1η Εβδομάδα Μαΐου 2023
Διεξαγωγή 9ης Εκπαιδευτικής Συνεδρίας
Την Παρασκευή 05/05/2023 και ώρες 10.00 π.μ. – 12.00 πραγματοποιήθηκε η 9η Εκπαιδευτική Συνεδρία του site: dimosies-symvaseis.gr, με θέμα : «Τροποποιήσεις Σύμβασης – ΑΠΕ – ΠΚΤΜΝΕ –Συμπληρωματικές Συμβάσεις Έργου».
Συνημμένα τα Αρχεία Παρουσιάσεων της Συνεδρίας:
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ - ΣΥΝΑΨΗ ΣΣ
Απρόβλεπτες και μη Απρόβλεπτες περιστάσεις
Απολογιστικές - Επείγουσες και απρόβλεπτες πρόσθετες εργασίες
Νομοθεσία
Διευκρινίσεις ως προς την Απόδειξη καταλληλότητας για την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας
Εκδόθηκε η εγκύκλιος 39937-28.04.2023 Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με την οποία παρέχονται διευκρινίσεις αναφορικά με την απόδειξη καταλληλότητας για την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας οικονομικών φορέων για την εφαρμογή του ν. 4412/2016.
Συνημμένα
39937-28.04.2023 Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Απάντηση σε Ερώτημα συνδρομητή
ΕΡΩΤΗΜΑ : Σε Δημόσια σύμβαση Εργου στο οποίο η διαδικασία ανάθεσης έχει εκκινήσει πριν την 1.9.21, ισχύει το άρθρο 147 του Ν.4412/16 («Προθεσμίες») ή το τροποποιημένο με το Ν.4782/21 ?
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Το άρθρο 147 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 66 Ν.4782/2021.
ΠΡΟΣΟΧΗ:
- Έναρξη ισχύος,(σύμφωνα με το άρθρο 142 παρ.1β του Ν.4782/2021, ΑΠΟ την 1η.9.2021,
- σύμφωνα δε με το άρθρο 140 παρ.5 αυτού, καταλαμβάνει διαγωνισμούς, που θα προκηρυχθούν μετά την 1.9.2021.
Ως χρόνος έναρξης των διαδικασιών
Υπενθυμίζω ότι:
- (α΄) Για συμβάσεις κάτω των ορίων, σύμφωνα με την παρ. 1 Άρθρου 120 Ν. 4412/2016 (« Έναρξη διαδικασίας σύναψης σύμβασης»), ως χρόνος έναρξης των διαδικασιών του άρθρου 26 νοείται η ημερομηνία δημοσίευσης της διακήρυξης στο ΚΗΜΔΗΣ, ανά περίπτωση, σύμφωνα με το άρθρο 66.
- (β΄) Για συμβάσεις άνω των ορίων, σύμφωνα με την παρ. 1 Άρθρου 61 Ν. 4412/2016 (« Έναρξη διαδικασίας σύναψης σύμβασης»), ως χράνος έναρξης της ανοικτής διαδικασίας, της κλειστής διαδικασίας, της ανταγωνιστικής διαδικασίας με διαπραγμάτευση, του ανταγωνιστικού διαλόγου και της σύμπραξης καινοτομίας, νοείται η ημερομηνία αποστολής της σχετικής προκήρυξης σύμβασης στην Επίσημη Εφημερίδα της Ένωσης ή της προκαταρκτικής προκήρυξης, όταν η τελευταία χρησιμοποιείται ως μέσο προκήρυξης διαγωνισμού, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 26.
Συνεπώς. σε Δημόσια σύμβαση Έργου στο οποίο η διαδικασία ανάθεσης έχει εκκινήσει (κατά τα ανωτέρω )πριν την 1.9.21, ισχύει το άρθρο 147 του Ν.4412/16 (προ της τροποποίησής του με το άρθρο 66 Ν.4782/21).
