2η Εβδομάδα Μαρτίου 2023

 

Νομοθεσία

Αναπροσαρμογή τιμής συντελεστή (τκ) του Κανονισμού Προεκτιμώμενων Αμοιβών Μελετών και Υπηρεσιών έτους 2023

Από τον Υπ. Υποδομών και Μεταφορών εκδόθηκε το έγγραφο Δ11/77444/10.03.2023 (ΑΔΑ:ΨΕΠΔ465ΧΘΞ-ΙΕ4) σχετικά με την αναπροσαρμογή της τιμής του συντελεστή (τκ) του Κανονισμού Προεκτιμώμενων Αμοιβών Μελετών και Υπηρεσιών για το 2023. Σύμφωνα με το εν λόγω έγγραφο, για τον προσδιορισμό της προεκτιμώμενης αμοιβής μελετών και υπηρεσιών για το έτος 2023, ο συντελεστής (τκ) που αναφέρεται στο άρθρο ΓΕΝ.3 του «Κανονισμού Προεκτιμώμενων Αμοιβών μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών κατά τη διαδικασία της παρ. 8δ του άρθρου 53 του Ν. 4412/2016 όπως ισχύει», που εγκρίθηκε με την αριθμ. ΔΝΣγ/32129/ΦΝ466/17-05-2017 (ΦΕΚ Β΄2519) Απόφαση του Υπουργού ΥΠΟ.ΜΕ. (όπως τροποποιήθηκε με την αριθμ. ΔΝΣ/οικ.56023/ΦΝ466/02-08-2017, ΦΕΚ 2724 Β’/03-08-2017) έχει τιμή (τκ) = 1,351.

Συνημμένα

Έγγραφο αρ. Δ1177444-10.03.2023 ΥΠΟΜΕ

 

Νομοθεσία

Δημοσίευση Ν. 5027/23 (ΦΕΚ 48/02.03.2023 τεύχος Α’)

Δημοσιεύθηκε ο Ν. 5027/23 (ΦΕΚ 48/02.03.2023 τεύχος Α’): «Σύστηµα Καινοτοµίας στον δημόσιο τομέα - Ρυθμίσεις Γενικής Γραμματείας Ανθρωπίνου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα - Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού και των αποκεντρωμένων διοικήσεων και για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις»

Έναρξη ισχύος

Σύμφωνα με το Άρθρο 96 Ν. 5027/23:

1.α. Με την επιφύλαξη της παρ. 2, η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στις επιμέρους διατάξεις.

β. Η ισχύς του άρθρου 50 («Κατάργηση δυνατότητας εγγραφής όμοιων ή ομοειδών δαπανών ανά δημοτική ενότητα στον προϋπολογισμό») αρχίζει την 1η.1.2024.

Προσθήκη νέων διατάξεων:

Ο νόμος περιλαμβάνει πολύ σημαντικές διατάξεις οι οποίες, ,μεταξύ άλλων, αφορούν:

  • στην Σύνταξη και θεώρηση μελετών των Δήμων και των νομικών προσώπων
  • στην Εκτέλεση (και τροποποίηση) δημοσίων συμβάσεων με απευθείας ανάθεση
  • στα Όργανα αποδοχής μελετών που συντάσσονται από την τεχνική υπηρεσία του δήμου
  • στην κατάργηση της δυνατότητας εγγραφής όμοιων ή ομοειδών δαπανών ανά δημοτική ενότητα στον προϋπολογισμό
  • στον ορισμό των μελών των διοικητικών συμβουλίων μετά τη λήξη του τρέχοντος διοικητικού συμβουλίου κ.ά.

Συγκεκριμένα:

Σύνταξη και θεώρηση μελετών των Δήμων και των Δημοτικών ΝΠ

Με το άρθρο 42 Ν. 5027/23 τροποποιείται η παρ.4 το άρθρο 209 του Κώδικα Δήµων και Κοινοτήτων (ΚΔΚ) (Ν. 3463/2006, Α΄ 114) και προβλέπεται αναλυτική διαδικασία για τη σύνταξη και τη θεώρηση μελετών έργων και παροχής τεχνικών και συναφών επιστηµονικών υπηρεσιών και τευχών δηµόσιου διαγωνισµού ανάθεσης µελετών ή παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστηµονικών υπηρεσιών των δήµων, των νοµικών προσώπων δηµοσίου δικαίου των δήµων, των Συνδέσµων, των ιδρυµάτων τους, των φορέων διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΦΟ.Δ.Σ.Α.) και των δηµοτικών επιχειρήσεων ύδρευσης - αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.). Αναλυτικότερα προβλέπονται τα εξής:

