήσεις και στην τελική, στο πλαίσιο μεταβολής του ελεγκτικού συστήματος σε δηλωτικό, (βλ. αιτιολογική έκθεση).

Έτσι, η τελική επιμέτρηση ελέγχεται από τον επιβλέποντα της διευθύνουσας υπηρεσίας, συντάσσεται σχετική έκθεση και εγκρίνεται με απόφαση της διευθύνουσας υπηρεσίας. Η τελική επιμέτρηση, όπως και όλες οι επιμέρους επιμετρήσεις, συνοδεύεται από ‘δήλωση περί της αληθείας αυτών’, ενώ εξακολουθούν να ισχύουν τα ήδη προβλεπόμενα στο νόμο για τη μη υποβολή της τελικής επιμέτρησης από τον ανάδοχο

Ένα στοιχείο που υπάρχει στο εν λόγω άρθρο είναι πως, σε περίπτωση που η ΔΥ προβεί στη σύνταξη της τελικής επιμέτρησης λόγω της άρνησης του αναδόχου περί σύνταξης και κατάθεσής του, ο τελευταίος δύναται να την αμφισβητήσει με ένστασή του, γεγονός που δεν ίσχυε κατά το πρότερο καθεστώς.

Β΄. Υποβολή τελικού Λογαριασμού

Β1. Ο Προτελικός και ο τελικός λογαριασμός (πριν το Ν.4782/21)

Μετά τη διενέργεια της προσωρινής παραλαβής ο ανάδοχος συντάσσει και υποβάλλει «προτελικό λογαριασμό», με βάση τις ποσότητες που περιλαμβάνονται στο σχετικό πρωτόκολλο. Μετά τη διενέργεια της οριστικής παραλαβής και την έγκριση του πρωτοκόλλου ο ανάδοχος συντάσσει και υποβάλλει «τελικό λογαριασμό». Για τον προτελικό και τελικό λογαριασμό εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις του άρθρου αυτού. Με την έγκριση του τελικού λογαριασμού εκκαθαρίζονται οι εκατέρωθεν απαιτήσεις από την σύμβαση εκτέλεσης, (Συνεπώς είναι το απώτατο χρονικό σημείο υποβολής Λογαριασμών, συμπεριλαμβανομένων μεταξύ και των Αναθεωρήσεων), εκτός από τις απαιτήσεις που προκύπτουν από μεταγενέστερες διαδικασίες διοικητικής, συμβιβαστικής ή δικαστικής επίλυσης διαφορών. (άρθρο 152 παρ. 13 Ν. 4412/2016)

Στην ουσία ο Προτελικός Λογαριασμός συντάσσεται μετά την διενέργεια της κατ΄ άρθρον 170 Προσωρινής Παραλαβής , ενώ τελικός Λογαριασμός συντάσσεται μετά την διενέργεια της κατ΄άρθρον 172 Οριστικής Παραλαβής.

Β2. Ο Τελικός λογαριασμός (Μετά τον Ν.4782/21)

Δεδομένης της κατάργησης της κατ΄ άρθρον 170 Προσωρινής Παραλαβής καταργείται πλέον και ο θεσμός της σύνταξης του Προτελικού Λογαριασμού

Σύμφωνα με την παρ. 13. Άρθρου 152 («Λογαριασμοί»), Ο ανάδοχος συντάσσει και υποβάλλει «τελικό λογαριασμό», Μετά από τη διενέργεια της παραλαβής και την έγκριση του πρωτοκόλλου παραλαβής,

Με την έγκριση του τελικού λογαριασμού εκκαθαρίζονται οι εκατέρωθεν απαιτήσεις από τη σύμβαση εκτέλεσης, (Συνεπώς είναι το απώτατο χρονικό σημείο υποβολής Λογαριασμών, συμπεριλαμβανομένων μεταξύ και των Αναθεωρήσεων)εκτός από τις απαιτήσεις που προκύπτουν από μεταγενέστερες διαδικασίες διοικητικής, συμβιβαστικής ή δικαστικής επίλυσης διαφορών.»

Νομολογία - Καθήκοντα υπηρετούντος προσωπικού – Μέρος Ι

Στο σημερινό ΕΔ παρουσιάζουμε σειρά Αποφάσεων – Πράξεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίθηκαν μη νόμιμες Αποφάσεις ανάθεσης υπηρεσιών σε ιδιώτες λόγω του ότι οι εν λόγω υπηρεσίες ενέπιπταν σε αντίστοιχες του υπηρετούντος στον αιτούντα φορέα προσωπικού (Μέρος Ι).

