3η Εβδομάδα Δεκεμβρίου 2023

 Νομοθεσία

Τροποποίηση των κατώτατων ορίων στις δημόσιες συμβάσεις έργων, μελετών, προμηθειών και υπηρεσιών

Δεδομένου ότι τα κατώτατα όρια εφαρμογής των Οδηγιών 2014/24/ΕΕ, 2014/25/ΕΕ και 2014/23/ΕΕ αναθεωρούνται, με κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμούς της Επιτροπής, κάθε δύο έτη, ενημερώνουμε ότι δημοσιεύθηκαν οι Κανονισμοί (ΕΕ) 2023/2495, 2023/2496 και 2023/2497 για τη διετία από 01/01/2024 έως 31/12/2025. Οι Κανονισμοί είναι δεσμευτικοί ως προς όλα τα κράτη μέλη και εφαρμόζονται άμεσα από 01/01/2024.

Με το υπ’ αριθ. 5140/05.12.2023 έγγραφό της, η Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. ενημερώνει τις αναθέτουσες αρχές και φορείς ότι όσον αφορά τα Βιβλία Ι και ΙΙ επέρχονται οι κατωτέρω αλλαγές:

Βιβλίο Ι (Οδηγία 2014/24/ΕΕ)

Το άρθρο 4 της Οδηγίας τροποποιείται ως εξής:

α) Για τις δημόσιες συμβάσεις έργων το ποσό «5.382.000 EUR» αντικαθίσταται από το ποσό «5.538.000 EUR»,

β) Για τις δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών που ανατίθενται από κεντρικές κυβερνητικές αρχές [όχι ΟΤΑ] και για διαγωνισμούς μελετών που διοργανώνονται από τις εν λόγω αρχές, το ποσό «140.000 EUR» αντικαθίσταται από το ποσό «143.000 EUR»,

γ) Για δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών (συμπεριλαμβανομένων των συμβάσεων μελετών και τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών) που ανατίθενται από μη κεντρικές αναθέτουσες αρχές [ΟΤΑ] και για διαγωνισμούς μελετών που διοργανώνονται από τις εν λόγω αρχές το ποσό «215.000 EUR» αντικαθίσταται από το ποσό «221.000 EUR»,

Βιβλίο ΙΙ (Οδηγία 2014/25/ΕΕ)

Το άρθρο 15 της Οδηγίας τροποποιείται ως εξής:

α)  για τις συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών (συμπεριλαμβανομένων των συμβάσεων μελετών και τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών), καθώς και για τους διαγωνισμούς μελετών το ποσό των «431.000 EUR» αντικαθίσταται από το ποσό των «443.000 EUR»

β)  για τις συμβάσεις έργων το ποσό των «5.382.000 EUR» αντικαθίσταται από το ποσό των «5.538.000 EUR».

Κατά συνέπεια, για τη διετία από 01/01/2024 έως 31/12/2025, αντίστοιχα, αναμορφώνονται και τα όρια που προβλέπονται στα άρθρα 5 και 235 του ν. 4412/2016, καθώς και στο άρθρο 2 παρ. 1 (α) του 4413/2016

Συνημμένα

Το αρ. 5140-05.12.2023 έγγραφο Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ

 

Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή

ΘΕΜΑ: Υποβολή προσφοράς κατά τμήματα

Ερώτημα 1:

Σε διαγωνισμό προμήθειας με κριτήριο ανάθεσης της πλέον συμφέρουσας από οικονομική άποψη προσφοράς, βάσει τιμής , οι οικονομικοί φορείς μπορούν να καταθέσουν προσφορά για ένα, περισσότερα ή και για όλα τα τμήματα  (4 τμήματα)

Κατά τον έλεγχο του υποφακέλου δικαιολογητικών συμμετοχής και τεχνικής προσφοράς, διαπιστώθηκε ότι ένας Οικονομικός Φορέας δεν υπέβαλε Τεχνική Προσφορά, παρά μόνο τεύχος για τα μέτρα ασφάλειας των εργασιών που συμπεριλαμβάνονται και περιγράφονται στην Μελέτη της Προμήθειας.

Τί πρέπει να γίνει σε αυτήν την περίπτωση:

  • να απορριφθεί η προσφορά του ή
  • να του ζητηθεί σύμφωνα με το άρθρο 102 να αποστείλει συμπληρωματικά την Τεχνική Προσφορά;

Ερώτημα 2:

Επιπλέον ένας άλλος υποψήφιος Οικονομικός Φορέας που υποβάλλει προσφορά για όλα τα τμήματα της σύμβασης αναφέρει ότι θα δώσει υπεργολαβία  ένα τμήμα της σύμβασης το οποίο υπερβαίνει  το 30% του συνόλου της σύμβασης. χωρίς  έχει υποβάλλει ΕΕΕΣ για τον υπεργολάβο αυτό; Απορρίπτεται η προσφορά του για αυτό το τμήμα?