Νομολογία
Νομολογία - Διαδικασία ανάθεσης βάσει του άρ. 32 § 2 περ. γ΄Ν. 4412/2016
Απόφαση 1704/2021 Τμήμα 7
Διαδικασία ανάθεσης με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης, λόγω συνδρομής ανωτέρας βίας (άρθρο 32 § 2 περ. γ΄Ν. 4412/2016). Αποκατάσταση βλαβών από κυκλώνα σε μονάδες διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Εν προκειμένω, i) Tο περιεχόμενο της υπό ανάθεση υπηρεσίας συναρτάται άμεσα με αποκατάσταση ζημιών που προκλήθηκαν από ακραίο φυσικό γεγονός εντασσόμενο στην έννοια του απολύτως εξωτερικού και αντικειμενικού απρόβλεπτου παράγοντα, μη διαχωριζόμενου εν προκειμένω από την ανωτέρα βία, που καθιστούσε ανέφικτο τον προγραμματισμό των ενεργειών που απαιτούνται για την αντιμετώπιση των συνεπειών του. ii) Oι επελθούσες ζημιές έχρηζαν άμεσης αντιμετώπισης, λόγω της ιδιοτυπίας των κατεστραμμένων ολικά ή μερικά δεματίων υπολειμμάτων απορριμμάτων στερεών αποβλήτων, συνεπεία της εξ ορισμού αντιμετώπισής τους ως επικίνδυνων για το περιβάλλον και στη δημόσια υγεία αλλά και των εμποδίων που αυτά έθεταν στην απρόσκοπτη χρήση των διαθέσιμων χώρων επεξεργασίας στερεών αποβλήτων. iii) H ανάθεση αφορά αποκλειστικά στην κάλυψη επειγουσών εξαιρετικών και όχι πάγιων αναγκών, iv) H διαδικασία ανάθεσης έλαβε χώρα εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος από την επέλευση της καταστροφής. v) Η διάρκεια της σύμβασης, η οποία ορίζεται ενδεικτικώς ετήσια, εξαρτώμενη από την εξάντληση των προς τακτοποίηση και μεταφορά ποσοτήτων, κρίνεται επίσης ως εύλογη δεδομένου του όγκου και της φύσης αυτών. Περαιτέρω, ορθώς ο ΦοΔΣΑ δεν αιτήθηκε την παροχή σύμφωνης γνώμης της ΕΑΑΔΗΣΥ, καθόσον η περίπτωση αυτή εξαιρείται, κατά τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 2 περ. γ΄ υποπερ. δδ΄ του ν. 4013/2011, από την αρμοδιότητα της ΕΑΑΔΗΣΥ. Τέλος, καθόσον αφορά τις υποτυπώδεις αιτιολογίες της προσφυγής στη διαπραγμάτευση και του ελέγχου των προεκδοθέντων της υποβολής τους δικαιολογητικών της προσφέρουσας, αλλά και την ύστερη συμπλήρωση αυτών, όπως και της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, το Δικαστήριο κρίνει ότι τόσο το Δ.Σ. του ΦοΔΣΑ όσο και η Επιτροπή Διενέργειας της διαπραγμάτευσης δεν υπέπεσαν, κατά τη λήψη των αρχικών απoφάσεων και τη σύνταξη του αρχικού Πρακτικού ελέγχου των δικαιολογητικών σε πρόδηλο σφάλμα εκτίμησης και συνεπώς, δεν επέρχεται, στην προκειμένη περίπτωση, ακυρότητα της ελεγχόμενης διαδικασίας ανάθεσης από τις διαπιστωθείσες από το Κλιμάκιο πλημμελείς αιτιολογίες και ελλείψεις, καθόσον αυτές δεν θέτουν εν αμφιβόλω την αξιοπιστία της όλης διαδικασίας πλήττοντας ουσιωδώς τη νομιμότητά της. Δέχεται προσφυγή ανάκλησης.
Νομολογία - Αξιολόγηση και βαθμολόγηση τεχνικών προσφορών σε Σύμβαση παροχής εξωγενών υπηρεσιών (outsourcing).