 

Συμπλήρωση φακέλων και ωρίμανση έργων Δήμου χρηματοδοτούμενων από την Περιφέρεια

Πράξη 80/2019 Κλιμ. Τμ. 7

Αμοιβή για τη «Συμπλήρωση φακέλων και ωρίμανση έργων Δήμου χρηματοδοτούμενων από την Περιφέρεια ». Οι ανατεθείσες υπηρεσίες ανάγονται στα συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων επικουρικά μεν του Τμήματος Προγραμματισμού, Πληροφορικής και Ανάπτυξης της Διεύθυνσης Προγραμματισμού, Πληροφορικής, Ανάπτυξης και Κοινωνικής Προστασίας αλλά κυρίως και πρωτίστως του Τμήματος Τεχνικών Έργων, Μελετών και Διενέργειας Διαγωνισμών της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών, Υπηρεσίας Δόμησης, Καθαριότητας και Ανακύκλωσης του Δήμου, στις αρμοδιότητες της οποίας υπάγονται οι ενέργειες για το σχεδιασμό, την ωρίμανση και την ανάθεση έως την υπογραφή της σύμβασης καθώς και τον έλεγχο της υλοποίησης όλων των προς ένταξη ή ήδη ενταγμένων σε χρηματοδοτικά προγράμματα έργων. Περαιτέρω, δεν αποδεικνύεται ότι οι ενέργειες αυτές απαιτούν επιπλέον εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία, πέραν αυτής που θα πρέπει, σε κάθε περίπτωση, να έχει το υπηρετούν στις Διευθύνσεις αυτές και ιδίως στο Τμήμα Τεχνικών Έργων, Μελετών και Διενέργειας Διαγωνισμών προσωπικό για την εκτέλεση των σχετικών καθηκόντων του. Μη νόμιμη δαπάνη, εντούτοις το ένταλμα θεωρείται λόγω συγγνωστής πλάνης.

Υπηρεσίες συμβούλου στην εφαρμογή της αναλυτικής λογιστικής Δήμου

Πράξη 127/2019 Κλιμ. Τμ. 7

Υπηρεσίες συμβούλου στην εφαρμογή της αναλυτικής λογιστικής Δήμου. Η Αναλυτική Λογιστική περιλαμβάνεται στο Κλαδικό Λογιστικό Σύστημα που οφείλουν να εφαρμόζουν οι Δήμοι, η τήρησή της υπάγεται στα καθήκοντα του υπηρετούντος την Οικονομική Υπηρεσία προσωπικού, στον οποίο περιλαμβάνονται και 3 υπάλληλοι ΤΕ Διοικητικού Λογιστικών και Λογιστών. Περαιτέρω από την ανάλυση των υπό ανάθεση υπηρεσιών προκύπτει ότι αυτές συνιστούν τις συνήθεις εργασίες για την εφαρμογή της Αναλυτικής Λογιστικής και δεν συνιστούν εξειδικευμένο αντικείμενο για τους Λογιστές, που καλούνται να την εφαρμόσουν. Μη νόμιμη δαπάνη, εντούτοις το ένταλμα θεωρείται λόγω συγγνωστής πλάνης.

Αμοιβή για παροχή υπηρεσιών Μηχανικού

Πράξη 89/2019 Κλιμ. Τμ. 7

Σύνδεσμος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων. Αμοιβή για παροχή υπηρεσιών Μηχανολόγου Μηχανικού. Μη νομίμως ο Σύνδεσμος προέβη στην ανάθεση σε εξωτερικό συνεργάτη, μηχανολόγο μηχανικό, της παροχής των ως άνω υπηρεσιών, καθόσον αυτές εμπίπτουν στα καθήκοντα του υπηρετούντος προσωπικού, ενόψει του ότι και οι 2 Θέσεις ΠΕ Μηχανολόγων Μηχανικών ή Πολιτικών Μηχανικών ή Μηχανικού Περιβάλλοντος, που προβλέπονται στον ΟΕΥ του είναι καλυμμένες. Μη νόμιμη δαπάνη, εντούτοις το ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.