2η Εβδομάδα Αυγούστου 2023

 

Νομοθεσία - Έγγραφα Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.

Εφαρμογή του ν. 4412/2016 στις συμβάσεις μεταξύ ΑΑ / ΑΦ και τοπικού ή περιφερειακού τύπου για τη δημοσίευση περίληψης διακήρυξης διαγωνιστικών διαδικασιών

 

Η Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ εξέδωσε το υπ’ αριθ. 3612-11.08.2023 ΕΑΔΗΣΥ έγγραφό της. Στο εν λόγω έγγραφ επισημαίνει πως για τις δημοσιεύσεις στον τοπικό και περιφερειακό τύπο, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3548/2007, όπως ισχύουν, δεν εφαρμόζεται ο ν. 4412/2016, δηλαδή δεν εφαρμόζονται το άρθρο 6 για την εκτιμώμενη αξία σύμβασης, τα άρθρα 118 και 120, το άρθρο 73 για τους υποχρεωτικούς λόγους αποκλεισμού, το άρθρο 38 ως προς την υποχρέωση δημοσίευσης στο ΚΗΜΔΗΣ, ούτε οποιαδήποτε άλλη διάταξη του ν. 4412/2016.

Συνημμένο

Αρ. 3612-11.08.2023 ΕΑΔΗΣΥ

 

 Υπολογισμός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή για παραδόσεις αγαθών εντός Αυγούστου 2023

 

Εκδόθηκε η εγκύκλιος 73164/11.08.2023 του Υπ. Ανάπτυξης, με την οποία ανακοινώνεται ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (Δ.Τ.Κ.) που χρησιμοποιείται από τις αναθέτουσες αρχές για τον υπολογισμό της αναπροσαρμογής του τιμήματος συμβάσεων με αντικείμενο την προμήθεια αγαθών, για παραδόσεις που έλαβαν χώρα εντός του μηνός Αυγούστου 2023 κατ’ εφαρμογή των παρ. 9 και 9α του άρθρου 53 του ν.4412/2016.

Απάντηση σε ερώτημα Συνδρομητή

Ερώτηση:

Σε σχέση με χορήγηση παράτασης προθεσμίας ως αίτημα ο Ανάδοχος προβάλλει ότι δεν έχει συνταχθεί ο ΑΠΕ. Αλλά υπάρχουν και κάποιες συμβατικές εργασίες, όπως προμήθεια καθιστικών πάγκων, τις οποίες δεν έχει ολοκληρώσει. Η παράταση θα δοθεί με αναθεώρηση ή χωρίς?

Απάντηση:

Σύμφωνα με την παρ. 6 Άρθ. 147, η παράταση των προθεσμιών της σύμβασης χορηγείται είτε «με αναθεώρηση», για το χρονικό διάστημα καθυστέρησης της εκτέλεσης, που οφείλεται σε πράξεις ή παραλείψεις του κυρίου του έργου ή «χωρίς αναθεώρηση», για το χρονικό διάστημα της καθυστέρησης, που οφείλεται σε παραλείψεις και ενέργειες του αναδόχου. Με την απόφαση παράτασης επιμερίζεται πάντοτε η ευθύνη για την καθυστέρηση, αλλιώς νοείται ως οφειλόμενη αποκλειστικά στον ανάδοχο.

Σε περίπτωση έγκρισης παράτασης προθεσμίας «χωρίς αναθεώρηση» για το σύνολο των υπολειπόμενων εργασιών του έργου ή μιας τμηματικής προθεσμίας του, επιβάλλονται οι ποινικές ρήτρες, ανεξάρτητα από την έγκριση της παράτασης αυτής.

 

Νομολογία - Αποφάσεις περί υποδιαίρεσης Συμβάσεων σε τμήματα

950/2022 ΕλΣυν (ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ)

Ελεγκτικό Συνέδριο. Προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας. Υποδιαίρεση της σύμβασης σε τμήματα. Κώλυμα στην υπογραφή του σχεδίου σύμβασης προμήθειας και διανομής τροφίμων και ειδών βασικής υλικής συνδρομής. Πλημμέλεια της διαδικασίας, κωλύουσα τη υπογραφή της σύμβασης, η ανεπάρκεια της αιτιολογίας του αναθέτοντος ως προς την επιλογή του να μην υποδιαιρέσει τη σύμβαση σε κατ`ελάχιστον δύο τμήματα, τροφίμων και ειδών βασικής υλικής συνδρομής. Τα στοιχεία που παρέθεσε ο αναθέτων για να αιτιολογήσει τη σκοπιμότητα της ενιαίας δημοπράτησης αναδεικνύουν επαρκώς τα πλεονεκτήματα της προκριθείσας ενιαίας δημοπράτησης σε σχέση με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ελεγχόμενης σύμβασης, και αποδεικνύουν ότι η διακριτική εξουσία αυτού ως προς την εν λόγω επιλογή ασκήθηκε εντός των νομίμων ορίων του άρθρου 59 του ν. 4412/2016, χωρίς να προκαλεί εκ προοιμίου αθέμιτο περιορισμό του ανταγωνισμού. Δέχεται τις προσφυγές.