Στους Δήμους:

  • Οι Μελέτες έργων και παροχής τεχνικών και συναφών επιστημονικών υπηρεσιών και τα τεύχη δημόσιου διαγωνισμού ανάθεσης μελετών ή παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών συντάσσονται και θεωρούνται από τον προϊστάμενο της τεχνικής τους υπηρεσίας
  • Εντός χρονικού διαστήματος ενός (1) μηνός από την υποβολή της, η Μελέτη θεωρείται από τον προϊστάμενο της τεχνικής υπηρεσίας
  • Μετά τη θεώρησή της, η Μελέτη (µε επιμέλεια του Προϊσταμένου της τεχνικής υπηρεσίας) αποστέλλεται στην Οικονομική Επιτροπή για αποδοχή. Η απόφαση αποδοχής εκδίδεται υποχρεωτικά εντός ενός (1) μηνός από την υποβολή της μελέτης από την τεχνική υπηρεσία του δήμου. Σε περίπτωση µη αποδοχής, η μελέτη επιστρέφεται στην τεχνική υπηρεσία που την έχει συντάξει µε παρατηρήσεις.
  • Σε περίπτωση αδυναμίας σύνταξης της Μελέτης από την τεχνική υπηρεσία του δήμου (κατόπιν σχετικής Βεβαίωσης του Προϊσταμένου της) επιτρέπεται µε ειδικά αιτιολογημένη απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής (ή του Δημάρχου σε περίπτωση απευθείας ανάθεσης), η ανάθεση εκπόνησης Μελετών πάσης φύσης σε ιδιώτες μελετητές και ιδιωτικά γραφεία μελετών, σύμφωνα µε τον ν. 4412/2016.
  • Στην περίπτωση ανάθεσης µε Προγραμματική Σύμβαση από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου σε άλλον φορέα, κατά την παρ. 1 του άρθρου 44 του ν. 4412/2016, η σύνταξη και θεώρηση λαμβάνει χώρα από τη νέα τεχνική υπηρεσία του άλλου φορέα.

Στα Δημοτικά Νομικά πρόσωπα:

  • Οι Μελέτες έργων και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών και τα τεύχη δημόσιου διαγωνισμού ανάθεσης Μελετών ή παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών συντάσσονται από το προσωπικό της τεχνικής υπηρεσίας και θεωρούνται από τον Προϊστάμενο της τεχνικής υπηρεσίας τους και, αν δεν υπάρχει τέτοια υπηρεσία ή αυτή αδυνατεί, από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου που τα έχει συστήσει ή, σε περίπτωση Συνδέσμου, από τεχνική υπηρεσία Δήμου που συµµμετέχει σε αυτούς.
  • Εντός χρονικού διαστήματος ενός (1) μηνός από την υποβολή της, η Μελέτη θεωρείται από τον Προϊστάμενο της τεχνικής υπηρεσίας ενώ μετά τη θεώρησή της αποστέλλεται (µε επιμέλεια του προϊσταμένου της τεχνικής υπηρεσίας) στο Διοικητικό Συμβούλιο του νομικού προσώπου για αποδοχή.
  • Η απόφαση αποδοχής της Μελέτης εκδίδεται από το αρμόδιο όργανο υποχρεωτικά εντός ενός (1) μηνός, από την υποβολή της από την τεχνική υπηρεσία των νομικών προσώπων του πρώτου εδαφίου. Σε περίπτωση µη αποδοχής, η Μελέτη επιστρέφεται στην τεχνική υπηρεσία που την έχει συντάξει µε παρατηρήσεις.
  • η προθεσμία αποδοχής μπορεί να παρατείνεται, για δύο (2) ακόμα μήνες κατόπιν αιτιολογημένης Απόφασης των αρμοδίων για την αποδοχή της Μελέτης οργάνων που εκδίδεται εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός από την υποβολή της Μελέτης
  • Για τις γενικές υπηρεσίες και προμήθειες και εφόσον η δαπάνη τους δεν υπερβαίνει το ποσό μέχρι του οποίου γίνεται απευθείας ανάθεση το όργανο που εκδίδει την προβλεπόμενη απόφαση ανάθεσης η οποία υποκαθιστά τη Μελέτη παροχής υπηρεσιών και τα τεύχη προμηθειών (περιγραφή, συγγραφές υποχρεώσεων και τεχνικές προδιαγραφές) (τροποποιείται και αντί της Οικονομικής Επιτροπής) λαμβάνεται πλέον από το Δήμαρχο.

