3η Εβδομάδα Μαρτίου 2023
Διεξαγωγή 7ης συνεδρίας - διάλεξης
Την Τετάρτη 22/03/2023 και ώρα 10.00 π.μ. – 13.00 μ.μ. διοργανώθηκε η 7η Εκπαιδευτική συνεδρία – διάλεξη του Dr Ισαάκ Βρυζίδη με θέμα : “Aνάπτυξη και παρακολούθηση έργου με το MSc Project¨, η οποία αποτελεί μορφή σύνταξης χρονοδιαγραμμάτων με τη μέθοδο της δικτυωτής ανάλυσης” η οποία σύμφωνα με την παρ. 3 Άρ. 145 Ν. 4412/2016 («Χρονοδιάγραμμα κατασκευής - Πειθαρχικό αδίκημα») κατέστη με την τροποποίηση του εν λόγω Άρθρου (με το άρθρο 64 Ν.4782/2021) υποχρεωτική σε έργα προϋπολογισμού άνω του ενός εκατομμυρίου (1.000.000) ευρώ.
Κατά την διάρκεια της Διάλεξης παρουσιάσθηκαν και αναλύθηκαν θέματα που αφορούν στην παρακολούθηση των Χρονοδιάγραμμα κατασκευής, ενώ παρουσιάσθηκαν και δόθηκαν σχετικά υποδείγματα.
Ο Dr Ισαάκ Βρυζίδης είναι Καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (Τομέας Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Διαχείρισης Έργων), Πολιτικός Μηχανικός MSc Imperial College, η Διδακτορική του δε Διατριβή αφορά στο πεδίο της Επιχειρησιακής Έρευνας και ειδικότερα της Πολυκριτηριακής Ανάλυσης Αποφάσεων (ΕΚΠΑ, 2017) με θέμα «Αξιολόγηση της Αποτελεσματικότητας των Έργων με Πολυκριτηριακές Στοχαστικές Προσεγγίσεις».
Απάντηση σε Ερώτηση Συνδρομητή
Ερώτηση σχετικά με την ημερομηνία προσκόμισης εγγυητικής επιστολής κατά την σύναψη ΣΣ
Σε ένα ‘Έργο που η σύμβασή του υπογράφηκε το 2019, εγκρίθηκε η σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης και θέλω να στείλω πρόσκληση στον Ανάδοχο για την προσκόμιση εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης και την υπογραφή συμφωνητικού.
Σύμφωνα με το άρθρο 105 του Ν. 4412/2016 πριν τροποποιηθεί, η προθεσμία που πρέπει να προσέλθει ο Ανάδοχος για την υπογραφή του συμφωνητικού είναι 20 ημέρες και μετά την τροποποίηση 15 ημέρες. Ποια ημερομηνία θα ακολουθηθεί? Η πριν ή η μετά την τροποποίηση του εν λόγω Άρθρου με τον Ν. 4782/2021?
Απάντηση:
Η Συμπληρωματική Σύμβαση βάσει του Άρ. 156 και της σχετικής Νομολογίας θεωρείται "παρακολούθημα¨ της αρχικής, άρα για την εφαρμοσιμότητα των διατάξεων ισχύει η ημερομηνία σύναψης της αρχικής. Συνεπώς θα εφαρμόσετε το άρθρο 105 πριν την τροποποίηση αυτού με τον Ν. 4782/2021 και θα θέσετε ως προθεσμία τις 20 ημέρες.
