2η Εβδομάδα Ιανουαρίου 2024

Ενημέρωση ΕΑΔΗΣΥ

Σας ενημερώνουμε ότι εκδόθηκε το έγγραφο 302/10.01.2024 ΕΑΔΗΣΥ  με το οποίο η Αρχή ενημερώνει για τη δημοσίευση μιας σειράς διατάξεων που αφορούν σχετικά με:

  • την παράταση της υποχρέωσης περιλήψεων διακηρύξεων στον περιφερειακό και τον τοπικό Τύπο έως 31.12.2025,
  • την αναστολή ισχύος διατάξεων του π.δ. 71/2019 και παράταση ισχύος των πτυχίων Μ.Ε.ΕΠ., Μελετητών και Γραφείων Μελετών μέχρι τις 31.12.2024 και
  • την υποχρέωση υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων από τους οικονομικούς φορείς σε φορείς της Κεντρικής Διοίκησης και τη δημοσίευση των κανονισμών για τα νέα κατώτατα όρια εφαρμογής των οδηγιών για τη διετία 2024-2025.

Συνημμένα

Έγγραφο 302-10.01.2024 ΕΑΔΗΣΥ

 

Νομολογία

Μη ύπαρξη δυνατότητας αμφισβήτησης άλλου όρου της διακήρυξης από αποκλεισθείσα εταιρεία που είχε ασκήσει την προδικαστική προσφυγή

1560/2022 ΣΤΕ

Διοικητικές συμβάσεις. Διαγωνισμός για την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών. Εφόσον η εταιρεία που είχε ασκήσει την προδικαστική προσφυγή αποκλείστηκε από το διαγωνισμό, δεν διέθετε έννομο συμφέρον για να αμφισβητήσει οποιονδήποτε άλλο όρο της διακήρυξης. Μη νομίμως η ΕΑΑΔΗΣΥ εξέτασε τους υπόλοιπους λόγους της προδικαστικής προσφυγής, ενώ όφειλε να τους απορρίψει ως απαράδεκτους. Δεκτή η αίτηση ακύρωσης της αριθμ. 619/2022 απόφασης της ΕΑΑΔΗΣΥ.

 