Αποδοχή μελετών από την ΟΕ που συντάσσονται από την ΤΥ του Δήμου

Με το άρθρο 44 Ν. 5027/23 μεταξύ των αρμοδιοτήτων της Οικονομική; Επιτροπής των Δήμων προστίθεται ( ως περίπτωση (κε) στην παρ. 1 του άρθρου 72 του ν. 3852/2010) και η αρμοδιότητα να αποφασίζει την αποδοχή των πάσης φύσεως Μελετών που αφορούν σε έργα και παροχές τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, οι οποίες συντάσσονται από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου.

Εκτέλεση και τροποποίηση Δημοσίων Συμβάσεων με απευθείας ανάθεση

Με το άρθρο 42 Ν. 5027/23 αντικαθίσταται το εδάφιο γ΄ της παρ.9 του άρθρου 209 του ΚΔΚ και ορίζεται ρητά ότι για κάθε ζήτημα που ανακύπτει τόσο κατά το στάδιο που προηγείται της σύναψης των συβάσεων απευθείας ανάθεσης έργων, Μελετών, Υπηρεσιών και Προμήθειών, όσο και κατά το στάδιο εκτέλεσης αυτών, αρμόδια όργανα για να αποφασίσουν είναι ο Δήμαρχος ή ο Πρόεδρος του Συνδέσμου, του δημοτικού προσώπου δημοσίου δικαίου.

Κατάργηση δυνατότητας εγγραφής όμοιων ή ομοειδών δαπανών ανά δημοτική ενότητα στον προϋπολογισμό Δήμου και Δ.Ε.Υ.Α.

Με το άρθρο 50 Ν. 5027/23 (με την διαγραφή της παρ. 14 του άρθρου 6 του ν. 4071/2012) δεν είναι επιτρεπτή πλέον η δυνατότητα εγγραφής στους δήμους και τις Δ.ΕΥ.Α. όμοιων ή ομοειδών δαπανών σε ξεχωριστές πιστώσεις (κατά Ειδικό Φορέα και ΚΑΕ) στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του Δήμου ή της Δ.Ε.Υ.Α. και η εκτέλεσή τους αυτοτελώς ανά δημοτική ενότητα.

 

Νομολογία

Νομολογία - Οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια σε ΔΣ παροχής υπηρεσιών φύλαξης

Απόφαση 711/2022 Τμήμα 7

Η κρίση της προσβαλλόμενης πράξης ότι οι προβλεπόμενες στο άρθρο 2.2.5 της διακήρυξης απαιτήσεις χρηματοοικονομικής επάρκειας, η νομιμότητα θέσπισης καθεμίας εκ των οποίων δεν αμφισβητήθηκε αυτοτελώς, σωρευτικώς εξεταζόμενες, είναι δυσανάλογες του σκοπού για τον οποίο προβλέφθηκαν και αντίκεινται στις αρχές του ελεύθερου ανταγωνισμού, είναι μη νόμιμη. Τεχνική και επαγγελματική καταλληλότητα∙ η απαίτηση παροχής εκ μέρους του προσφέροντος οικονομικού φορέα, συναφών με την υπό ανάθεση υπηρεσία σε δημόσιες αρχές, με τη χρήση μηχανοκίνητων οχημάτων Patrol και φυλάκων, με προϋπολογισμό των υπηρεσιών τουλάχιστον ίσο με το 100% της προϋπολογισθείσας δαπάνης (χωρίς την προαίρεση), μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ το μεν εισάγει ανεπίτρεπτη διάκριση της αποκτηθείσας εμπειρίας μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, χωρίς να υφίσταται αποχρών λόγος δημοσίου συμφέροντος που να τη δικαιολογεί, το δε ο σκοπός, για τον οποίο θεσπίστηκε ο όρος αυτός, μπορεί να επιτευχθεί εξίσου αποτελεσματικά και με λιγότερο περιοριστικό για την ανάπτυξη του ανταγωνισμού τρόπο. Αξιολόγηση τεχνικών προσφορών∙ δεν παρατίθεται λεκτική αιτιολόγηση της βαθμολογίας που έλαβε η μοναδική παραδεκτώς συμμετέχουσα εταιρία σε κάθε επιμέρους κριτήριο αξιολόγησης. Μειοψηφίες. Δέχεται τις συνεκδικαζόμενες προσφυγές ανάκλησης.