1008/2022 ΕλΣυν (ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ)

Ελεγκτικό Συνέδριο. Προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας. Αντικείμενο του σχεδίου σύμβασης η παροχή υπηρεσιών φύλαξης των κτιρίων, εγκαταστάσεων και εξωτερικών χώρων Πανεπιστημίου. Κώλυμα στην υπογραφή της σύμβασης λόγω της ανεπάρκειας της αιτιολογίας του αναθέτοντος ως προς την επιλογή του να μην υποδιαιρέσει τη σύμβαση σε τμήματα. Ειδικότερα κρίθηκε ότι η επίκληση της ανάγκης συντονισμού των παρεχόμενων υπηρεσιών και των τεχνικών και οικονομικών αναγκών που καθιστούν ασύμφορη την υποδιαίρεση είναι συμπερασματική και γενικόλογη τόσο στο αρχικό έγγραφο του Αντιπρύτανη Οικονομικών, Προγραμματισμού και Ανάπτυξης του στο οποίο παρατίθεται η σκοπιμότητα της ενιαίας προκήρυξης της υπηρεσίας φύλαξης, όσο και στο συμπληρωματικό έγγραφο του ιδίου οργάνου.

 

1307/2021 ΕΣ (ΤΜΗΜΑ VII)

Αίτηση ανάκλησης κατά πράξης του Ζ’ Κλιμακίου, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του προσφεύγοντος πανεπιστημίου και της παρεμβαίνουσας εταιρίας, με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών σίτισης δικαιούχων φοιτητών. Ενώ οι κρίσεις της προσβαλλόμενης πράξης του Κλιμακίου ότι η διακήρυξη παρίσταται ασαφής όσον αφορά στην επιβαλλόμενη υποχρέωση του αναδόχου για τη σίτιση, πέραν των 4.200 δικαιούχων δωρεάν σίτισης, και των λοιπών φοιτητών καθώς και του εκπαιδευτικού - διοικητικού προσωπικού του Πανεπιστημίου που οφείλουν να καταβάλουν αντίτιμο, ότι κατά παράβαση του άρθρου 59 του ν. 4412/2016 προβλέφθηκε στη διακήρυξη ότι προσφορές υποβάλλονται μόνον για το σύνολο του συμβατικού αντικειμένου, χωρίς να υπάρχει οιαδήποτε αναφορά στα έγγραφα της σύμβασης για τους λόγους μη υποδιαίρεσης του σε περισσότερα τμήματα, ότι τα κριτήρια επιλογής που αφορούν στην τεχνική και επαγγελματική ικανότητα των υποψηφίων δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται ως κριτήρια ανάθεσης της σύμβασης, παρεκτός και εάν έχουν σημαντική επίδραση στο επίπεδο εκτέλεσης αυτής, προσέτι ότι μη νομίμως προβλέπεται στη διακήρυξη του επίμαχου διαγωνισμού ως επιμέρους κριτήριο ανάθεσης η «εμπειρία μαζικής παροχής σίτισης», καθώς αποτελεί κριτήριο αμιγώς τεχνικής καταλληλότητας των υποψηφίων φορέων, μη σχετιζόμενο κατ’ ουδένα τρόπο με την εμπειρία του διατιθέμενου για την εκτέλεση της σύμβασης προσωπικού, κρίθηκαν από το Τμήμα ορθές, ωστόσο, με το δεδομένο ότι το Κλιμάκιο σε προγενέστερο χρόνο με άλλη πράξη του είχε ελέγξει ταυτόσημη με την ελεγχόμενη διακήρυξη στο πλαίσιο της ίδιας διαγωνιστικής διαδικασίας , χωρίς να αναδείξει τις ως άνω πλημμέλειες, δημιούργησε στην αναθέτουσα αρχή την εύλογη και δικαιολογημένη πεποίθηση ότι οι λοιποί -πλην αυτών στους οποίους εντόπισε τότε πλημμέλειες το Κλιμάκιο- όροι της ελεγχθείσας διακήρυξης ήταν σύννομοι και για το λόγο αυτό, τους επανέλαβε στην ελεγχόμενη διακήρυξη. Ασφάλεια Δικαίου. Δέχεται την αίτηση ανάκλησης και την παρέμβαση. Ανακαλεί την προσβαλλόμενη πράξη του Ζ Κλιμακίου.

