2η Εβδομάδα Μαϊου 2023
Νομολογία
Νομολογία – Υποχρέωση αιτιολόγησης μη υποδιαίρεσης σε Τμήματα ΔΣ παροχής υπηρεσιών σίτισης των φοιτητών
Απόφαση 1556/2021 Τμήμα 7 ΕλΣυν
Η Αναθέτουσα Αρχή, κατά παράβαση του άρθρου 59 παρ. 1 του ν. 4412/2016, δεν παρέθεσε στα έγγραφα της σύμβασης ρητή αιτιολόγηση της επιλογής της να μην υποδιαιρέσει το αντικείμενο αυτής σε τμήματα με βάση το γεωγραφικό κριτήριο και να το δημοπρατήσει ενιαία, συνιστώντας πλημμέλεια που εμφιλοχώρησε στην κρινόμενη διαγωνιστική διαδικασία, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι η προσβαλλομένη ουδεμία κρίση διαλαμβάνει για την ύπαρξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων κατά την έννοια της ενωσιακής νομοθεσίας στην επίμαχη περιοχή, το εύρος τους και τη δυνατότητά τους να ανταποκριθούν πλήρως στις απαιτήσεις της ελεγχόμενης διαδικασίας ανάθεσης υπηρεσιών σίτισης. Κατά την κρίση δε του Κλιμακίου, η ως άνω πλημμέλεια τυγχάνει ουσιώδης, καθόσον αφενός απετράπη η συμμετοχή στο διαγωνισμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο χώρο και είτε θα επιθυμούσαν να υποβάλουν προσφορά για ένα από τα διακριτά τμήματα της σύμβασης είτε δεν είχαν τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στο σύνολο της σύμβασης, αφετέρου, δε, δεν αναπτύχθηκε ανταγωνισμός, αφού στον επίμαχο διαγωνισμό συμμετείχε μόνο μία εταιρεία. Δέχεται την ένδικη προσφυγή ανάκλησης.
Νομολογία – Δυνατότητα ταυτόχρονης σύναψης χωριστών συμβάσεων κατά τμήματα
1243/2022 ΣΤΕ
Διοικητικές συμβάσεις. ΔΕΔΔΗΕ και διαγωνισμός για την ανάδειξη αναδόχου συμβάσεως παροχής υπηρεσιών για ψηφιοποίηση - αποτύπωση - καταχώρηση γεωγραφικών και περιγραφικών δεδομένων του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας. Όταν η προς ανάθεση σύμβαση για την παροχή υπηρεσιών μπορεί να οδηγήσει σε ταυτόχρονη σύναψη χωριστών συμβάσεων κατά τμήματα, για την εφαρμογή του άρθρου 372 παρ. 3 του ν. 4412/2016 δεν γίνεται υπολογισμός βασιζόμενος στη συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη. Αν και η υπό κρίση αίτηση υπάγεται στην αρμοδιότητα του Διοικητικού Εφετείου, το ΣτΕ κρατά και δικάζει την υπόθεση. Αν γίνει δεκτή προδικαστική προσφυγή κατά πράξης ή παράλειψης της αναθέτουσας αρχής και απορριφθεί παρέμβαση τρίτου ενδιαφερόμενου, αυτοί δικαιούνται να ασκήσουν το προβλεπόμενο ένδικο βοήθημα. Νομιμοποιείται σε άσκηση ενδίκου βοηθήματος και εκείνος του οποίου η προδικαστική προσφυγή έγινε δεκτή, εφόσον η ΑΕΠΠ δεν αποφάνθηκε επί ουσιώδους ισχυρισμού. Συμμόρφωση της ΑΕΠΠ και της αναθέτουσας αρχής σε απόφαση της Επιτροπής Αναστολών. Εφόσον με την απόφαση της Επιτροπής Αναστολών κρίθηκε ότι η παρεμβαίνουσα δεν μπορούσε να αποκλειστεί, αλλά ο ΔΕΔΔΗΕ όφειλε να την καλέσει να συμπληρώσει τα ελλείποντα στοιχεία, η αναθέτουσα αρχή ορθά αποφάνθηκε σχετικά με τη νομιμότητα των στοιχείων αυτών, ενώ δεν περιέλαβε κρίση για την ισχύ της προγενέστερης απόφασης κατακύρωσης. Απορρίπτεται η αίτηση ακύρωσης της αριθμ. Σ354/2022 απόφασης της ΑΕΠΠ.