 

Απάντηση στο Ερώτημα 1

Η εν λόγω Προσφορά θεωρείται ως Μη κανονική Προσφορά και πρέπει να απορριφθεί καθόσον (παρ. 3 άρ. 26) ,Μη κανονικές προσφορές θεωρούνται συγκεκριμένα: α) όσες δεν πληρούν τις προϋποθέσεις των εγγράφων της σύμβασης, ……

Σε αντιδιαστολή, σύμφωνα με το Άρθρο 102 («Συμπλήρωση - αποσαφήνιση πληροφοριών και δικαιολογητικών),  Κατά τη διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών ή αιτήσεων συμμετοχής, οι αναθέτουσες αρχές, τηρώντας τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και της διαφάνειας, ζητούν από τους προσφέροντες ή υποψήφιους οικονομικούς φορείς, όταν οι πληροφορίες ή η τεκμηρίωση που πρέπει να υποβάλλονται είναι ή εμφανίζονται ελλιπείς ή λανθασμένες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στο ΕΕΕΣ, ή όταν λείπουν συγκεκριμένα έγγραφα, να υποβάλλουν, να συμπληρώνουν, να αποσαφηνίζουν ή να ολοκληρώνουν τις σχετικές πληροφορίες ή τεκμηρίωση, εντός προθεσμίας όχι μικρότερης των δέκα (10) ημερών και όχι μεγαλύτερης των είκοσι (20) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτούς της σχετικής πρόσκλησης.», δηλ. περιπτώσεις στις οποίες δεν εμπίπτει η εν λόγω.

Απάντηση στο Ερώτημα 2

Προαιρετική επαλήθευση λόγων αποκλεισμού

Προκειμένου να μην αθετούνται οι υποχρεώσεις της παρ. 2 του άρθρου 18, οι αναθέτουσες αρχές μπορούν, σύμφωνα με τα άρθρα 79 έως 81, να επαληθεύσουν τη συνδρομή των λόγων αποκλεισμού για τους υπεργολάβους, σύμφωνα με τα άρθρα 73 και 74.

Στην περίπτωση αυτή, η αναθέτουσα αρχή:

α) απαιτεί από τον οικονομικό φορέα να αντικαταστήσει έναν υπεργολάβο, όταν από την ως άνω επαλήθευση προκύπτει ότι συντρέχουν υποχρεωτικοί λόγοι αποκλεισμού του και

β) μπορεί να απαιτήσει από τον οικονομικό φορέα να αντικαταστήσει έναν υπεργολάβο, όταν από την ως άνω επαλήθευση προκύπτει ότι συντρέχουν δυνητικοί λόγοι αποκλεισμού του. (άρθρο 131 παρ.5 Ν.4412/2016)

Οι απαιτήσεις της Οδηγίας 20 ΕΑΑΔΗΣΥ:

Ωστόσο, λαμβανομένου υπόψη ότι εάν η αναθέτουσα αρχή, λαμβανομένων υπόψη των γενικών αρχών του ενωσιακού δικαίου, συμπεριλάβει στη διακήρυξη κάποιον από τους δυνητικούς λόγους αποκλεισμού, τότε αυτός καθίσταται υποχρεωτικός, αλλά και ότι, όταν η αναθέτουσα αρχή εξετάζει τη συνδρομή των προϋποθέσεων εφαρμογής των δυνητικών λόγων αποκλεισμού που έχει συμπεριλάβει στα έγγραφα της σύμβασης, πρέπει να δίδει ιδιαίτερη προσοχή στην τήρηση της αρχής της αναλογικότητας (προτού αποφασίσει εάν πρέπει να αποκλείσει τον οικονομικό φορέα), υπάρχουν περιπτώσεις που - και υπό τις προϋποθέσεις αυτές - η αναθέτουσα αρχή οφείλει να απαιτήσει από τον οικονομικό φορέα την αντικατάσταση του υπεργολάβου του. Στην περίπτωση που ο οικονομικός φορέας δεν τον αντικαταστήσει, αποκλείεται.

Εάν αποφασίσει να τους επαληθεύσει, πρέπει να το αναφέρει ρητώς στα έγγραφα της σύμβασης, οι δε πληροφορίες του Μέρους ΙΙΙ του Ε.Ε.Ε.Σ ή του Τ.Ε.Υ.Δ. πρέπει να παρέχονται, στην περίπτωση αυτή, και για τους υπεργολάβους (με χωριστό Ε.Ε.Ε.Σ. ή Τ.Ε.Υ.Δ. για τον καθένα)

Σχετική Νομολογία

Η εξεταζόμενη προσφορά είναι πλημμελής και επομένως, ακυρωτέα, αφού δεν υποβλήθηκαν, ως έδει, ξεχωριστά Ε.Ε.Ε.Σ για τους τρίτους οικονομικούς φορείς (υπεργολάβους), ώστε να δύναται να ελεγχθεί από την αναθέτουσα αρχή, τόσο ότι τα πρόσωπα αυτά πληρούν τα κριτήρια επιλογής, όσο και ότι δεν συντρέχουν στο πρόσωπό τους οι λόγοι αποκλεισμού που τέθηκαν στην ένδικη Διακήρυξη (ΕΑΔΗΣΥ, Απόφαση 1459/2022)