Νομολογία
Νομολογία – Η παρακράτηση φόρου εισοδήματος δεν απομειώνει το συμβατικό αντάλλαγμα
Απόφαση 732/2022 Τμήμα 7
Παρακράτηση φόρου εισοδήματος Η παρακράτηση φόρου εισοδήματος δεν αποτελεί κράτηση υπέρ του Δημοσίου, ούτε εμπίπτει στην έννοια της επιβάρυνσης της αξίας της υπηρεσίας που παρέχεται από τον ανάδοχο δημόσιας σύμβασης. Ο φόρος εισοδήματος που παρακρατείται κατά την έκδοση της εντολής πληρωμής του αναδόχου δεν απομειώνει το συμβατικό αντάλλαγμα, ώστε να συνιστά στοιχείο που επιβαρύνει το κόστος εκτέλεσης της δημόσιας σύμβασης. εφόσον δεν υπάρχει ρητή και σαφής πρόβλεψη στη διακήρυξη του οικείου διαγωνισμού ότι οι οικονομικές προσφορές των συμμετεχόντων οφείλουν, επί ποινή απαραδέκτου, να εμπεριέχουν το ως άνω ποσοστό φόρου εισοδήματος, που παρακρατείται κατά την πληρωμή της αμοιβής του αναδόχου για τις παρασχεθείσες από αυτόν υπηρεσίες, δεν συντρέχει λόγος αποκλεισμού του διαγωνιζομένου, ο οποίος δεν συμπεριέλαβε το αντιστοιχούν στην παρακράτηση φόρου ποσό στην οικονομική προσφορά του. Η ειδικότερη κρίση του Κλιμακίου ότι η μη συμπερίληψη στην προσφορά του αναδόχου της επίμαχης παρακράτησης έχει ως αποτέλεσμα αυτή να βαίνει προοδευτικά ολοένα και πιο ζημιογόνος κατά τη διάρκεια της σύμβασης και, συνακόλουθα, να τίθεται εν αμφιβόλω η απρόσκοπτη εκτέλεσή της και η έγκαιρη και στο ακέραιο κάλυψη των νόμιμων απολαβών του απασχολούμενου προσωπικού φύλαξης, είναι απλώς υποθετική, καθόσον δεν παρατίθενται συγκεκριμένα στοιχεία της οικονομικής προσφοράς του αναδόχου, και ειδικότερα, η καθαρή αξία των παρεχόμενων υπηρεσιών που απομένει μετά την αφαίρεση από την τελική προσφερόμενη τιμή των νομίμων υπέρ του Δημοσίου και τρίτων κρατήσεων, ώστε να προκύπτει ότι, μετά την επιβολή της επίμαχης παρακράτησης φόρου εισοδήματος επί της εν λόγω καθαρής αξίας, η ως άνω προσφορά καθίσταται ζημιογόνος για την εκτέλεση της σύμβασης. Ανακαλεί την 153/2022 πράξη του Ζ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Νομολογία - Αστική ευθύνη του Δημοσίου
2167/2022 ΔΕΦ ΑΘ
Αστική ευθύνη του Δημοσίου λόγω υπερχείλισης ποταμού. Έλλειψη μέτρων για αντιπλημμυρική προστασία. Ανωτέρα βία ως λόγος άρσης της ευθύνης. Συνυπολογισμός ζημίας και κέρδους. Η ευθύνη αυτή του Δημοσίου, που ανάγεται σε πλημμελείς πράξεις και υπηρεσιακές παραλείψεις της επιβλέπουσας το έργο αρχής, αυτοτελής, μη επηρεαζόμενη από την τυχόν εξ άλλων διατάξεων προκύπτουσα ευθύνη των αναδόχων για βλάβες στα έργα ή για τη μη τήρηση των κατά το νόμο ή τη σύμβαση υποχρεώσεών τους μπορούσε να προβλεφθεί από μέσο συνετό άνθρωπο. Ασφαλιστική αποζημίωση. Η ένδικη ζημία της ασφαλισμένης της δικαιοπαρόχου της εφεσίβλητης δεν οφειλόταν σε ανώτερη βία εξαιτίας ακραίων καιρικών φαινομένων, αλλά αποκλειστικά στην πλημμελή συμπεριφορά των οργάνων του Ελληνικού Δημοσίου, που ήταν αρμόδια για τη γενική διοίκηση και το σύνολο των μελετών του έργου, έτσι ώστε τούτο να κατασκευαστεί σύμφωνα με τους γενικώς παραδεδεγμένους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης.
8167/2021 ΔΠΡ ΑΘ
Ευθύνη Δημοσίου για ζημίες από παράνομη κατάληψη.
