3η Εβδομάδα Αυγούστου 2023
Νομοθεσία - Έγκριση Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών (ΕΤΕΠ)
Εκδόθηκε η Απόφαση Υπ. Υποδομών και Μεταφορών 244140/09.08.2023 (ΦΕΚ 5115/17.08.2023 τεύχος Β'), με την οποία εγκρίνονται ογδόντα (80) Ελληνικές Τεχνικές Προδιαγραφές (ΕΤΕΠ), με υποχρεωτική εφαρμογή σε όλα τα Δημόσια Έργα και Μελέτες. Η ισχύς της απόφασης αρχίζει μετά την παρέλευση τριών (3) μηνών από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ημερ. δημοσ.17.08.2023).
Απάντηση σε ερώτημα Συνδρομητή
Θέμα: Περιορισμός σύναψης νέας Σύμβασης απευθείας ανάθεσης επί 12μηνο
Ερώτηση:
Τι ακριβώς ισχύει σε σχέση με τον περιορισμό σύναψης νέας Σύμβασης απευθείας ανάθεσης επί 12μηνο.
Απάντηση:
Σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 4 Άρθρο 118 («Απευθείας ανάθεση») (όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 50 Ν.4782/2021) , Μετά από την υπογραφή της σύμβασης, ο ανάδοχος ή ελεγχόμενο από αυτόν φυσικό ή νομικό πρόσωπο δεν δύναται να συνάψει σύμβαση του παρόντος άρθρου με την αυτή αναθέτουσα αρχή για διάστημα δώδεκα (12) μηνών.
Σύμφωνα με το 4ο Πρακτικό της Ομάδας Εργασίας που συγκροτήθηκε με την με αριθ. πρωτ. 74177/22.03.2021 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (ΑΔΑ: Ψ4ΜΙ465ΞΘΞ-ΗΣΤ), όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αριθ. 155641/14.6.2021 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (ΑΔΑ: 9ΕΨ4465ΧΘΞ-9ΣΖ) : «Στις διατάξεις των παρ. 4 και 5 του άρθρου 118 ν. 4412/2016 ως τούτο αντικαταστάθηκε με το άρθρο 50 ν. 4782/2021. Με τις άνω παρατεθείσες διατάξεις τίθενται σχηματικά δύο αθροιστικά εφαρμοζόμενες απαγορεύσεις για την απευθείας ανάθεση συμβάσεων έργων, μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, με την πρώτη να εισάγει ρητή απαγόρευση σύναψης όμοιας σύμβασης (Σ.Σ.: και όχι οιασδήποτε άλλης Δημόσιας Σύμβασης) για διάστημα 12 μηνών.
Σε σχέση με τα εν λόγω θέματα σημαντικές απαντήσεις δίνονται και στο 2ο Πρακτικό - Θέμα 4ο της Επιτροπής ΥΠΟΜΕ («Έναρξη περιόδου απαγόρευσης ανάθεσης δεύτερης σύμβασης με την διαδικασία της απευθείας ανάθεσης στον ίδιο ανάδοχο, σύμφωνα με το άρθρο 50 του ν. 4782/2021), σύμφωνα με το οποίο:
- α) Το διάστημα των 12 μηνών, εντός του οποίου δεν επιτρέπεται η ανάθεση δεύτερης σύμβασης με την διαδικασία της απευθείας ανάθεσης στον ίδιο ανάδοχο, υπολογίζεται από την υπογραφή της σύμβασης και όχι από την ολοκλήρωση ή την παραλαβή του συμβατικού αντικειμένου αυτής.
- β) Για τον ανάδοχο που ανέλαβε με απευθείας ανάθεση ορισμένη δημόσια σύμβαση, η μη δυνατότητα σύναψης νέας σύμβασης για διάστημα 12 μηνών ισχύει μόνον για την περίπτωση ανάθεσης δεύτερης σύμβασης με απευθείας ανάθεση, και όχι για οποιαδήποτε ανάθεση με άλλες ανοικτές ή ανταγωνιστικές διαδικασίες.