 Νομολογία

Εξέταση Προδικαστικής προσφυγής ΑΕΠΠ σε Δημόσια Σύμβαση ΟΤΑ

2/2022 ΔΕΦ ΘΕΣΣΑΛ

Ανέλεγκτη ακυρωτικά η τεχνική κρίση της ΑΕΠΠ από το αρμόδιο δικαστήριο. Εν προκειμένω, αίτηση ακύρωσης  αιτούσας, δεύτερης κατά σειρά κατάταξης στον πίνακα μειοδοσίας εταιρείας, και άσκηση πρόσθετης παρέμβασης της τρίτης κατά σειράς κατάταξης  στον πίνακα μειοδοσίας εταιρείας.  Απόρριψη συνεξεταζόμενων προδικαστικών προσφυγών των ανωτέρω από την ΑΕΠΠ.  Δεκτές εν μέρει αιτήσεις αναστολής αιτούσας και παρεμβαίνουσας. Έκδοση απόφασης Οικονομικής Επιτροπής ΟΤΑ, μετά την άσκηση της υπό κρίσης προσφυγής και πριν από την συζήτηση αυτής,  σε συμμόρφωση προς τα κριθέντα από την απόφαση του περί της αιτήσεως αναστολής της παρεμβαίνουσας εταιρείας.  Αποβολή ισχύς προσβαλλόμενων αποφάσεων ΑΕΠΠ κατά το αντίστοιχο προς την συμμόρφωση μέρος τους κι ως εκ τούτου η δίκη θα πρέπει να θεωρηθεί καταργημένη κατά το μέρος που στρέφεται κατά της πρώτης κατά σειράς κατάταξης στον πίνακα μειοδοσίας εταιρείας. Απορρίπτει. Δέχεται παρέμβαση.

Έλλειψη τεχνικής προσφοράς σε Διαγωνισμό για την σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών

1194/2021 ΣΤΕ

Διοικητικές συμβάσεις. Διαγωνισμός για την σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών συλλογής και εκμετάλλευσης του βιοαερίου από τον ΧΥΤΑ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, με παραχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης του βιοαερίου. Νόμιμη η απόρριψη της προσφοράς της αιτούσας, με την αιτιολογία ότι δεν κατέθεσε ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης τουλάχιστον 3 τεχνικών στελεχών της Δ.Ε.Υ.Α., διάρκειας τουλάχιστον 5 ετών. Η έλλειψη αυτή της τεχνικής προσφοράς στηρίζει επαρκώς την απόρριψή της και παρέλκει η εξέταση του έτερου λόγου αποκλεισμού. Η αιτούσα δεν δύναται να στερηθεί του δικαιώματός της να εξετασθεί επί της ουσίας η προδικαστική προσφυγή της, και κατά το μέρος, με το οποίο αμφισβητήθηκε η νομιμότητα της αποδοχής των λοιπών δύο υποβληθεισών προσφορών, ούτε καθίσταται αλυσιτελής η προβολή του λόγου ακυρώσεως, ενόψει της κρίσεως ότι ο αποκλεισμός της αιτούσης εχώρησε νομίμως, διότι, σε περίπτωση ματαιώσεως του διαγωνισμού και προκηρύξεως νέου, αυτή μπορεί να υποβάλει νέα προσφορά. Μερικά δεκτή η αίτηση ακύρωσης της αριθμ. 783/2020 απόφασης της ΑΕΠΠ, κατά το μέρος που απέρριψε ως αλυσιτελείς τις αιτιάσεις της αιτούσας κατά της αποδοχής των λοιπών προσφορών.

Απόρριψη τεχνικής προσφοράς λόγω μη πλήρωσης ειδικού όρου Διακήρυξης. 1281/2022 ΔΕΦ ΑΘ (ΑΚΥΡ)

Αίτηση ακυρώσεως. Απόρριψη τεχνικής προσφοράς λόγω μη πλήρωσης ειδικού όρου Διακήρυξης. Δυνατότητα αναθέτουσας αρχής να παραθέτει νέα ή συμπληρωματική αιτιολογία κατά την εξέταση προδικαστικής προσφυγής διαγωνιζόμενου που πλήττει τη μη αποδοχή της προσφοράς του. Ανάγκη ύπαρξης εννόμου συμφέροντος αποκλεισμού ή ενδεχόμενου να πραγματοποιηθεί εκ νέου η διαδικασία σύναψης της επίμαχης σύμβασης. Εν προκειμένω, κρίνεται ότι οι ισχυρισμοί της κρινόμενης αίτησης, ότι η προσφορά της παρεμβαίνουσας ήταν απορριπτέα, εξαιτίας των, κατά την αιτούσα, πλημμελειών των δικαιολογητικών συμμετοχής και της τεχνικής προσφοράς της, είναι απορριπτέοι ως προβαλλόμενοι πλέον άνευ εννόμου συμφέροντος. Απορρίπτεται η αίτηση.