4η Εβδομάδα Σεπτεμβρίου 2023
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ: Aναθεώρηση σε Έργο που έχει περαιωθεί
Ερώτηση : Έχω βεβαίωση περαίωσης το 2021 σε έργο (δεν έχει γίνει ούτε προσωρινή ούτε οριστική παραλαβή) και ο ανάδοχος ορθώς θέλει να πληρωθεί και την αναθεώρηση που του αναλογεί
.Επειδή στην μελέτη δεν υπήρχε πρόβλεψη αναθεώρησης , έχει γίνει τροποποίηση προϋπολογισμού και τεχνικού προγράμματος και υπάρχει πίστωση να τον καλύψει .
Τι θα υποβάλει? Λογαριασμό κατευθείαν ή θα πρέπει να συνταχθεί ΑΠΕ που θα αναγράφετε η αναθεώρηση? Αν πρέπει να γίνει ΑΠΕ , θα γνωμοδοτήσει το Τεχνικό Συμβούλιο?
Απάντηση:
Το ποσό της αναθεώρησης καταβάλλεται από τις πιστώσεις του έργου, χωρίς να απαιτείται η προηγούμενη σύνταξη ανακεφαλαιωτικού πίνακα εργασιών. (παρ. 15 Άρθρου 153 Ν. 4412/2016 «Αναθεωρητική περίοδος για τις βασικές τιμές ημερομισθίων, υλικών, μισθωμάτων και μηχανημάτων - Εξουσιοδοτικές διατάξεις»).
Οι λογαριασμοί συντάσσονται πάντοτε ανακεφαλαιωτικοί και συνοδεύονται ιδίως, από ανακεφαλαιωτικό συνοπτικό πίνακα των επιμετρήσεων εργασιών που εκτελέσθηκαν από την αρχή του έργου, από τα παραστατικά στοιχεία των απολογιστικών εργασιών, από τον πίνακα του υπολογισμού της αναθεώρησης …. (εδ. α΄παρ. 7 Άρθ. 152 Ν. 4412/2016 «Λογαριασμοί»).
Το αίτημα για αποπληρωμή του ποσού των Αναθεωρήσεων μπορεί να εγερθεί από τον Ανάδοχο και να πληρωθεί οποτεδήποτε εντός του διαστήματος που διαρκεί η Σύμβαση κατασκευής έως και την Παραλαβή του Έργου. (Ενώ δεν είναι επιτρεπτή η επ’ ευκαιρία της προσωρινής παραλαβής προβολή οικονομικών απαιτήσεων από τον ανάδοχο, η οποία γίνεται με τον προτελικό και στην περίπτωση της οριστικής παραλαβής με τον τελικό λογαριασμό. ΣτΕ 3485/94, ΣτΕ 276/2001).
Η μη συμπερίληψη της Αναθεώρησης σε ΑΠΕ σημαίνει προφανώς ότι δεν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο συμπληρωματικής Σύμβασης ή ανάλωσης αντίστοιχου ποσού από το κονδύλι των απροβλέπτων.
Νομολογία Άρθρου 32 Ν.4412/2016 – Περιπτωσιολογία (Μέρος ΙΙ)
Διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης. Απόφαση 2107/2021 Τμήμα 7:
Αναβάθμιση ιρλανδικών διαβάσεων και βελτίωση επαρχιακής οδού. Προϋπόθεση για την προσφυγή στην εξαιρετική ως άνω διαδικασία είναι η ύπαρξη απρόβλεπτων περιστάσεων, που δεν ανάγονται στη σφαίρα ευθύνης της Αναθέτουσας Αρχής (ως οι φυσικές καταστροφές), συνεπεία των οποίων δημιουργείται μία κατεπείγουσα ανάγκη, για την αντιμετώπιση και τη θεραπεία της οποίας δεν είναι δυνατή η τήρηση των προθεσμιών που προβλέπονται στις ανοικτές ή κλειστές διαδικασίες. Η κήρυξη μιας περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης αποτελεί γεγονός που καταδεικνύει τη συνδρομή απρόβλεπτης περίστασης (φυσικής καταστροφής). Εν προκειμένω κρίνει πως δεν ήταν αναγκαία η παράταση της κήρυξης του Δήμου σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για την κατάφαση της συνδρομής απρόβλεπτης περίστασης, ούτε η προσκόμιση από την Αναθέτουσα Αρχή της παράτασης αυτής της απόφασης, ούτε η διενέργεια και η ολοκλήρωση της διαδικασίας της διαπραγμάτευσης εντός του χρόνου ισχύος της απόφασης κήρυξης του Δήμου αυτού σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ούτε η έγγραφη διαβεβαίωση εκ μέρους των αρμοδίων οργάνων της Πολιτικής Προστασίας ότι εξακολουθεί να υφίσταται η αιτία που επέβαλε τη λήψη αυτού του μέτρου (κήρυξη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης), με παράθεση των λόγων για τους οποίους οι επιπτώσεις από τις έντονες