Αγωγή κατ`α. 105 ΕισΝΑΚ και αξίωση για αποκατάσταση ηθικής βλάβης του ψιλού κυρίου και τις επικαρπώτριας πολυκατοικίας στην οποία έλαβε χώρα πολυετής κατάληψη από άγνωστους αλλοδαπούς. Συμπληρωματική εφαρμογή του ΑΚ κι ευθύνη του Δημοσίου, η οποία περιλαμβάνει τη θετική και την αποθετική ζημία που προέκυψε από την παράνομη επί μακρόν αδράνεια των οργάνων του. Υπερνομοθετική και κατά τις κείμενες διατάξεις ευθύνη του Δημοσίου εν γένει και των οργάνων του, όπως προστατέψουν αποτελεσματικά το δικαίωμα των εναγόντων στην ιδιοκτησία. Τα κρατικά όργανα δεν ανταποκρίθηκαν δεόντως στις ενέργειες των ιδιοκτητών με τις οποίες αιτήθηκαν τη δράση τους προς άρση της κατάληψης και του καταλογισμού τους με ποσά αναγόμενα σε υδροληψία και ηλεκτροδότηση. Αξίωση αποζημίωσης της θετικής ζημίας που ανάγεται στις υλικές φθορές του κτιρίου και την καταβολή των ποσών που τους καταλογίστηκαν, της αποθετικής που ανάγεται στην απώλεια εισοδήματος εκ της μη εκμετάλλευσης του μισθίου ως το χρόνο εκκένωσης της κατάληψης. Απόρριψη των ισχυρισμών του εναγομένου περί μη ευθύνης του λόγω σύνδεσης των ζημιογόνων περιστατικών με το μεταναστευτικό-προσφυγικό ζήτημα, την υποχρέωση του να μεριμνήσει για την καταγραφή, ταυτοποίηση και μετεγκαστάση των αλλοδαπών, καθώς και το ενδεχόμενο πρόκλησης επεισοδίων από την αστυνομική επέμβαση. Δεν επαρκεί για την απόδειξη των ζημιών επί του κτιρίου η έκθεση καταγραφής ζημιών και η ένορκη βεβαίωση του συντάξαντος μηχανικού, άνευ φορολογικών στοιχείων που να αποδεικνύουν το ύψος της δαπάνης που πράγματι καταβλήθηκε. Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αποτελούν ιδιωτικά έγγραφα κατά τον Κ.Δ.Δικ. και αποτελούν νόμιμο αποδεικτικό μέσο ανεξαρτήτως από το αν φέρουν ή όχι βεβαία χρονολογία, εκτός η χρονολογία είναι κρίσιμη για την αποδεικτική τους σπουδαιότητα. Αναγνώριση υποχρέωσης για αποζημίωση της αποθετικής ζημίας λόγω μη μίσθωσης του ακινήτου βάσει προσκομιζόμεων μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και ένορκη βεβαίωσης της απασχολούμενης με τη σύναψη σύμβασης μεσίτριας. Επιδίκαση του πλήρους ύψους της χρηματικής ικανοποίησης που αξιώσαν προς αποκατάσταση της ηθικής βλάβης που υπέστησαν λόγω στέρησης-καταστροφής της περιουσίας του και απογοήτευσης εξαιτίας της μακράς περιόδου κατά την οποία στερήθηκαν αποτελεσματικής προστασίας από εισαγγελικές και αστυνομικές αρχές. Απόρριψη αιτήματος κήρυξης της απόφασης ως προσωρινώς εκτελεστής λόγω μη επίκλησης και απόδειξης εξαιρεικών λόγων που να δικαιολογούν το αίτημα ή ανεπανόρθωτης βλάβης από την επιβράδυνση της εκτέλεσης. Δέχεται εν μέρει την αγωγή.