Νομολογία
Νομολογία - Σύναψη σύμβασης ΝΠΔΔ για τη διενέργεια απευθείας προμήθειας
135/2022 ΜΠΡ ΗΛΕΙΑΣ
Δημόσιες συμβάσεις. Η σύναψη σύμβασης που συνάπτει Ν.Π.Δ.Δ. για τη διενέργεια απευθείας προμήθειας, στην περίπτωση που η αξία της είναι ανώτερη του ποσού των 2.500,00 ευρώ, πρέπει να περιβληθεί το συστατικό τύπο του ιδιωτικού εγγράφου, ενώ αν η αξία είναι ανώτερη του ποσού των 20.000,00 ευρώ, τότε θα πρέπει να ακολουθηθεί η διαδικασία διενέργειας διαγωνισμού και προσφορών. Ο τύπος του ιδιωτικού εγγράφου είναι συστατικός και όχι αποδεικτικός, γι’ αυτό και η έλλειψή του καθιστά άκυρη τη σύμβαση. Παρέκταση αρμοδιότητας. Όταν πρόκειται για διαφορές για τις οποίες ισχύει αποκλειστική αρμοδιότητα, η συμφωνία περί παρέκτασης πρέπει να είναι ρητή κατά το άρθρο 42 παρ.1 εδ. 2 ΚΠολΔ. Ανάκληση μη οριστικής απόφασης. Κρίση ότι το παρόν Δικαστήριο δεν έχει δικαιοδοσία να εκδικάσει την ιδιωτικού δικαίου διαφορά που εισάγεται με αγωγή, η οποία κατατέθηκε μετά την έναρξη ισχύος της διάταξης του άρθρου 205 Α του Ν. 4412/2016, ενόψει και του ότι η επίδικη σύμβαση παροχής υπηρεσιών έχει συναφθεί με αντισυμβαλλόμενο νπδδ, η διαφορά έχει υπαχθεί πλέον στη δικαιοδοσία των Διοικητικών Δικαστηρίων και δη του Διοικητικού Εφετείου στην περιφέρεια του οποίου εκτελέστηκαν οι συμβάσεις.
Νομολογία - Aντικατάσταση μη παραγόμενου πλέον προϊόντος από άλλο
Πράξη 373/2019 Κλ. ΣΤ ΕλΣυν
Η διακοπή παραγωγής από την κατασκευάστρια εταιρεία του αρχικώς προσφερθέντος πλαισίου οχημάτων «Χ» και η ανάγκη αντικατάστασής του με το «Ψ» όμοιο, συνιστά απρόβλεπτη περίσταση ανακύψασα μετά τη σύναψη της αρχικής σύμβασης και κατά τη διάρκειά της, η οποία, συντρεχουσών και των λοιπών προϋποθέσεων των διατάξεων του άρθρου 132 παρ. 1 περ. γ΄ του ν.4412/2016, δικαιολογεί την τροποποίηση της σύμβασης. Περαιτέρω, η ως άνω τροποποίηση της αρχικής σύμβασης, διά της αντικατάστασης του μη παραγόμενου πλέον αρχικού πλαισίου οχήματος από το «Ψ», το οποίο, σύμφωνα με την αιτιολογημένη κρίση της αρμόδιας τεχνικής επιτροπής, είναι εφάμιλλων – και κατά περίπτωση ανώτερων – τεχνικών χαρακτηριστικών και κατάλληλο για τη χρήση για την οποία διενεργείται η προμήθεια, χωρίς καμία αλλαγή στην αρχικώς συμφωνηθείσα ποσότητα και τιμή, δεν μεταβάλλει τη συνολική φύση της αρχικής σύμβασης. Τέλος, δεδομένου ότι με την ως άνω τροποποίηση της αρχικής σύμβασης δεν τροποποιείται το οικονομικό αντικείμενο αυτής, αφού παραμένει η προσφερθείσα στην οικεία διαδικασία ανάθεσης τιμή, δεν επέρχεται οποιαδήποτε αύξηση της τιμής της αρχικής σύμβασης. Επομένως, υπό τα ανωτέρω δεδομένα συντρέχουν οι σωρευτικά τασσόμενες προϋποθέσεις του άρθρου 132 παρ. 1 περ. γ' του ν.4412/2016 για την τροποποίηση της 2174/2018 σύμβασης, ως προς την αντικατάσταση του προσφερόμενου πλαισίου οχήματος. Αναφορικώς, εξάλλου, με τη μεταβολή της επωνυμίας της αναδόχου, η σχετική τροποποίηση δεν έχει οικονομικό αντικείμενο, ούτε δύναται να χαρακτηριστεί ουσιώδης κατά την έννοια της παρ. 4 του ίδιου ως άνω άρθρου.