3η Εβδομάδα Φεβρουαρίου 2024
Υπ’ αριθ. 13533/14.02.2024 έγγραφο ΥΠ.ΕΣ. σχετικά με το αρμόδιο όργανο για την έγκριση παράτασης συμβατικής προθεσμίας
Σε απάντηση ερωτήματος Δήμου σε σχέση με το αρμόδιο όργανο για την έγκριση παράτασης συμβατικής προθεσμίας έργου, προμήθειας, υπηρεσίας, το ΥΠ.ΕΣ. με το υπ’ αριθ. 13533/14.02.2024 έγγραφό του διευκρινίζει ότι το Δημοτικό Συμβούλιο είναι το κυρίαρχο όργανο διοίκησης του Δήμου, το οποίο διαθέτει γενική αποφασιστική αρμοδιότητα, αποφασίζει, δηλαδή, για όλα τα θέματα που δεν ανατίθενται ρητά σε άλλο όργανο διοίκησης του Δήμου.
Στη βάση των προεκτεθέντων, έχουμε την άποψη ότι ως προς το ζήτημα της έγκρισης παράτασης συμβατικής προθεσμίας, η οποία λαμβάνει χώρα κατά το στάδιο εκτέλεσης της σύμβασης ενός έργου, μιας προμήθειας ή μιας υπηρεσίας, αρμόδιο όργανο για τη λήψη της σχετικής απόφασης είναι το Δημοτικό Συμβούλιο και πάντα υπό την προϋπόθεση ότι δεν προκύπτουν οικονομικές επιβαρύνσεις οι οποίες αυξάνουν την αξία της κύριας σύμβασης και τροποποιούν το φυσικό ή οικονομικό της αντικείμενο.
Σχέδια Ευρωπαϊκών Τυποποιητικών Εγγράφων σε Δημόσια Κρίση
Ο Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης (ΕΣΥΠ/ΕΛΟΤ), στο πλαίσιο των διαδικασιών εκπόνησης και έκδοσης ευρωπαϊκών τυποποιητικών εγγράφων, υποβάλλει σε δημόσια κρίση τα σχέδια ευρωπαϊκών τυποποιητικών εγγράφων. Ο κατάλογος επικαιροποιείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλει παρατηρήσεις, προτάσεις τροποποιήσεων κ.λπ. σχετικά με τα σχέδια αυτά και συγκεκριμένα επί του κειμένου και του τεχνικού περιεχομένου, καθώς και επισημάνσεις επί των νομοθετικών / κανονιστικών απαιτήσεων που ισχύουν στην Ελλάδα και έρχονται ενδεχομένως σε αντίθεση με το περιεχόμενο των κειμένων αυτών.
Για να ληφθούν υπόψη οι παρατηρήσεις ή οι προτάσεις τροποποιήσεων κ.λπ. πρέπει να είναι επώνυμες, αιτιολογημένες και να αποσταλούν στη Διεύθυνση Τυποποίησης του ΕΣΥΠ/ΕΛΟΤ (με την ένδειξη: ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΡΙΣΗ – Σχόλια) το αργότερο ένα (1) μήνα πριν την ημερομηνία ψήφισης η οποία αναγράφεται δίπλα σε κάθε σχέδιο ευρωπαϊκού τυποποιητικού εγγράφου, συμπληρώνοντας το συνημμένο έντυπο υποβολής σχολίων.\
Ο Κατάλογος των εν λόγω εγγράφων (που παρατίθενται αναλυτικά στον συνημμένο κατάλογο) βρίσκονται στην ιστοσελίδα του ΕΛΟΤ και συγκεκριμένα στην διεύθιυνση:
https://elot.gr/news/shedia-eyropaikon-typopoiitikon-eggrafon-se-dimosia-krisi-ekdosi-30-01-2024
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ: Συγκρότηση της Επιτροπής προμηθειών και Υπηρεσιών
Ερώτηση : Ποιο είναι το αρμόδιο όργανο για την συγκρότηση της Επιτροπής προμηθειών και Υπηρεσιών? Το Δημοτικό Συμβούλιο ή η Δημοτική Επιτροπή?
Απάντηση :
Οι προβλέψεις του Άρθρου 72 Ν.3852/2010
Σύμφωνα με την παρ. 1 Άρθρου 72 Ν.3852/2010 («Αρμοδιότητες οικονομικής επιτροπής δήμων»), η οικονομική επιτροπή είναι συλλογικό όργανο αρμόδιο για τον έλεγχο και την παρακολούθηση της οικονομικής και διοικητικής λειτουργίας του Δήμου. Ειδικότερα, έχει τις ακόλουθες αποφασιστικές, ελεγκτικές και γνωμοδοτικές αρμοδιότητες:
………………………………………………………………………………….
«ζ) Ασκεί τα καθήκοντα αναθέτουσας αρχής κατά το στάδιο που προηγείται της σύναψης των συμβάσεων έργων, μελετών, υπηρεσιών και προμηθειών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού, πλην των περιπτώσεων της απευθείας ανάθεσης, που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Δημάρχου …………………………..