287/2020 ΣΤΕ
Ευθύνη του Δημοσίου σε αποζημίωση κατά το άρθρο 105 ΕισΝΑΚ. Προϋποθέσεις. Δεν αποκλείεται η ύπαρξη αιτιώδους συνδέσμου μεταξύ της παράνομης πράξης ή παράλειψης και της επελθούσας ζημίας από το ότι στο αποτέλεσμα συντέλεσε συνυπαιτιότητα του ζημιωθέντος, εφόσον δεν διακόπτεται ο αιτιώδης σύνδεσμος. Αναιρετικός έλεγχος της σχετικής κρίσης. Ο κύριος δημόσιου έργου υπέχει αυτοτελή ευθύνη για τις ζημίες που προκαλούνται σε τρίτους εξαιτίας της εκτελέσεως του έργου, χωρίς αυτή να επηρεάζεται από την ευθύνη του αναδόχου. Οι πλημμύρες που σημειώθηκαν από την υπερχείλιση του ποταμού Κηφισού και η ζημία που προκλήθηκε στην επιχείρηση των αναιρεσιβλήτων οφείλεται στην πλημμελή κατασκευή του έργου και στη μη λήψη και τήρηση των προσηκόντων μέτρων ασφαλείας εκ μέρους των αναδόχων εταιριών και όχι σε λόγους ανωτέρας βίας, ενώ το Δημόσιο, ως κύριος του έργου και ως εποπτεύουσα αρχή, δεν ανταποκρίθηκε στην υποχρέωσή του για παρακολούθηση και έλεγχο της ορθής εκτελέσεως αυτού, ούτε μερίμνησε για τη λήψη μέτρων αντιπλημμυρικής προστασίας. Περιστατικά. Η έναρξη της τοκογονίας επέρχεται με την επίδοση τόσο της καταψηφιστικής όσο και της αναγνωριστικής αγωγής. Επί περιορισμού του αρχικά καταψηφιστικού αιτήματος της αγωγής σε αναγνωριστικό οφείλονται τόκοι. Απορρίπτεται η αναίρεση (επικυρώνει την αριθμ. 1206/2009 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών).
1820/2020 ΔΠΡ ΠΑΤΡ
Αγωγή αποζημίωσης και χρηματικής ικανοποίησης λόγω ηθικής βλάβης κατά δημόσιου φορέα κατ’ άρθρα 105 & 106 ΕισΝΑΚ. Όροι ευθύνης Δημοσίου για αποζημίωση για πράξεις ή παραλείψεις των οργάνων του κατ΄ άρθρο 105 ΕισΝΑΚ. Επέκταση αυτής και επί των Δήμων και κοινοτήτων υπό τον όρο συνδρομής των οριζόμενων στο άρθρο 106 ΕισΝΑΚ. Και στις δύο περιπτώσεις απαιτείται αιτιώδης σύνδεσμος μεταξύ πράξεων και παραλείψεων και ζημίας. Πότε συντρέχει. Περιεχόμενο επιδικαζόμενης αποζημίωσης χωρίς να αποκλείεται αξίωση χρηματικής ικανοποίησης λόγω ηθικής βλάβης. Επί βλάβης υγείας ή σώματος κατ΄ άρθρο 929 ΑΚ ο παθών μπορεί να αξιώσει αποζημίωση και για την μελλοντική αποθετική ζημία του. …………………………
Τηρούμενη διαδικασία για την επίβλεψη εκτέλεσης δημοσίου έργου κατά τον Ν. 3669/2008. Αρμοδιότητες επιβλέποντος αυτό και βοηθού του. Υποχρεώσεις αναδόχου. Προδιαγραφές σήμανσης επί εκτελούμενων οδικών έργων εντός κατοικημένων και μη περιοχών κατά την Υ.Α. ΔΙΠΑΔ/οικ /502/2003. Σχετικές υποχρεώσεις αναδόχου. Παράλληλη ευθύνη αναδόχου και κυρίου του δημόσιου έργου για ζημίες τρίτων κατά την εκτέλεση του. Υποχρεωτική σήμανση κατά τον ΚΟΚ επί διενέργειας τεχνικών εργασιών σε οδοποιία. Αστικές Συνέπειες παράβασης αυτής. Διατυπώσεις προσήκουσας κυκλοφορίας οδηγών κατά τον ΚΟΚ. Ένσταση οικείου πταίσματος παθόντος στην πρόκληση ή έκταση της ζημίας του που προβάλλεται και επί αγωγής αποζημίωσης κατ΄ άρθρα 105 και 106 ΕισΝΑΚ. Συνυπαιτιότητα των εμπλεκόμενων μερών στην πρόκληση του επίδικου ατυχήματος. Δέχεται εν μέρει αγωγή.