1η Εβδομάδα Ιουλίου 2023
Νομολογία
Περίπτωση συναψης ΔΣ βελτίωσης επαρχιακής οδού με τη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης.
Ελ.Συν. Τμήμα 7 Απόφαση 2107/2021
Αναβάθμιση ιρλανδικών διαβάσεων και βελτίωση επαρχιακής οδού. Προϋπόθεση για την προσφυγή στην εξαιρετική ως άνω διαδικασία είναι η ύπαρξη απρόβλεπτων περιστάσεων, που δεν ανάγονται στη σφαίρα ευθύνης της Αναθέτουσας Αρχής (ως οι φυσικές καταστροφές), συνεπεία των οποίων δημιουργείται μία κατεπείγουσα ανάγκη, για την αντιμετώπιση και τη θεραπεία της οποίας δεν είναι δυνατή η τήρηση των προθεσμιών που προβλέπονται στις ανοικτές ή κλειστές διαδικασίες. Η κήρυξη μιας περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης αποτελεί γεγονός που καταδεικνύει τη συνδρομή απρόβλεπτης περίστασης (φυσικής καταστροφής). Εν προκειμένω κρίνει πως δεν ήταν αναγκαία η παράταση της κήρυξης του Δήμου σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για την κατάφαση της συνδρομής απρόβλεπτης περίστασης, ούτε η προσκόμιση από την Αναθέτουσα Αρχή της παράτασης αυτής της απόφασης, ούτε η διενέργεια και η ολοκλήρωση της διαδικασίας της διαπραγμάτευσης εντός του χρόνου ισχύος της απόφασης κήρυξης του Δήμου αυτού σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ούτε η έγγραφη διαβεβαίωση εκ μέρους των αρμοδίων οργάνων της Πολιτικής Προστασίας ότι εξακολουθεί να υφίσταται η αιτία που επέβαλε τη λήψη αυτού του μέτρου (κήρυξη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης), με παράθεση των λόγων για τους οποίους οι επιπτώσεις από τις έντονες βροχοπτώσεις δεν είχαν εισέτι αντιμετωπισθεί, αλλά έπρεπε να εξετασθεί αυτοτελώς η αιτιολογία που παρέθεσε η Αναθέτουσα Αρχή στην απόφαση προσφυγής στην εξαιρετική αυτή διαδικασία προκειμένου να διαπιστωθεί η ύπαρξη ή μη απρόβλεπτων περιστάσεων. Εξάλλου, η αμφισβήτηση από την αρμόδια ελεγκτική-δικαστική αρχή (την Επίτροπο ή το Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου) των πραγματικών δεδομένων που επικαλείται η Αναθέτουσα Αρχή για τη θεμελίωση της συνδρομής των ανωτέρω προϋποθέσεων πρέπει να είναι συγκεκριμένη και αιτιολογημένη. Δοθέντος ότι εν προκειμένω δεν προβάλλονται συγκεκριμένα πραγματικά περιστατικά που να θέτουν εν αμφιβόλω τη συνδρομή των προϋποθέσεων για την προσφυγή στη ανωτέρω διαδικασία καθώς και ότι προσκομίσθηκαν στοιχεία αποδεικνύοντα τη συντήρηση της συγκεκριμένης διάβασης σε χρόνο προγενέστερο των έντονων βροχοπτώσεων δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι οι εκτεταμένες φθορές στη διάβαση επήλθαν από τα έντονα καιρικά φαινόμενα, συνεπεία των οποίων ο Δήμος κηρύχθηκε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Δέχεται προσφυγές ανάκλησης.
ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ ΕλΣυν
Οι απολογιστικές δαπάνες ΑΕΚΚ στοιχειοθετούνται ως απρόβλεπτες περιστάσεις σε Συμπληρωματικές Συμβάσεις Έργου
Ελ.Συν.Τμ. 6 Απόφαση 131/2020
Επισκευή προβλήτα ………. Τα έντονα καιρικά φαινόμενα της …………… (σφοδροί άνεμοι, πολύ μεγάλης έντασης κυματισμοί) προκάλεσαν εξαιρετικά εκτεταμένες φθορές στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις του λιμένα …………, αποσπώντας ή ανατρέποντας τμήματα των παλαιών κρηπιδωμάτων και καθιστώντας αναγκαία,
- τόσο τη λήψη επειγόντων μέτρων προστασίας του εργοταξίου,
- όσο και τη μερική τροποποίηση της μελέτης, απαραίτητη για την τεχνικώς άρτια ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου.
Ενόψει των ανωτέρω, και κατ’ αποδοχή του λόγου ανάκλησης, το Τμήμα κρίνει ότι η ανάγκη εκτέλεσης των εργασιών της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης οφείλεται σε απρόβλεπτες περιστάσεις κατά την εκτέλεση του έργου, κατά την έννοια του άρθρου 156 του ν. 4412/2016.
