4η Εβδομάδα Δεκεμβρίου 2023
Νομοθεσία
ΘΕΜΑ: Έκδοση Κατευθυντήριας Οδηγίας 28/2023 ΕΑΔΗΣΥ
Δεδομένου ότι η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ότι οι αναθέτουσες αρχές δεν αποκαλύπτουν, κατ’ αρχήν, πληροφορίες που τους έχουν διαβιβάσει οικονομικοί φορείς και τις οποίες οι φορείς έχουν χαρακτηρίσει εμπιστευτικές και ότι μπορούν να επιβάλουν απαιτήσεις στους οικονομικούς φορείς με σκοπό την προστασία του εμπιστευτικού χαρακτήρα των πληροφοριών τις οποίες παρέχουν καθ’ όλη τη διαδικασία σύναψης συμβάσεων, σας ενημερώνουμε ότι εκδόθηκε η Κατευθυντήρια Οδηγία 28/2023 ΕΑΔΗΣΥ με θέμα «Εμπιστευτικές πληροφορίες κατά τη διαδικασία σύναψης δημοσίων συμβάσεων». Με το έγγραφο αυτό, επιχειρείται η αποτύπωση και αποσαφήνιση του ισχύοντος πλαισίου που διέπει την εμπιστε υτικότητα πληροφοριών που παρέχονται κατά τη διαδικασία σύναψης δημόσιας σύμβασης, καθώς και η οριοθέτηση του κύκλου των προστατευόμενων πληροφοριών.
Την εν λόγω Κατευθυντήρια Οδηγία μπορείτε να βρείτε στον ιστότοπο της Αρχής και συγκεκριμένα στην διεύθυνση :
https://www.eaadhsy.gr/index.php/category-articles-anakoinvseis/750-katefthyntiria-odigia-28-2023-empisteftikes-plirofories-kata-ti-diadikasia-synapsis-dimosion-symvaseon
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ: Διευκρινήσεις επί των Επιμετρήσεων
Ερώτηση:
Σε έργο μας (παλιό με τον Ν.4412/16) ο ανάδοχος διάστρωσε στο γήπεδο μεγαλύτερη ποσότητα ταρτάν από την εγκεκριμένη με τον ΑΠΕ. Δεν δόθηκε καμία εντολή από την υπηρεσία για την επιπλέον ποσότητα , ούτε υπήρξε καμία ενημέρωση από τον ανάδοχο σχετικά με τυχόν ανάγκη για επιπλέον φυσικό αντικείμενο. Η επιπλέον ποσότητα δεν υπήρχε κανένας λόγος να γίνει ( καθώς είναι εκτός αγωνιστικού χώρου) και εάν είχαμε ερωτηθεί θα το είχαμε αρνηθεί. Δεν θα προβούμε σε συμπληρωματική σύμβαση
.Στην επιμέτρηση θα συμπεριλάβουμε την επιπλέον ποσότητα και θα πιστοποιήσουμε την εγκεκριμένη και το ΠΠΑΕ θα αφορά την εγκεκριμένη?
Εφόσον δεν δώσαμε εντολή για την επιπλέον ποσότητα γιατί να την συμπεριλάβω στην επιμέτρηση?
Απάντηση
Οφείλετε να τις υπογράψετε ως εκτελεσθείσες, δεν οφείλετε να τις εγκρίνετε και προφανώς να τις πιστοποιήσετε.
Η έννοια των συμπληρωματικών εργασιών
Σύμφωνα με την 506/2014 ΕΣ Μείζ.-7μ.:
Ως συμπληρωματικές εργασίες θεωρούνται εκείνες, για τις οποίες συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις :
- α) παρουσιάζουν αναγκαία συνάφεια με το έργο και δεν περιλαμβάνονται στην αρχικώς συναφθείσα σύμβαση,
- β) κατέστησαν αναγκαίες κατά την τεχνική εκτέλεση του έργου όπως αυτό περιγράφεται στην αρχική σύμβαση και τα οικεία συμβατικά τεύχη (μελέτες, γενική συγγραφή υποχρεώσεων κ.λπ.), λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων και
- γ) είτε δεν μπορούν τεχνικά ή οικονομικά να διαχωριστούν από την αρχική σύμβαση χωρίς να δημιουργήσουν μείζονα προβλήματα στην αναθέτουσα αρχή είτε, παρά τη δυνατότητα διαχωρισμού τους, είναι απόλυτα αναγκαίες για την τελειοποίησή της.
Τέτοιες εργασίες θεωρούνται εκείνες, (ΕλΣυν Μείζ. 7μ 2447/2012):
- οι οποίες προβλέπονται κατά είδος από το συμβατικό τιμολόγιο και τον προϋπολογισμό, αλλά εκτελούνται σε ποσότητες μεγαλύτερες από τις προβλεπόμενες (πρόσθετες ή υπερσυμβατικές εργασίες) είτε
- δεν προβλέπονται καθόλου ή προβλέπονται μεν, αλλά εκτελούνται με διαφορετικό τρόπο (νέες εργασίες).
