1η Εβδομάδα Οκτωβρίου 2023 

Νομοθεσία

Ν. 5056/23 (ΦΕΚ 163/06.10.2023 τεύχος Α’)

Δημοσιεύθηκε ο ν.5056/23 (ΦΕΚ 163/06.10.2023 τεύχος Α’ ): “Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, κατάργηση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου δήμων, παρακολούθηση επιδόσεων τοπικής αυτοδιοίκησης οικονομική και διοικητική διαχείριση οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ευζωία των ζώων συντροφιάς, κατασκευή και αναβάθμιση λειτουργούντων χερσαίων συνοριακών σταθμών και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών”, αντικείμενο δε αυτού, σύμφωνα με το Άρθρο είναι:

α) η τροποποίηση διατάξεων του ν. 3852/2010 (Α’ 87) σχετικά με τη συγκρότηση και λειτουργία των οργάνων διοίκησης των Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού,

β) η τροποποίηση των άρθρων 21 και 22 του ν. 4804/2021 (Α’ 90) για τα όργανα διοίκησης των δήμων και περιφερειών,

γ) η εισαγωγή ρυθμίσεων για τη θέσπιση ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας των δημοτικών και περιφερειακών αρχών,

δ) η εισαγωγή ρυθμίσεων για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων, οργανικών μονάδων, θέσεων προσωπικού και πάσης φύσης δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των δήμων, των δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων και των σχολικών επιτροπών στους δήμους, καθώς και τον περιορισμό ίδρυσης νέων νομικών προσώπων από τους Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού,

ε) η ρύθμιση ζητημάτων οικονομικής και διοικητικής διαχείρισης των Ο.Τ.Α.,

στ) η αποσαφήνιση της αρμοδιότητας αποκομιδής απορριμμάτων στο οδικό δίκτυο,

κλπ.

Συνημμένα

Ν.5056-2023-ΦΕΚ-Α163-06.10.2023 (σε .pdf)

 

Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή

ΘΕΜΑ: ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟ ΙΙ

Ερώτηση:

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 118 παρ. 4 ¨Για τις δημόσιες συμβάσεις έργων, μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών…………………...

Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης αποτελεί το ανώτατο όριο της συμβατικής αμοιβής του αναδόχου. Μετά από την υπογραφή της σύμβασης, ο ανάδοχος ή ελεγχόμενο από αυτόν φυσικό ή νομικό πρόσωπο δεν δύναται να συνάψει σύμβαση του παρόντος άρθρου με την αυτή αναθέτουσα αρχή για διάστημα δώδεκα (12) μηνών¨.

Κατασκευαστική εταιρεία που τις έχει ανατεθεί έργο 60.000,00 ευρώ το 2022 με τις διατάξεις του άρθρου 118 και δεν έχει συμπληρωθεί το διάστημα των 12 μηνών, μπορεί να τις ανατεθεί έργο ύδρευσης 30.000,00 ευρώ με τις διατάξεις του άρθρου 328 του Βιβλίου ΙΙ ?

 

Απάντηση:

Στις διατάξεις του άρθρου 328 του Βιβλίου ΙΙ για τις απευθείας αναθέσεις δεν υφίσταται ο παραπάνω περιορισμός.

Με το άρθρο 128 με το οποίο τροποποιείται το αντίστοιχο άρθρο 328 του Βιβλίου ΙΙ, με την επισήμανση ότι στο υπό τροποποίηση άρθρο 328 δεν προβλέπεται η ρύθμιση για την υπογραφή συμφωνητικού καθώς και οι ρυθμίσεις των παρ. 4 και 5 της παρούσας, ενώ παραμένει σε ισχύ η διάταξη «η απευθείας ανάθεση σε συγκεκριμένο οικονομικό φορέα γίνεται με κριτήριο τη δυνατότητα της καλής και έγκαιρης εκτέλεσης της σύμβασης από τον ανάδοχο και την οικονομική του προσφορά», η οποία δεν προβλέπεται στο υπό εξέταση άρθρο 118. (Γνώμη Α-45 ΕΑΔΗΣΥ)

Νομολογία

Απευθείας ανάθεση υπηρεσίας μίσθωσης μηχανήματος έργου

ΕλΣυν Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 43/2020:

Μίσθωση μηχανήματος έργου. Η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι οι ανατεθείσες υπηρεσίες, για τη συντήρηση ορεινών δρόμων πρόσβασης προς δασικές εκτάσεις στα πλαίσια δράσεων πυροπροστασίας, ταυτίζονται με το περιεχόμενο της 4083/30.5.2019 σύμβασης και ως εκ τούτου μη νομίμως δεν συμπεριελήφθησαν στον, κατά την ίδια χρονική περίοδο, διενεργηθέντα σχετικό διαγωνισμό. Ειδικότερα, και για τις δύο συμβάσεις απαιτήθηκε η μίσθωση του ίδιου μηχανήματος, ήτοι περιστροφικού εκσκαφέα ανεστραμμένου πτύου (τσάπα), το γεγονός δε ότι οι εργασίες δεν ταυτίζονται σε διάρκεια και καλύπτονται από διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης, ουδεμία ασκεί επιρροή. Επιπλέον, είναι αυταπόδεικτη η αδικαιολόγητη οικονομική επιβάρυνση του Δήμου λόγω προσφυγής στην διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, δεδομένου ότι το ημερομίσθιο στη σύμβαση αυτή ανήλθε σε 330,00 ευρώ/ημέρα έναντι 239,00 ευρώ/ημέρα της σύμβασης που υπεγράφη κατόπιν του συνοπτικού διαγωνισμού και μάλιστα για ίδιου τύπου μηχάνημα μικρότερης όμως ισχύος (100 hp έναντι 110 hp). Ενόψει αυτών, μη νομίμως τα αρμόδια όργανα του Δήμου προέβησαν σε κατάτμηση των επίμαχων υπηρεσιών και συνακόλουθα στην απευθείας ανάθεσή τους. Μη νόμιμη δαπάνη.