Δηλ. έως 31/12/2023 Αρμόδιο όργανο για την συγκρότηση της Επιτροπής προμηθειών και Υπηρεσιών ήτο η Οικονομική Επιτροπή του δήμου.
Οι αρμοδιότητες της νεοεισαχθείσης «Δημοτικής Επιτροπής»
Σύμφωνα με την παρ. 1 Άρθρου 74Α Ν.3852/2010 («Αρμοδιότητες δημοτικής επιτροπής»), από την αυτοδιοικητική περίοδο που άρχεται την 1η.1.2024, όπου στην κείμενη νομοθεσία γίνεται αναφορά ή παραπομπή στη οικονομική επιτροπή, την επιτροπή ποιότητας ζωής και την εκτελεστική επιτροπή των δήμων, καθώς και στις αρμοδιότητες αυτών, εφεξής νοείται η δημοτική επιτροπή, η οποία ασκεί τις αρμοδιότητες αυτές.
Συνεπώς από 1η.1.2024 και εφεξής οι προαναφερόμενες αρμοδιότητες μεταβιβάζονται στην δημοτική επιτροπή, η οποία και τις ασκεί πλέον.
Νομολογία ΔΕΥΑ
Αρμοδιότητες ΔΕΥΑ
Πράξη 32/2020 Κλιμ.Τμ.7 Κλιμ.Τμ.7
Η ελεγχόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, καθώς η εκτέλεση του προαναφερόμενου έργου δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Δήμου και, συνεπώς, μη νομίμως η σχετική δαπάνη βαρύνει τον προϋπολογισμό του. Ειδικότερα, η αρμοδιότητα μελέτης και κατασκευής του δικτύου ύδρευσης ανήκει στην αρμοδιότητα της Δ.Ε.Υ.Α., η οποία αποτελεί ίδιο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Περαιτέρω, δεδομένου ότι ο αγωγός μεταφοράς ύδατος έγινε επί της επαρχιακής Οδού Κ… - Β… και επί τμήματος αγροτικής οδού και μόνο ένα μικρό ποσοστό του έργου κατασκευάστηκε στον προαύλιο χώρο του ναού, το έργο εκτελέστηκε κατά μείζον ποσοστό σε κοινόχρηστο χώρο και συνεπώς η δαπάνη εκτέλεσής του έπρεπε να βαρύνει την Δ.Ε.Υ.Α. Μη νόμιμη δαπάνη.
Μη διαχωρισμός της σύμβασης σε τμήματα σε Διαγωνισμό Προμήθειας από ΔΕΥΑ
Απόφαση 227/2020 Τμ. 6 ΕλΣυν.
Το Τμήμα κρίνει ότι η ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία, ως εκ της φύσεως της Δ.Ε.Υ.Α., που αποτελεί το φορέα διενέργειάς της, και του αντικειμένου της σύμβασης, που αφορά την «Προμήθεια Υδρομέτρων και Υλικών Συντήρησης Δικτύων Ύδρευσης-Αποχέτευσης», διέπεται από τις διατάξεις του Βιβλίου ΙΙ (άρθρα 222 έως 338) του ν. 4412/2016, σχετικά με τις αναθέσεις φορέων που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών, και, επομένως, εφαρμοστέες τυγχάνουν εν προκειμένω οι διατάξεις του άρθρου 288 του ν. 4412/2016, σύμφωνα με τις οποίες η ευχέρεια του αναθέτοντα φορέα να μην υποδιαιρέσει μια σύμβαση σε τμήματα υπόκειται μόνο σε οριακό έλεγχο των άκρων ορίων της. Ενόψει των ανωτέρω, λαμβάνοντας υπόψη το είδος της ελεγχόμενης σύμβασης και ιδίως το αντικείμενο αυτής, το οποίο συνίσταται στην προμήθεια αφενός μεν υλικών για τη συντήρηση των υφιστάμενων δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης της Δ.Ε.Υ.Α..., αφετέρου δε υδρομέτρων για τις νέες συνδέσεις καταναλωτών και για την αντικατάσταση υφιστάμενων υδρομέτρων που έχουν υποστεί βλάβη, καθώς και τους προβαλλόμενους με την υπό κρίση αίτηση λόγους, η Δ.Ε.Υ.Α..., επιλέγοντας να μην υποδιαιρέσει την επίμαχη σύμβαση σε τμήματα, έδρασε εντός των ορίων της διακριτικής της ευχέρειας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 288 του ν. 4412/2016. Κατά συνέπεια, δεν τίθεται εν προκειμένω ζήτημα ανεπίτρεπτου περιορισμού των δυνητικών υποψηφίων στον επίμαχο διαγωνισμό, ούτε παραβίασης των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού, όπως βάσιμα προβάλλει η αιτούσα.