 

Νομολογία - Πλήρωση κριτηρίου εμπειρίας σε σύμβαση Προμήθειας

 

Απόφαση 497/2021 Τμήμα 7

Προμήθεια λεωφορείων με χρηματοδοτική μίσθωση. Εναλλακτικές προσφορές. Δεν συντρέχει, εν προκειμένω, περίπτωση υποβολής περισσοτέρων προσφορών, κύριων ή εναλλακτικών, εκ μέρους της εταιρείας Τούτο δε, πρωτίστως, διότι, εφόσον η ίδια η διακήρυξη δεν απαγόρευε την υποβολή προσφοράς για διαφορετικά μοντέλα του ίδιου τύπου λεωφορείων, η υποβληθείσα από την ως άνω εταιρεία προσφορά δεν συνιστά προσφορά για πλείονα του ενός είδη, αφού ως «είδος», στη συγκεκριμένη περίπτωση, νοείται το 12μετρο κανονικό ή το 18μετρο αρθρωτό λεωφορείο. Ούτε, όμως, και η διαφοροποίηση του προσφερόμενου μοναδιαίου μισθώματος, ανάλογα με το μοντέλο του λεωφορείου του ίδιου τύπου, συνιστά είτε εναλλακτική προσφορά, δηλαδή παραλλαγή μίας βασικής κύριας προσφοράς, είτε υποβολή περισσοτέρων κύριων προσφορών, αλλά έπεται λογικώς των διαφορετικών τεχνικών χαρακτηριστικών που είναι όμως σύμφωνα με τα απαιτούμενα από τη διακήρυξη, του κατασκευαστικού οίκου, του διαφορετικού έτους κατασκευής και κατά συνέπεια του διαφορετικού κόστους συντήρησης των προσφερόμενων μοντέλων λεωφορείων, στοιχεία τα οποία όφειλε να συνεκτιμήσει ο υποψήφιος κατά τη διαμόρφωση της προσφοράς του. Η ίδια, εξάλλου, η διακήρυξη δεν απαγόρευε την υποβολή διαφορετικού μοναδιαίου, δηλαδή ανά μονάδα λεωφορείου, μηνιαίου μισθώματος ανάλογα με το μοντέλο του ίδιου τύπου, αφού, σε αντίθεση προς τα κριθέντα με την προσβαλλόμενη Πράξη, σε κανένα σημείο αυτής δεν αναφέρεται ότι απαιτείται η υποβολή ενός (ενιαίου) μοναδιαίου μισθώματος για κάθε τύπο λεωφορείων, δηλαδή του ίδιου μισθώματος ανά τύπο, ανεξαρτήτως του μοντέλου του λεωφορείου. Ανακαλεί την 50/2021 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου.

Νομολογία - Μη υποδιαίρεση σε Τμήματα σύμβασης Παροχή υπηρεσιών

Απόφαση 1556/2021 Τμήμα 7

Παροχή υπηρεσιών σίτισης των φοιτητών. Η Αναθέτουσα Αρχή, κατά παράβαση του άρθρου 59 παρ. 1 του ν. 4412/2016, δεν παρέθεσε στα έγγραφα της σύμβασης ρητή αιτιολόγηση της επιλογής της να μην υποδιαιρέσει το αντικείμενο αυτής σε τμήματα με βάση το γεωγραφικό κριτήριο και να το δημοπρατήσει ενιαία, συνιστώντας πλημμέλεια που εμφιλοχώρησε στην κρινόμενη διαγωνιστική διαδικασία, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι η προσβαλλομένη ουδεμία κρίση διαλαμβάνει για την ύπαρξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων κατά την έννοια της ενωσιακής νομοθεσίας στην επίμαχη περιοχή, το εύρος τους και τη δυνατότητά τους να ανταποκριθούν πλήρως στις απαιτήσεις της ελεγχόμενης διαδικασίας ανάθεσης υπηρεσιών σίτισης. Κατά την κρίση δε του Κλιμακίου, η ως άνω πλημμέλεια τυγχάνει ουσιώδης, καθόσον αφενός απετράπη η συμμετοχή στο διαγωνισμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο χώρο και είτε θα επιθυμούσαν να υποβάλουν προσφορά για ένα από τα διακριτά τμήματα της σύμβασης είτε δεν είχαν τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στο σύνολο της σύμβασης, αφετέρου, δε, δεν αναπτύχθηκε ανταγωνισμός, αφού στον επίμαχο διαγωνισμό συμμετείχε μόνο μία εταιρεία. Δέχεται την ένδικη προσφυγή ανάκλησης.