1556/2021 ΕΣ (ΤΜΗΜΑ VII)

Δημόσια σύμβαση. Πρόβλεψη στη διακήρυξη μη υποδιαίρεσης των δημοπρατούμενων υπηρεσιών σε περισσότερα τμήματα. Αντικείμενο της υπό ανάθεση σύμβασης είναι η σίτιση των φοιτητών Πανεπιστημίου σε ειδικά διαμορφωμένους για μαζική σίτιση εγκαταστάσεις. Κατά την κρίση του Κλιμακίου, η ως άνω πλημμέλεια τυγχάνει ουσιώδης, καθόσον αφενός απετράπη η συμμετοχή στο διαγωνισμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο χώρο και είτε θα επιθυμούσαν να υποβάλουν προσφορά για ένα από τα διακριτά τμήματα της σύμβασης είτε δεν είχαν τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στο σύνολο της σύμβασης, αφετέρου, δε, δεν αναπτύχθηκε ανταγωνισμός, αφού στον επίμαχο διαγωνισμό συμμετείχε μόνο μία εταιρεία. Δέχεται την ένδικη προσφυγή ανάκλησης.

1357/2020 ΕΣ (ΤΜΗΜΑ VI)

Διενέργεια δημόσιου ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού. Μη υποδιαίρεση της σύμβασης. Το αιτούν μη νομίμως, κατά παράβαση των διατάξεων του νόμου και των αρχών της διαφάνειας και του ανταγωνισμού, δεν ανέφερε τους βασικούς λόγους της επιλογής του περί μη υποδιαίρεσης των επίμαχων υπηρεσιών σε τμήματα. H μη υποδιαίρεση της επίμαχης σύμβασης σε τμήματα χωρίς επαρκή αιτιολογία και καθ’ υπέρβαση των άκρων ορίων της διακριτικής ευχέρειας της αναθέτουσας αρχής συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια καθόσον αφενός εισήγαγε στην ελεγχόμενη διαδικασία αθέμιτο περιορισμό του ανταγωνισμού δια του αποκλεισμού εκείνων των οικονομικών φορέων που είτε θα επιθυμούσαν να υποβάλουν προσφορά μόνο για ένα από τα τμήματα της σύμβασης είτε δεν θα είχαν τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στο σύνολο της σύμβασης, αφετέρου εν τοις πράγμασι δεν αναπτύχθηκε τελικώς ανταγωνισμός, αφού κατατέθηκε μόνο μία προσφορά. Απορρίπτει την αίτηση ανάκλησης.

115/2020 ΓΝΜΔ ΝΣΚ

α) Αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 132 παρ. 1 περ. γ) του ν. 4412/2016, ώστε να τροποποιηθεί σύμβαση προμήθειας μεταξύ του YNANΠ και της αναδόχου εταιρείας, κατά τρόπο ώστε να είναι δυνατή η τμηματική παράδοση και παραλαβή του έργου και αντίστοιχα, η πληρωμή της αναδόχου, δεδομένου ότι, μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί το έργο μέχρι και τη Φάση Γ΄ και απομένει η εκτέλεση της Φάσης Δ΄, σύμφωνα με τη διακήρυξη, και β) αν δύναται η αρμόδια Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής του Έργου να εκκινήσει τη διαδικασία παραλαβής των τριών πρώτων φάσεων της Σύμβασης και στη συνέχεια να καταβληθεί στην ανάδοχο το 80% του συμβατικού ποσού ή μέρος αυτού, χωρίς τμηματική αποδέσμευση της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης που ήδη έχει κατατεθεί. Δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 132 παρ. 1 περ. γ) του ν. 4412/2016, ώστε να τροποποιηθεί κατάλληλα η Σύμβαση, κατά τρόπο ώστε να είναι δυνατή η τμηματική παράδοση και παραλαβή του έργου και συνακόλουθα η τμηματική πληρωμή της αναδόχου εταιρείας, δεδομένου ότι, μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί μέχρι και η Φάση Γ΄, απομένει δε η εκτέλεση της Φάσης Δ΄, και συνακόλουθα, η αρμόδια Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής του Έργου δεν δύναται να εκκινήσει τη διαδικασία παραλαβής των τριών πρώτων φάσεων υλοποίησης της ανωτέρω σύμβασης και στη συνέχεια να καταβληθεί στην ανάδοχο το 80% του συμβατικού ποσού ή μέρος αυτού (ομόφωνα).ΑΠΟΔΕΚΤΗ.