Νομολογία – Πλήρωση κριτηρίων Προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Δήμου και Δικτύου Δήμων
Απόφαση 1701/2021 Τμήμα 7
Προγραμματική σύμβαση μεταξύ Δήμου και Δικτύου Δήμων με αντικείμενο τη Διοικητική και Τεχνική Υποστήριξη της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών και Περιβάλλοντος του Δήμου για την εκτέλεση του Τεχνικού Προγράμματος του Δήμου. Η εξεταζόμενη προγραμματική σύμβαση παροχής τεχνικής υποστήριξης έναντι αντιπαροχής - αμοιβής που δεν υπερβαίνει τα έξοδα που συνεπάγεται η εκτέλεση της παροχής, εμπίπτει στο πλαίσιο των θεσμικών σκοπών και δραστηριοτήτων δημοσίου συμφέροντος αμφοτέρων των αντισυμβαλλομένων, καθιστώντας δυνατή την αποτελεσματικότερη λειτουργία της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών και τη διασφάλιση της εκπλήρωσης της αναπτυξιακής της αποστολής. Η σύναψη της σύμβασης είναι νόμιμη και υπό το πρίσμα του δικαίου της Ένωσης, ως μη αντιτιθέμενη στην αρχή του ελεύθερου ανταγωνισμού, εφόσον το μετέχον ΔΙΚΤΥΟ δεν μπορεί, λαμβανομένων υπόψη των θεσμικών και καταστατικών του σκοπών, να θεωρηθεί ως οικονομικός φορέας, ήτοι φορέας που προσφέρει υπηρεσίες στην ελεύθερη αγορά, δυνάμενος να περιέλθει σε προνομιακή θέση έναντι των ανταγωνιστών του. Κατά συνέπεια, και σε αντίθεση με όσα έγιναν δεκτά με την προσβαλλομένη, όπου εφαρμόστηκαν εσφαλμένα οι διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 12 του ν. 4412/2016, οι οποίες δεν ετύγχαναν εφαρμογής διότι διέπουν τις περιπτώσεις οριζόντιας συνεργασίας δημόσιων φορέων, στις οποίες κανένας από τους εμπλεκόμενους φορείς δεν ασκεί έλεγχο επί των λοιπών συμβαλλομένων, η ελεγχόμενη σύμβαση πληροί το σύνολο των κριτηρίων που θέτει η παρ. 3 του άρθρου 12 και νομίμως συνάπτεται χωρίς διαγωνισμό ως προγραμματική, εξερχόμενη του πεδίου εφαρμογής των ρυθμίσεων του δικαίου της Ένωσης που διέπουν τις διαδικασίες ανάθεσης
Αποφάσεις ΑΕΠΠ
Απόφαση 324/2022 ΑΕΠΠ (Άσκηση προδικαστικής προσφυγής σε περίπτωση τεχνικής αδυναμίας του ΕΣΗΔΗΣ)
Ουδόλως ο όρος «τεχνική αδυναμία λειτουργίας» δεν προσδιορίζει χρονικώς την αδυναμία χρήσης του συστήματος ή τους λόγους αυτής και εφόσον υφίσταται διακοπή της παροχής των υπηρεσιών του εν λόγω υποσυστήματος, υφίσταται και τεχνική αδυναμία λειτουργίας του για την άσκηση προδικαστικής προσφυγής ή οιασδήποτε άλλης ενέργειας, παρά τα περί αντιθέτου προβαλλόμενα.
Κατά συνέπεια, για ζητήματα που δεν ρυθμίζουν οι οικείες νομοθετικές διατάξεις εφαρμοστέες είναι οι διατάξεις του ΠΔ 39/2017 οι οποίες προβλέπουν ότι σε περίπτωση τεχνικής αδυναμίας λειτουργίας του ΕΣΗΔΗΣ η προσφυγή ασκείται με την αποστολή μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην ΑΕΠΠ.
Απόφαση 193/2022 ΑΕΠΠ (Διακριτότητα σταδίων διαγωνισμού – Προσβολή πράξεων
Οι οικονομικοί φορείς παρόλο που έχουν ευχέρεια προσβολής ενδιάμεσων αποσπαστών πράξεων περάτωσης σταδίων δικαιολογητικών συμμετοχής-τεχνικών και οικονομικών προσφορών, ουδόλως όμως η μη προσβολή αυτής αναιρεί το παραδεκτό προβολής των αυτών ισχυρισμών που θα προέβαλαν κατ’ αυτής και των σταδίων που περάτωσε, στο πλαίσιο προσφυγής κατά της πράξης ανάδειξης αναδόχου, ακριβώς αφού σε αυτήν ενσωματώνεται κάθε προηγηθείσα εκτελεστή πράξη και άρα, κρίνεται κάθε προηγηθέν στάδιο.