Επισημαίνεται συναφώς ότι,
παρά το γεγονός ότι οι δαπάνες που αφορούν στην εναλλακτική διαχείριση ΑΕΚΚ, ποσού 70.626,89 ευρώ, κατά τη σαφή αιτιολογία της αιτιολογικής έκθεσης, συνδέονται με τη διαχείριση των προϊόντων θραύσης των καθαιρούμενων, λόγω των προαναφερθεισών συνθηκών, τμημάτων του παλαιού κρηπιδότοιχου, και επομένως, η ανάγκη εκτέλεσής τους οφείλεται στην ίδια ως άνω απρόβλεπτη περίσταση, απορριπτομένης ως αβάσιμης της σχετικής κρίσης του Κλιμακίου,
εντούτοις, ο έλεγχος αυτός καθίσταται εν προκειμένω αλυσιτελής, δοθέντος ότι η αναθέτουσα αρχή επέλεξε τελικώς οι απολογιστικές δαπάνες ΑΕΚΚ να μην βαρύνουν τον προϋπολογισμό της συμπληρωματικής σύμβασης αλλά το ποσόν των απροβλέπτων δαπανών αυτής.
Λαμβάνοντας υπόψη δε ότι η διάθεση οποιουδήποτε ποσού από το κονδύλιο των απροβλέπτων λαμβάνει χώρα κατά την εκτέλεση της σύμβασης (άρθρο 156 παρ. 2 και 3 του ν. 4412/2016), οι κρίσιμες εν προκειμένω δαπάνες ΑΕΚΚ συνδέονται πλέον με την εκτέλεση της ελεγχόμενης σύμβασης και δεν δύνανται να ελεγχθούν προσυμβατικώς.
Τέλος, η παρατήρηση του Κλιμακίου, ως προς το σχέδιο σύμβασης, που αφορά στη διόρθωση του πίνακα δαπανών της σύμβασης, με διαγραφή του ποσού των απολογιστικών δαπανών ΑΕΚΚ και διόρθωση της εσφαλμένης αναγραφής του ποσού των απροβλέπτων, το οποίο στον πίνακα αυτόν ορίζεται σε 39.822,60 ευρώ, αντί του ορθού 110.449,49 ευρώ, μετά από μείωσή του κατά το ποσόν των «απολογιστικών δαπανών ΑΕΚΚ» (ποσού 70.626,89 ευρώ), πρέπει να θεωρηθεί οριστική, πρωτίστως διότι δεν αμφισβητείται ρητώς με την κρινόμενη αίτηση ανάκλησης.
Σε κάθε περίπτωση, εφόσον η αναθέτουσα αρχή επέλεξε οι απολογιστικές δαπάνες ΑΕΚΚ να μην βαρύνουν τον προϋπολογισμό της συμπληρωματικής σύμβασης αλλά το ποσόν των απροβλέπτων δαπανών αυτής, τούτο δεν δύναται να αποτυπωθεί στο σχέδιο της συμπληρωματικής σύμβασης, δεδομένου ότι, κατά τα προαναφερθέντα, η διάθεση οποιουδήποτε ποσού από το κονδύλιο των απροβλέπτων λαμβάνει χώρα κατά την εκτέλεση της σύμβασης και όχι πριν από τη σύναψη αυτής. Δέχεται την αίτηση ανακαλεί την 905/2019 Πράξη του Ε'Κλιμακίου.
Υποδιαίρεση Σύμβασης σε τμήματα
Απόφαση 1333/2021 ΑΕΠΠ:
Για την υλοποίηση του υπό ανάθεση έργου κατασκευής δικτύων αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων απαιτείται εξειδίκευση και τεχνογνωσία στην κατασκευή τέτοιων πολυσύνθετων έργων. Ως εκ τούτου, ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος ότι το κύριο- βάσει μόνον προϋπολογισμού- αντικείμενο του υπό ανάθεση έργου αποτελεί η κατασκευή των δικτύων αποχέτευσης, το οποίο δύναται να ανατεθεί διακριτώς, ερείδεται επί της εσφαλμένης προϋπόθεσης ότι είναι κατασκευαστικώς δυνατή αλλά και προκρίνουσα η υποδιαίρεση του έργου σε αυτοτελή, μη συνδεόμενα και εξαρτώμενα μεταξύ τους τμήματα. Επιπροσθέτως, ως βασίμως ισχυρίζεται ο αναθέτων φορέας, και από χρηματοοικονομική άποψη δεν είναι δυνατή η κατάτμηση του έργου καθώς έχει ενταχθεί διαχειριστικά σε μια ολοκληρωμένη πράξη.