Απόφαση 1896/2021 Τμήμα 7
Σύναψη εκτελεστικών συμβάσεων και καταβολή σχετικών ποσών. Σύμβαση παροχής εξωγενών υπηρεσιών (outsourcing). Αξιολόγηση και βαθμολόγηση τεχνικών προσφορών. Ποσά που εκτιμάται ότι θα καταβληθούν στον ανάδοχο κατά τη σύναψη εκτελεστικών συμβάσεων που δεν έχουν, όμως, περιληφθεί στον προϋπολογισμό της διακήρυξης καθιστούν ασαφή την προϋπολογιζόμενη δαπάνη και αόριστο το ύψος του συμβατικού αντιτίμου. Στην έννοια της δημόσιας σύμβασης παροχής γενικών υπηρεσιών περιλαμβάνεται και η σύμβαση παροχής εξωγενών υπηρεσιών (outsourcing)∙ οι υπηρεσίες που ανατίθενται σε «εξωτερική πηγή» μπορεί να συνίστανται σε παρεπόμενες αλλά και σε ουσιώδεις λειτουργίες της δραστηριότητας του αναθέτοντος φορέα, ενώ η σχετική σύμβαση αν και συγκεντρώνει χαρακτηριστικά σύμβασης έργου, εντούτοις διαφοροποιείται ουσιωδώς από αυτήν∙ τούτου παρέπεται ότι τα πρόσωπα που θα χρησιμοποιηθούν κατά την εκτέλεση μίας σύμβασης παροχής εξωγενών υπηρεσιών συνδέονται μόνο με τον ανάδοχο, ο οποίος ορίζει συγκεκριμένο άτομο ως συντονιστή, προκειμένου ο τελευταίος να προβαίνει στις απαιτούμενες υποδείξεις προς τα απασχολούμενα άτομα για την υλοποίηση του συμβατικού αντικειμένου. Οι παροχές, συνεπώς, που απορρέουν από τη συμβατική σχέση -συνήθως- παροχής εξαρτημένης εργασίας μεταξύ του αναδόχου και του απασχολούμενου προσωπικού, βαρύνουν τον ίδιο, όχι τον αναθέτοντα φορέα. Κρίνει ότι κατά παράβαση της αρχής της διαφάνειας η αναθέτουσα περιέλαβε στο κείμενο του ελεγχόμενου σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο τους όρους περί καταβολής απευθείας στο προσωπικό του αναδόχου των ποσών «τυχόν πρόσθετων υπηρεσιών», οι οποίες μάλιστα δεν απαριθμούνται περιοριστικά, διότι όφειλε να υφίσταται στη διακήρυξη μία, έστω ενδεικτική, εκτίμηση ως προς τις ποσότητες και την αξία των υπηρεσιών αυτών, ώστε να καθίσταται ο προϋπολογισμός των προς ανάθεση υπηρεσιών σαφής και ακριβής. Ακόμη, κρίνει ότι οι επίμαχοι όροι της διακήρυξης (οικονομική προσφορά - τρόπος πληρωμής αναδόχου) δεν μπορούν να ενεργοποιηθούν ούτε να περιληφθούν στις εκτελεστικές συμβάσεις που πρόκειται να συναφθούν κατά το στάδιο εκτέλεσης της ελεγχόμενης συμφωνίας-πλαίσιο, ενώ εκ της μη ενεργοποίησης των όρων αυτών το συμβατικό τίμημα καθίσταται ορισμένο. Τέλος, αιτιολογείται επαρκώς η βαθμολογία των κριτηρίων, που τέθηκε κατά την αξιολόγηση της τεχνικής προσφοράς της αναδόχου, καθώς περιέχει αναλυτική λεκτική αιτιολογία ανά κριτήριο. Δέχεται προσφυγή ανάκλησης.
Νομολογία - Προσκόμιση Πιστοποιητικών φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας προσωρινού αναδόχου
1020/2022 ΣΤΕ
Διοικητικές συμβάσεις. Διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου της κατασκευής εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων. Ανάδειξη προσωρινού αναδόχου. Η αιτούσα διατηρεί το έννομο συμφέρον της για την άσκηση της αίτησης ακύρωσης, διότι για την τυχόν επιδίκαση αποζημίωσης απαιτείται η προηγούμενη ακύρωση της πράξης ή παράλειψης της διαδικασίας που προηγείται της ανάθεσης της σύμβασης. Τόσο το ΕΕΕΣ όσο και τα απαιτούμενα έγγραφα και πιστοποιητικά έχουν ως περίοδο αναφοράς τα χρονικά σημεία υποβολής της προσφοράς, υποβολής των δικαιολογητικών κατακυρώσεως και σύναψης της συμβάσεως. Ο προσωρινός ανάδοχος οφείλει κατά το στάδιο της οριστικής κατακύρωσης να προσκομίσει και πιστοποιητικά φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας αναγόμενα στον χρόνο υποβολής της προσφοράς του. Η ελλιπής υποβολή από τον προσωρινό ανάδοχο των δικαιολογητικών κατακυρώσεως συνεπάγεται τον αποκλεισμό του, εφόσον έχει προηγηθεί η προσήκουσα προς τούτο κλήση από τον αναθέτοντα Φορέα. Δεν απαιτείτο προσκόμιση αποδεικτικού εξόφλησης συνδρομών προς το ΤΕΕ. Μη νόμιμα η δημοτική επιχείρηση ανέδειξε τον προσωρινό ανάδοχο. Δεκτή η αίτηση ακύρωσης.