 

Νομολογία - Αστική ευθύνη των ΟΤΑ

 

1393/2022 ΔΕΦ ΑΘ

Πτώση σε πεζοδρόμιο. Αστική ευθύνη Δήμου. Εκτίμηση πραγματικών περιστατικών. Υπαιτιότητα Δήμου. Υπολογισμός ζημίας κι εκτίμηση ποσού αποζημίωσης. Ηθική βλάβη. Δέχεται την έφεση κατά του Δήμου.

1589/2021 ΔΕΦ ΑΘ

Πτώση μοτοσικλέτας. Χρηματική ικανοποίηση λόγω ψυχικής οδύνης. Ευθύνη του Δήμου, εντός των ορίων του οποίου βρίσκονται και οι δημοτικές οδοί, αφενός μεν για την κατασκευή, ανακαίνιση και συντήρησή των δρόμων, αφετέρου δε, σε περίπτωση εκτέλεσης εργασιών σ’ αυτές, για την εγκατάσταση και συντήρηση των αναγκαίων μέσων σήμανσης. Υποχρέωση Δήμων δια των οργάνων του να επιβλέπουν την καλή κατάσταση των οδοστρωμάτων, ώστε να διεξάγεται ομαλά και με ασφάλεια η κυκλοφορία των οχημάτων και των πεζών επί των οδών αυτών και να αντιμετωπίζονται άμεσα και έγκαιρα τυχόν προβλήματα που δημιουργούνται από την κακή κατάσταση αυτών. Αυτοτέλεια ευθύνης Δήμου ανεξαρτήτως της τυχόν ευθύνης άλλου προσώπου.

2656/2021 ΔΠΡ ΑΘ

Ευθύνη των ΟΤΑ σε αποζημίωση. Προϋποθέσεις. Πρόκειται για αντικειμενική ευθύνη, ανεξάρτητη από την υπαιτιότητα των οργάνων τους. Ο διάδικος φέρει το βάρος απόδειξης των πραγματικών περιστατικών που επικαλείται. Τραυματισμός πεζού από επίθεση αδέσποτου σκύλου. Ευθύνη οικείου Δήμου για την έγκαιρη περισυλλογή των επικίνδυνων αδέσποτων ζώων, τη μεταφορά τους σε κατάλληλους χώρους φύλαξης και την εν γένει διαχείρισή τους. Δεν τηρήθηκε, εν προκειμένω, η προβλεπόμενη στο νόμο διαδικασία περισυλλογής αδέσποτων ζώων. Το ζημιογόνο γεγονός οφείλεται στην παράλειψη των οργάνων του εναγόμενου να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για την ακίνδυνη χρήση των δημόσιων χώρων της διοικητικής του περιφέρειας τόσο από τους δημότες, όσο και τους διερχόμενους από το Δήμο, καθώς και την προστασία της ζωής και της υγείας τους. Απορριπτέα η ένσταση του εναγόμενου περί συντρέχοντος πταίσματος, καθώς δεν προκύπτει ότι ο ενάγων προκάλεσε με τη συμπεριφορά του την επίθεση από τον αδέσποτο σκύλο. Αβάσιμο το αίτημα του ενάγοντος για καταβολή των επιμέρους κονδυλίων λόγω καταστροφής των προσωπικών αντικειμένων και του ρουχισμού του, εφόσον δεν αποδεικνύεται η ακριβής έκταση της θετικής ζημίας που υπέστη. Επιδίκαση εύλογης χρηματικής ικανοποίησης λόγω ηθικής βλάβης. Κριτήρια που ελήφθησαν υπόψη. Μερικώς δεκτή η αγωγή.