Ποιές εργασίες δεν θεωρούνται Συμπληρωματικές (ΕλΣυν Μείζ. 7μ 3205/2011):
Δεν θεωρούνται Συμπληρωματικές εργασίες:
- Εκείνες που αφορούν στην επέκταση τεχνικού αντικειμένου του έργου ή στην βελτίωση της ποιότητάς του (με ανώτερα ποιοτικώς υλικά) , διότι
- Είναι ανεπίτρεπτη η εκ των υστέρων μεταβολή του αντικειμένου του έργου (Καθόσον
- δεν ήταν γνωστή στο σύνολο των διαγωνιζομένων κατά την υποβολή της προσφοράς τους και
- Δεν αποτέλεσε την βάση της διαδικασίας αναδόχου
Σχετική Νομολογία
Συμβάσεις δημοσίων έργων. Εκτέλεση συμπληρωματικών εργασιών. Προϋποθέσεις για την εκτέλεση αναγκαίων συμπληρωματικών εργασιών ή επειγουσών περιπτώσεων. Εργασίες παρεκκλίνουσες της συμβάσεως και εκτελεσθείσες χωρίς να τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία. Διορθωτική επέμβαση στη σύμβαση με αναλογική εφαρμογή των διατάξεων περί καλόπιστης εκπλήρωσης παροχής του Αστικού Κώδικα καθόσον αυτές εφαρμόζονται και επί διοικητικών συμβάσεων. Αξίωση του αναδόχου προς αποζημίωση για μεταβολές που επέφερε μονομερώς στους όρους εκτέλεσης του έργου χωρίς την τήρηση των σχετικών προϋποθέσεων δεν μπορεί να θεμελιωθεί ούτε με τις παρούσες διατάξεις του Αστικού Δικαίου, εφόσον οι μεταβολές αυτές προκάλεσαν αύξηση της συμβατικής δαπάνης του έργου. (ΑΠ 400/2018)
Σύμβαση έργου με σκοπό την εκτέλεση εργασιών σε νοσοκομείο. Συμφωνηθέν το εργολαβικό αντάλλαγμα. Κατά την περίοδο εκτέλεσης του έργου προέκυψαν αναγκαίες εργασίες για την άρτια και ασφαλή κατασκευή του έργου. Αύξηση του προϋπολογισθέντος κόστους. Μη νομίμως ζητεί, η ενάγουσα ανώνυμη εταιρία την καταβολή εκ μέρους της εναγομένης ανώνυμης εταιρίας, καθολικής διαδόχου δημόσιας επιχείρησης, αμοιβή για την εκτέλεση πρόσθετων εργασιών διότι δεν εκτελέσθηκαν πρόσθετες εργασίες, αλλά ένα διάφορο έργο. Δεν πρόκειται για απρόοπτη μεταβολή συνθηκών. Απορρίπτεται η αγωγή στο σύνολό της. (ΠΠρΑθ 690/2016)
Νομολογία : Περίπτωση δικαιώματος προαίρεσης
Πράξη 373/2020 Κλιμάκιο Ζ
Β.Το προβλεπόμενο από τα άρθρα 1.3. και 3.2. της διακήρυξης δικαίωμα του φορέα να κατακυρώσει μεγαλύτερη ποσότητα υπηρεσιών μέχρι και ποσοστό 30% αποτελεί δυνατότητα που προβλέπεται στο άρθρο 316 του ν. 4412/2016, συνιστά δε, περίπτωση δικαιώματος προαίρεσης που μπορεί να ασκηθεί κατά το στάδιο κατακύρωσης του αποτελέσματος του διαγωνισμού, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι έχει προβλεφθεί στα έγγραφα της σύμβασης, καθώς και ότι, κατ’ ανάγκην, έχει τύχει των απαραίτητων διατυπώσεων δημοσιότητας τόσο σε εθνικό όσο και σε ενωσιακό επίπεδο, προκειμένου όλοι οι δυνητικοί υποψήφιοι (ημεδαποί και αλλοδαποί) να έχουν, με όρους ισότητας και διαφάνειας, την πλήρη εικόνα του προκηρυσσόμενου αντικειμένου επί του οποίου θα υποβάλουν προσφορά. Εν προκειμένω, η ενεργοποίηση του ανωτέρω δικαιώματος προαίρεσης του αναθέτοντα φορέα για ένταξη στον διαγωνισμό επιπλέον 36 σημείων μη νομίμως έλαβε χώρα, καθώς το δικαίωμα αυτό δεν δημοσιεύθηκε στην περίληψη διακήρυξης στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία μάλιστα αναφέρεται, σε αντίθεση με το δημοσιευθέν σε εθνικό επίπεδο πλήρες κείμενο της διακήρυξης, ότι δεν προβλέπονται δικαιώματα προαίρεσης. Σε κάθε περίπτωση, η κατακύρωση του διαγωνισμού, κατά το μέρος που αφορά τα ως άνω επιπλέον 36 σημεία του δικαιώματος προαίρεσης, είναι μη νόμιμη και για το λόγο ότι βασίστηκε σε προσφερθείσα από την ανάδοχο ενιαία για όλα τα σημεία μηνιαία τιμή -ήτοι το ποσό των 1.031,83 ευρώ που αντιστοιχεί στη μέση μηνιαία τιμή των 98 σημείων της Περίπτωσης Α΄ του διαγωνισμού- και όχι σε εξατομικευμένη και αναλυτική οικονομική προσφορά, ήτοι με λήψη υπόψη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και διαφορετικών αναγκών εκάστου σημείου, όπως τούτο επιτάσσεται από το άρθρο 2.4.4. της διακήρυξης ερμηνευόμενο υπό το φως των αρχών της διαφάνειας και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης. Σημειωτέον ότι και για την συμπληρωματική αυτή προσφορά των 36 νέων σημείων ισχύουν τα προαναφερόμενα στη σκέψη 19.Α. της παρούσας. Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.