Γνώση όρων προκήρυξης προς προσβολή αυτής

2631/2020 ΣΤΕ

Διοικητικές συμβάσεις προμήθειας - υπηρεσιών. Η άσκηση προδικαστικής προσφυγής ενώπιον της Α.Ε.Π.Π. αποτελεί διαδικαστική προϋπόθεση για το παραδεκτό της αιτήσεως αναστολής εκτελέσεως και της αιτήσεως ακυρώσεως. Προθεσμία για την άσκηση της προσφυγής. Σε περίπτωση προσβολής όρων προκήρυξης, η πλήρης γνώση αυτής εκ μέρους του ενδιαφερόμενου οικονομικού φορέα τεκμαίρεται ότι λαμβάνει χώρα μετά την πάροδο δεκαπέντε ημερών από τη δημοσίευσή της στο Κ.Η.Μ.ΔΗ.Σ., εκτός αν προκύπτει πραγματική γνώση της διακήρυξης σε χρόνο προ του δεκαπενθημέρου. Μη νομίμως απερρίφθη ως εκπρόθεσμη η προδικαστική προσφυγή της αιτούσης. Η αιτούσα δραστηριοποιείται στον τομέα της διαχειρίσεως απορριμμάτων αναλαμβάνοντας την εκτέλεση έργων και την παροχή συναφών υπηρεσιών και περιλαμβάνεται, κατ` αρχήν, στον κύκλο των οικονομικών φορέων που θεμελιώνουν εύλογο ενδιαφέρον να μετάσχουν στον επίμαχο διαγωνισμό. Αν ο ενδιαφερόμενος να του ανατεθεί η σύμβαση δεν μετέσχε στον διαγωνισμό, έστω με επιφύλαξη, το έννομο συμφέρον του για την προσβολή της διακηρύξεως διατηρείται μόνον εφόσον προβάλλει ότι η διακήρυξη περιλαμβάνει όρο, ο οποίος αποκλείει παρανόμως τη συμμετοχή του στον διαγωνισμό ή καθιστά ανέφικτη ή ουσιωδώς δυσχερή την υποβολή προσφοράς ή αιτήσεως συμμετοχής. Η αιτούσα δεν ισχυρίζεται ότι, λόγω της προκηρύξεως του διαγωνισμού κατά τις διατάξεις περί γενικών υπηρεσιών, αποκλείεται η ίδια από την συμμετοχή σε αυτόν, ενώ δεν αρκεί μόνον το γεγονός ότι καθίσταται δυνατή η συμμετοχή στον διαγωνισμό οικονομικών φορέων που δεν συνιστούν εργοληπτικές επιχειρήσεις εγγεγραμμένες στο ΜΕΕΠ. Ο καθορισμός της κλίμακας βαθμολόγησης, βάσει της οποίας θα αξιολογηθούν όλοι οι συμμετέχοντες οικονομικοί φορείς, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι καθιστά ουσιωδώς δυσχερή τη λυσιτελή συμμετοχή της αιτούσης στον διαγωνισμό. Οι ισχυρισμοί ότι η αναθέτουσα αρχή, προκηρύσσοντας την ανάθεση της συμβάσεως με την ανταγωνιστική διαδικασία με διαπραγμάτευση, αποκρύπτει ουσιώδεις πληροφορίες, προβάλλονται αορίστως. Στην διακήρυξη περιγράφεται το αντικείμενο της προς ανάθεση συμβάσεως, το οποίο συνδέεται με την επιλογή του τρόπου διεξαγωγής της διαγωνιστικής διαδικασίας, η οποία καταλείπει στους διαγωνιζόμενους ευρύτερο περιθώριο για τη διαμόρφωση της προσφοράς τους, χωρίς να καθιστά, πάντως ουσιωδώς δυσχερή τη συμμετοχή στον διαγωνισμό. Κατά την θέσπιση των όρων αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών υιοθετήθηκαν κριτήρια, η διατύπωση των οποίων είναι προσαρμοσμένη στην ευχέρεια που παρέχεται στους διαγωνιζομένους για τη διαμόρφωση του περιεχομένου της προσφοράς τους. Η δυνατότητα να περιληφθούν στη διακήρυξη κριτήρια τέτοιας φύσεως στις διαδικασίες σύναψης συμβάσεων υπηρεσιών, προβλέπεται στο άρθρο 86 παρ. 5 του ν. 4412/2016. Αναφορικά με τον όρο της διακηρύξεως σχετικά με την απαιτούμενη τεχνική και επαγγελματική ικανότητα, μπορεί να συνυπολογίζεται η εμπειρία από τη λειτουργία περισσοτέρων μονάδων διαχειρίσεως απορριμμάτων μικρότερης δυναμικότητας και από περισσότερους παρόχους δάνειας ικανότητας. Η απαίτηση της διακηρύξεως, σύμφωνα με την οποία οι ενδιαφερόμενοι οικονομικοί φορείς πρέπει να παρουσιάζουν θετικό μέσο όρο των αποτελεσμάτων προ φόρων κατά τις τρεις τελευταίες οικονομικές χρήσεις, δεν έχει τεθεί κατά παράβαση των αρχών της αναλογικότητας, της ίσης μεταχειρίσεως των διαγωνιζομένων και του υγιούς ανταγωνισμού και δεν θεμελιώνεται ο ισχυρισμός της αιτούσης ότι ο επίμαχος όρος κατέστησε ουσιωδώς δυσχερή την επίκληση δάνειας χρηματοοικονομικής επάρκειας για τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό. Απορρίπτεται η αίτηση ακύρωσης.

Πιστοποιητικό περιβαλλοντικής διαχείρισης EMAS

1562/2022 ΣΤΕ

Διοικητικές συμβάσεις. Διαγωνισμός για την παραχώρηση υπηρεσιών συλλογής και διαχείρισης στερεών αποβλήτων και κατάλοιπων φορτίου των πλοίων σε περιοχή λιμένα. Αν και η επίδικη παραχώρηση δεν υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας 2014/23/ΕΕ, διέπεται από ορισμένες διατάξεις του ν. 4413/2016, και αρμοδίως η υπόθεση εισάγεται ενώπιον του ΣτΕ. Εφόσον η εταιρεία, που προέβαλε ότι προτίθεται να υποβάλει προσφορά, δεν διαθέτει το απαιτούμενο επί ποινή αποκλεισμού πιστοποιητικό περιβαλλοντικής διαχείρισης EMAS, δεν πληροί την επίμαχη απαίτηση συμμετοχής στον διαγωνισμό, ούτε δύναται να επικαλεσθεί ισοδύναμα μέτρα διασφάλισης ποιότητας. Μη νόμιμα η ΕΑΑΔΗΣΥ ακύρωσε τη διακήρυξη στο σύνολό της. Δεκτή η αίτηση ακύρωσης της αριθμ. 631/2022 απόφασης της ΕΑΑΔΗΣΥ.