βροχοπτώσεις δεν είχαν εισέτι αντιμετωπισθεί, αλλά έπρεπε να εξετασθεί αυτοτελώς η αιτιολογία που παρέθεσε η Αναθέτουσα Αρχή στην απόφαση προσφυγής στην εξαιρετική αυτή διαδικασία προκειμένου να διαπιστωθεί η ύπαρξη ή μη απρόβλεπτων περιστάσεων. Εξάλλου, η αμφισβήτηση από την αρμόδια ελεγκτική-δικαστική αρχή (την Επίτροπο ή το Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου) των πραγματικών δεδομένων που επικαλείται η Αναθέτουσα Αρχή για τη θεμελίωση της συνδρομής των ανωτέρω προϋποθέσεων πρέπει να είναι συγκεκριμένη και αιτιολογημένη. Δοθέντος ότι εν προκειμένω δεν προβάλλονται συγκεκριμένα πραγματικά περιστατικά που να θέτουν εν αμφιβόλω τη συνδρομή των προϋποθέσεων για την προσφυγή στη ανωτέρω διαδικασία καθώς και ότι προσκομίσθηκαν στοιχεία αποδεικνύοντα τη συντήρηση της συγκεκριμένης διάβασης σε χρόνο προγενέστερο των έντονων βροχοπτώσεων δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι οι εκτεταμένες φθορές στη διάβαση επήλθαν από τα έντονα καιρικά φαινόμενα, συνεπεία των οποίων ο Δήμος κηρύχθηκε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Δέχεται προσφυγές ανάκλησης.
Ανάθεση με το Άρθρο 32 κατόπιν ματαίωσης της αρχικής διαγωνιστικής διαδικασίας
Πράξη 144/2019 Κλιμ. Τμ. 7:
Προμήθεια μηχανογραφικού εξοπλισμού. Η συνολική αξία των προκείμενων ομοειδών αγαθών για το έτος 2017, ανερχόμενη σε 149.829,20 ευρώ με ΦΠΑ, κάτω του τιθέμενου με το άρθρο 5 του ν. 4412/2106 ορίου, δεν ασκεί επιρροή ως προς την εφαρμογή του άρθρου 6 της παρ. 10 ν. 4412/2016. Δεδομένου όμως ότι η επίμαχη απευθείας ανάθεση του τμήματος της προμήθειας έλαβε χώρα κατά την εξέλιξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, λόγω μη υποβολής προσφοράς για αυτό, εφαρμοστέα ήταν η διαδικασία ανάθεσης που προβλέπεται ειδικώς από το άρθρο 106 παρ. 1, 4 και 5 σε συνδυασμό με το άρθρο 32 παρ. 2, ήτοι η ματαίωση της αρχικής διαγωνιστικής διαδικασίας κατά το μέρος αυτό με αιτιολογημένη απόφαση της αρμόδιας Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου και εν συνεχεία η ανάθεσή του, κατόπιν διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης. Μη νόμιμη δαπάνη, εντούτοις το ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.
Ανάθεση υπηρεσιών προσωρινής αποθήκευσης, μεταφόρτωσης, επεξεργασίας, αξιοποίησης και διάθεσης των στερεών αποβλήτων με το Άρθρο 32
Ελ Συν Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 186/2017:
Oι αναθέτουσες αρχές, μεταξύ των οποίων και οι δήμοι, μπορούν να αναθέτουν απευθείας την εκτέλεση σύμβασης υπηρεσιών η αξία των οποίων εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του π.δ. 60/2007, όταν, πλην άλλων, για λόγους τεχνικούς, καλλιτεχνικούς ή σχετικούς με την προστασία αποκλειστικών δικαιωμάτων, η σύμβαση μπορεί να ανατεθεί μόνο σε συγκεκριμένο οικονομικό φορέα. Ανάλογη περίπτωση συντρέχει και όταν ο νόμος προβλέπει ότι οι υπό ανάθεση υπηρεσίες μπορούν να εκτελεστούν αποκλειστικά από συγκεκριμένο φορέα. Ειδικότερα, οι υπηρεσίες προσωρινής αποθήκευσης, μεταφόρτωσης, επεξεργασίας, αξιοποίησης και διάθεσης των στερεών αποβλήτων σε κάθε Περιφέρεια της χώρας διενεργούνται με ευθύνη των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.). Κατ’ ακολουθίαν, οι ανωτέρω αναφερόμενες υπηρεσίες διαχείρισης στερεών αποβλήτων νομίμως ανατίθενται απευθείας στον αποκλειστικά αρμόδιο για την εκτέλεσή τους ΧΧΧ, οι δε σχετικές αποφάσεις απευθείας ανάθεσης δεν χρήζουν ειδικότερης αιτιολογίας, αφού αυτή προκύπτει από το νόμο.