Αποφάσεις ΑΕΠΠ
Απόφαση 607/2021 ΑΕΠΠ (Παράβαση χρόνου ισχύος εγγυητικής επιστολής)
Δεδομένων των στοιχείων του φακέλου υποβολής προσφοράς του διαγωνιζομένου Οικονομικού φορές, δεν καλύπτεται το επί ποινή αποκλεισμού ελάχιστο διάστημα απαιτούμενης ισχύος της εγγυητικής συμμετοχής. Συνεπώς, η προσφορά του εν λόγω οικονομικού φορέα είναι απορριπτέα.
Κατά τον όρο 15.3 της διακήρυξης, η εγγύηση συμμετοχής «πρέπει να ισχύει τουλάχιστον για τριάντα (30) ημέρες μετά τη λήξη του χρόνου ισχύος της προσφοράς του άρθρου 19 της παρούσας, άλλως η προσφορά απορρίπτεται», κατά τον δε όρο 19 της διακήρυξης περί χρόνου ισχύος προσφορών ορίζεται ότι «Κάθε υποβαλλόμενη προσφορά δεσμεύει τον συμμετέχοντα στον διαγωνισμό κατά τη διάταξη του άρθρου 97 του ν. 4412/2016 για διάστημα εννέα (9) μηνών, από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής προσφορών», η οποία ημερομηνία λήξης προθεσμίας υποβολής προσφορών ορίστηκε (χωρίς να παραταθεί) για την 4-2-2021 κατά τον όρο 18 της διακήρυξης, ο οποίος όρισε ως ημερομηνία της ηλεκτρονικής αποσφράγισης των προσφορών την 11-2-2021. Επομένως, ως ελάχιστος χρόνος ισχύος προσφορών ορίστηκε το διάστημα έως και 4-11-2021 κατά την ΑΚ … και άρα, η ελάχιστη διάρκεια της εγγυητικής συμμετοχής, ήτοι των 30 ημερών από την 4-11-2021, ορίστηκε ως το διάστημα έως και την 4-12-2021. Ο δε ως άνω οικονομικός φορέας υπέβαλε τη με αρ. … ηλεκτρονική εγγυητική επιστολή συμμετοχής του ΤΜΕΔΕ που ισχύει «300 ημέρες από την ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού», ενώ πάντως στο ίδιο το σώμα της εγγυητικής αναφέρεται ότι ο διαγωνισμός «θα διεξαχθεί την 4-2-2021» και άρα, η ως άνω εγγυητική αναφερόμενη σε χρόνο «διεξαγωγής του διαγωνισμού», όρισε αυτόν ως την καταληκτική προθεσμία υποβολής προσφορών, ήτοι την 4-1-2021, όρο άλλωστε («ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού») χρησιμοποίησε ως αφετηρία των 300 ημερών ισχύος της εγγυητικής συμμετοχής, η οποία ούτως διαρκεί έως και την 1-12-2021 (24 ημέρες τον Φεβρουάριο, 31 τον Μάρτιο, 30 τον Απρίλιο, 31 τον Μάιο, 30 τον Ιούνιο, 31 τον Ιούλιο, 31 τον Αύγουστο, 30 τον Σεπτέμβριο, 31 τον Οκτώβριο και 30 τον Νοέμβριο, σύνολο 299 ημέρες έως και την 30-11-2021 και άρα η 300η ημέρα είναι η 1/12/2021). Γίνεται δεκτή η Προσφυγή.