1η Εβδομάδα Νοεμβρίου 2023
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ: Υποβολή τμήματος ηλεκτρονικού διαγωνισμού σε προσυμβατικό έλεγχο
Ερώτηση :
Ηλεκτρονικός διαγωνισμός ποσού 200.000,00€ για τμήμα/ομάδα προμήθειας, της οποίας ο συνολικός προυπολογισμός της διακήρυξης (επτά τμημάτων - με διαφορετικούς συστημικούς διαγωνισμούς) είναι 475.000€ και βρίσκεται στο στάδιο κατακύρωσης, υπάγεται σε προσυμβατικό έλεγχο; Και αν ναι, δύναται να κατατεθεί για έλεγχο μεμονωμένα;
Απάντηση :
Βεβαίως και πρέπει να υποβληθεί σε προσυμβατικό έλεγχο. Εάν τα υπόλοιπα τμήματα δεν έχουν ολοκληρωθεί μπορεί να υποβληθεί μεμονωμένα
Σχετική Νομολογία
Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι, εφόσον ο προϋπολογισμός της Κ69/18.11.2008 διακήρυξης υπερέβαινε το όριο των 1.000.000 ευρώ, η 11/9.10.2009 σύμβαση με τη φερόμενη ως δικαιούχο εταιρία έπρεπε, προ της σύναψής της, να υποβληθεί σε έλεγχο από Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ασχέτως του ότι η συνολική αξία των κατακυρώσεων στους επιμέρους αναδόχους ανήλθε τελικώς σε 233.029,01 ευρώ. (Ελ.Συν. Τμ.IV Πράξη 105/2011).
Δεν ασκεί επιρροή όσον αφορά την υποχρέωση υπαγωγής σε έλεγχο η τυχόν κατάρτιση, επί τη βάσει μιας αρχικής διακήρυξης, περισσότερων επιμέρους συμβάσεων, η αξία των οποίων, είτε μεμονωμένα, είτε και από κοινού, δεν υπερβαίνει το όριο του προσυμβατικού ελέγχου (Ελ.Συν. Τμ.IV Πράξεις 58/2008, 208/2009).
Το Τμήμα κρίνει ότι οι προπεριγραφείσες συμβάσεις, αξίας 3.366.000 ευρώ πλέον Φ.Π.Α., μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και αυτή με τη φερόμενη ως δικαιούχο του υπό κρίση εντάλματος εταιρεία, με τις οποίες ανατέθηκε η προμήθεια υλικών βαλβιδοπλαστικής-αγγειοπλαστικής και ηλεκτροφυσιολογικού ελέγχου κατόπιν των διαπραγματεύσεων που διεξήχθησαν λόγω ματαίωσης των αποτελεσμάτων του με το αντικείμενο αυτό προκηρυχθέντος διαγωνισμού, προϋπολογισθείσας δαπάνης 5.039.554 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., μη νομίμως και δη κατά παράβαση του άρθρου 19 παρ. 7 του π.δ/τος 774/1980 (ΦΕΚ 189 Α΄), όπως ισχύει, δεν υποβλήθηκαν πριν από τη σύναψή τους στο αρμόδιο Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου για έλεγχο νομιμότητας και για το λόγο αυτό είναι άκυρες. Ενόψει τούτων, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι μη νόμιμη, ως ερειδόμενη στην κατά τα ανωτέρω από 22.3.2007 άκυρη σύμβαση μεταξύ του Νοσοκομείου και της φερόμενης ως δικαιούχου του εντάλματος εταιρείας «ΧΧΧ», υπό την τότε επωνυμία της «ΧΧΧ», και ως εκ τούτου το ένταλμα αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί. (Ελ.Συν. Τμ.IV Πράξη 120/2009).
Μη νομίμως οι συμβάσεις δεν υποβλήθηκαν από τον αναθέτοντα φορέα για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας στον αρμόδιο Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθόσον αποτελούν τμήμα της ενιαίας διαδικασίας ανάθεσης προμήθειας λιπαντικών και καυσίμων κίνησης και θέρμανσης που προκήρυξε ο Δήμος, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες των δημοτικών υπηρεσιών και των νομικών προσώπων του για το έτος 2014, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη της οποίας υπερβαίνει το χρηματικό όριο, άνω του οποίου καθίσταται υποχρεωτική
Νομοθεσία
Εκδόθηκε η Υ.Α. 83324/2023 (ΦΕΚ 5683/Β` 27.9.2023) με θέμα: «Ειδικότητες τεχνικών ασφάλειας σύμφωνα με το άρθρο 13 του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων (Κ.Ν.Υ.Α.Ε.) (ν. 3850, Α’ 84)».
Εκδήλωση με θέμα: ¨Πρόληψη, ετοιμότητα και ανθεκτικότητα απέναντι σε φυσικές καταστροφές - Προκλήσεις και προτεραιότητες".
Ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Θεσσαλίας & Στερεάς Ελλάδας σε συνεργασία με το ΕΛΙΝΥΑΕ διοργανώνουν εκδήλωση με θέμα: ¨Πρόληψη, ετοιμότητα και ανθεκτικότητα απέναντι σε φυσικές καταστροφές - Προκλήσεις και προτεραιότητες".
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή, 10 Νοεμβρίου 2023 και .ώρα 17.00 - 20.30 στο Επιμελητήριο Μαγνησίας στο Βόλο.
Σκοπός της εκδήλωσης είναι η ανταλλαγή εμπειριών και η ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκομένων για θέματα πρόληψης και ετοιμότητας των επιχειρήσεων και των οργανισμών απέναντι σε φυσικές καταστροφές και άλλες έκτακτες καταστάσεις, με έμφαση στη διασύνδεση πολιτικής προστασίας και υγεία και ασφάλειας στην εργασία.
Ημερομηνία Έναρξης 10/11/2023
Νομολογία
Νομολογία περί Έκπτωσης
ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
1809/2017 ΣΤΕ
Δημόσια έργα. Έκπτωση του αναδόχου και κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών. Η πράξη κατάπτωσης συνιστά εκτελεστή διοικητική πράξη και υπόκειται σε προσφυγή. Υποκατάσταση του αναδόχου με τη σύσταση κατασκευαστικής κοινοπραξίας για να αναλάβει τη συνέχιση του έργου. Μετά την έγκριση της κατασκευαστικής κοινοπραξίας, εφόσον δεν ζητηθεί από τη νέα ανάδοχο κοινοπραξία η αντικατάσταση των εγγυήσεων υπέρ του αρχικού αναδόχου και δεν παραδοθούν στον κύριο του έργου οι νέες εγγυήσεις υπέρ όλων των μελών της κατασκευαστικής κοινοπραξίας, οι αρχικές εγγυήσεις εξακολουθούν να ισχύουν και καλύπτουν την εκτέλεση του έργου στο σύνολό του, αφού γι’ αυτήν εξακολουθεί να ευθύνεται εις ολόκληρον ο αρχικός ανάδοχος και ήδη μέλος της κατασκευαστικής κοινοπραξίας. Αντίθετη μειοψηφία. Ο λόγος αυτός αναίρεσης ασκήθηκε παραδεκτά διότι επί του ανωτέρω νομικού ζητήματος δεν υφίσταται νομολογία του ΣτΕ. Εσφαλμένη αντίθετη κρίση του δικάσαντος δικαστηρίου επί του ανωτέρω ζητήματος. Δεκτή η αναίρεση (αναιρεί την αριθμ. 108/2014 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Χανίων)