2η Εβδομάδα Οκτωβρίου 2023

 Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή

ΘΕΜΑ: ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟ ΙΙ

Ερώτηση:

Για έργα για τα οποία η διακήρυξη τους και η σύμβαση τους τρέχουν με τον Ν.4412/2016, ισχύει ακόμα και σήμερα ότι η αίτηση αναδόχου θα πρέπει να έχει υποβληθεί τουλάχιστον ένα μήνα πρίν ή πάμε στο θέμα αυτό με τον Ν.4782/2021 και δεν απαιτείται ο μήνας ακόμα και για τα παλιά έργα????

Απάντηση:

Για συμβάσεις Έργων κάτω των ορίων, των οποίων η διακήρυξη δημοσιεύθηκε στο ΚΗΜΔΗΣ πριν την 01η / 09/ 2021

Σύμφωνα με την παρ. 10 Άρθρου 147 («Προθεσμίες»), η έγκριση των παρατάσεων προθεσμιών γίνεται από την προϊσταμένη αρχή, ύστερα από αίτημα του αναδόχου στην Διευθύνουσα Υπηρεσία. Το αίτημα πρέπει να υποβάλλεται τουλάχιστον ένα μήνα πριν από τη λήξη της ισχύουσας συνολικής προθεσμίας περαιώσεως του έργου. Η σχετική απόφαση επί του αιτήματος εκδίδεται από την Πρόίσταμένη Αρχή όχι αργότερα από την πάροδο τριών (3) μηνών από την υποβολή του αιτήματος του αναδόχου.

Για συμβάσεις Έργων κάτω των ορίων, των οποίων η διακήρυξη δημοσιεύθηκε στο ΚΗΜΔΗΣ μετά την 01η / 09/ 2021

Σύμφωνα με την παρ. 5 Άρθρου 147 («Προθεσμίες») (όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 66 Ν.4782/2021, (ΦΕΚ Α` 36/09.03.2021), με απόφαση της Προϊσταμένης Αρχής εγκρίνεται παράταση των τμηματικών προθεσμιών, ύστερα από αίτηση του αναδόχου που υποβάλλεται στη διευθύνουσα υπηρεσία ή και χωρίς αυτήν, αν δεν έχει λήξει η οριακή προθεσμία του έργου. Το αίτημα υποβάλλεται οποτεδήποτε μέχρι τη λήξη της τρέχουσας κάθε φορά προθεσμίας και η Προϊσταμένη Αρχή αποφαίνεται εντός τριάντα (30) ημερών, αλλιώς τεκμαίρεται η αποδοχή της αίτησης και η ρητή ή σιωπηρή παράταση ανατρέχει στη λήξη της προηγούμενης προθεσμίας.

Συνεπώς, όσον αφορά τον χρόνο υποβολής του αιτήματος του Αναδόχου, στην πρώτη περίπτωση υποβάλλεται τουλάχιστον ένα μήνα πριν από τη λήξη της ισχύουσας συνολικής προθεσμίας περαιώσεως του έργου, ενώ στην δεύτερη Το αίτημα υποβάλλεται οποτεδήποτε μέχρι τη λήξη της τρέχουσας κάθε φορά προθεσμίας, ενώ συνυπολογίζεται και η Οριακή προθεσμία (δηλ. υπάρχει η δυνατότητα επιμήκυνσης του χρόνου αυτού κατά, και παρέχεται πλέον η δυνατότητα στον Ανάδοχο για υποβολή αυτής τουλάχιστον, κατ΄ ελάχιστον τρεις μήνες μετά την λήξη του αρχικώς Συμβατικού χρόνου). (ελάχιστος χρόνος ισχύος της οριακής προθεσμίας του έργου)

Νομολογία

Έλεγχος νομιμότητας τροποποιητικής σύμβασης.

460/2022 ΕΣ (ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ΄-ΠΡΑΞΗ)

Σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας υπάγονται οι τροποποιήσεις, συμβάσεων, που είχαν αρχικά υπαχθεί σε προσυμβατικό έλεγχο και έχουν οικονομικό αντικείμενο, με την εξαίρεση, των ήσσονος σημασίας τροποποιήσεων (de minimis) της παρ. 2 του άρθρου 132 του ν. 4412/2016, ή αυτών που συνεπάγονται τροποποίηση ουσιωδών όρων (essentialia negotii) της αρχικής σύμβασης, ή αυτών που συνάπτονται κατ’ εφαρμογή σαφών και διατυπωμένων με ακρίβεια όρων της σύμβασης. Αίτημα τροποποίησης σύμβασης προμήθειας που έχει ως αντικείμενο την αύξηση του οικονομικού περιεχομένου αυτής κατ’ εφαρμογή του αρ. 132 παρ. 1 περ. γ’ του ν. 4412/2016. Δεν νοείται, εν προκειμένω, για τη διασφάλιση της προμήθειας των συμβατικά καθορισθείσων ποσοτήτων καυσίμων για τα έτη 2022, 2023 και 2024 η σύναψη τροποποιητικής σύμβασης με επαύξηση της συμβατικής δαπάνης, λόγω του ενδεικτικού χαρακτήρα που έχει η κατανομή των ποσοτήτων και η προϋπολογισθείσα δαπάνη μεταξύ των ετών αυτών. Η κρίση αυτή ισχύει ανεξαρτήτως της συνδρομής της προβλεπόμενης στο αρ. 132 παρ. 1γ’ του ν. 4412/2016 απρόβλεπτης περίστασης, η οποία εν προκειμένω συνίσταται στην αύξηση των τιμών των καυσίμων, καθώς τίθεται σωρευτικά ως προϋπόθεση η τροποποίηση να μην αποσκοπεί στην αποφυγή εφαρμογής των διατάξεων του νόμου για τις διαδικασίες ανάθεσης των δημόσιων συμβάσεων. Τέτοια περίπτωση, είναι η επιλογή σύναψης τροποποιητικής σύμβασης με επαύξηση του οικονομικού αντικειμένου, όταν τα κονδύλια της σύμβασης δεν έχουν εισέτι αναλωθεί. Η ορθολογική διαχείριση του προϋπολογισμού και η τήρηση του πνεύματος των διατάξεων του ν. 4412/2016 υπέρ της ανάπτυξης του ανταγωνισμού, υπηρετούνται με την κατά το δυνατόν πιο σύντομη λήξη των υφιστάμενων συμβάσεων, που έχουν στηριχθεί σε δεδομένα τιμών μη ανταποκρινόμενα στη υφιστάμενη κατάσταση της αγοράς. Μη επιτρεπτή η σύναψη τροποποιητικής σύμβασης με επέκταση του οικονομικού αντικειμένου επί συμβάσεων που καλύπτουν πάγιες και επαναλαμβανόμενες ανάγκες λόγω της δυνατότητας της αναθέτουσας αρχής να προβεί εγκαίρως σε εκκίνηση νέας διαδικασίας ανάθεσης σε περίπτωση εξάντλησης του συμβατικού ανταλλάγματος. Απόρριψη λόγω μη συνδρομής της προϋπόθεσης περί του να μην αποσκοπεί η τροποποίηση στην αποφυγή των διατάξεων του ν. 4412/2016 ως προς τις διαδικασίες ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων.

Απόσβεση δικαιωμάτων αναδόχου

37/2019 ΕΦ ΔΩΔ (ΜΟΝ)

Δημόσια έργα.. Εφαρμοστέα ως ειδικότερη της 5ετούς παραγραφής του άρ. 140 παρ. 1 του Ν. 4270/2014 η οποία εσφαλμένα εφαρμόστηκε στον πρώτο βαθμό, η διάταξη του άρ. 75Α του Ν. 3669/2008, (η οποία επαναλήφθηκε αυτούσια με το άρ. 173 του Ν. 4412/2016) και προβλέπει την απόσβεση των δικαιωμάτων του αναδόχου και παραγραφή οποιασδήποτε αξίωσης εάν δεν υποβάλει σχετική αίτηση προς τη Διευθύνουσα Υπηρεσία εντός 4 μηνών από την εμφάνιση της γενεσιουργού αιτίας, ήτοι από την έγκριση και θεώρηση των αντίστοιχων λογαριασμών και όχι από την έκδοση των χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής. Επαναφορά των πραγμάτων στην προηγούμενη κατάσταση. Μη νόμιμο το αίτημα διότι η εκκαλουμένη δεν ήταν δεκτική εκτέλεσης ενώ σε περίπτωση καταβολής ο καταβαλών μπορεί να ασκήσει αγωγή αδικαιολόγητου πλουτισμού ή να πετύχει την έκδοση διαταγής πληρωμής. Κατάσχεση εις χείρας τετάρτου. Δυνατή η επιβολή της υπό την προϋπόθεση τήρησης των κανόνων που διέπουν κάθε μία από τις κατασχέσεις. Δεκτή η έφεση.