122/2020 ΔΠΡ ΑΘ

Ευθύνη του Δημοσίου ή των ΟΤΑ προς αποζημίωση. Απαιτείται η ύπαρξη αιτιώδους συνδέσμου μεταξύ της παράνομης πράξης ή παράλειψης και της ζημίας που επήλθε, η οποία πρέπει να αποδεικνύεται. Δεν αποκλείεται η ύπαρξη του αιτιώδους συνδέσμου από το γεγονός ότι στο αποτέλεσμα συνετέλεσε και συνυπαιτιότητα του βλαβέντος, εφόσον δεν διακόπτεται ο αιτιώδης σύνδεσμος. Το δικαστήριο μπορεί να επιδικάσει εύλογη χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης. Επί αγωγής αποζημίωσης, ο αυτοτελής ισχυρισμός του εναγόμενου περί συντρέχοντος πταίσματος του ενάγοντος πρέπει να είναι πλήρης και μπορεί να προβληθεί μόνο με την έκθεση απόψεων και όχι με το υπόμνημα. Υφίσταται ευθύνη της εναγομένης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, για τη ζημία που υπέστη ο ενάγων από την πτώση του αυτοκινήτου του σε κοίλωμα της οδού και την πρόσκρουση σε κάλυμμα υπονόμου, διότι τα αρμόδια όργανά της δεν είχαν λάβει όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα για την προσήκουσα συντήρηση του οδοστρώματος, καθώς και για την εν γένει επίβλεψη της καλής κατάστασης αυτού. Η ευθύνη αυτή είναι αυτοτελής σε σχέση με τυχόν ευθύνη της αναδόχου του έργου εταιρείας. Δεν αποδεικνύεται η ακριβής έκταση της θετικής ζημίας του ενάγοντος για την αποκατάσταση των φθορών που προκλήθηκαν στο αυτοκίνητό του. Ο ενάγων υπέστη ηθική βλάβη και δικαιούται χρηματική ικανοποίηση ποσού 250 ευρώ. Μερικά δεκτή η αγωγή.

7992/2020 ΔΠΡ ΑΘ

Δήμοι. Θανάσιμος τραυματισμός λόγω μεταλλικών εμποδίων στο πεζοδρόμιο. Ψυχική οδύνη εγγυτέρων συγγενών. Αγωγή. Αποζημίωση κατ’ άρθρον 105, 106 ΕισΝΑΚ. Προϋποθέσεις. Κατ’ αρχήν υπόχρεοι για την επισκευή και συντήρηση των πεζοδρομίων και των τεχνικών έργων οι ιδιοκτήτες των παρόδιων ακινήτων μπροστά στα οποία βρίσκονται. Όμως, η επισκευή των πεζοδρομίων γίνεται από τον οικείο Ο.Τ.Α. σε βάρος και για λογαριασμό είτε των ιδιοκτητών των παρόδιων ακινήτων είτε φορέων εκτέλεσης έργων, εφόσον αυτά δεν έχουν κατασκευασθεί ή επισκευασθεί, κατ’ εφαρμογή των αρχών της χρηστής διοίκησης. Υποχρέωση ΟΤΑ επίβλεψης και ελέγχου της καταλληλότητας των πεζοδρομίων και λήψης μέτρων για τη συντήρηση και επιδιόρθωσή τους. Ελεύθερη εκτίμηση από το δικαστήριο των πολιτικών και ποινικών αποφάσεων που εκδόθηκαν επί της υπόθεσης αυτής. Εν προκειμένω, ανεξαρτήτως του αν η τοποθέτηση του εμποδίου απο τα αρμόδια οργανα του Δήμου συνιστα παρανομη συμπεριφορά των οργανων του κατα την άσκηση της δημοσιας εξουσιας που τους έχει ανατεθεί, η τοποθέτηση αυτη καθεαυτη δεν ηταν ικανή να επιφέρει κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων τον θανάσιμο τραυματισμό του συγγενούς των εναγόντων, δεδομένου ότι αν δεν λάμβανε χώρα η σύγκρουση των δυο οχηματων, δεν θα είχε επέλθει κατά πάσα πιθανότητα η πτώση του τελευταίου στο ανωτέρω κολωνακι και, συνακόλουθα, ο θανάσιμος τραυματισμός του. Έλλειψη αιτιώδους συνδέσμου. Απορρίπτεται η αγωγή.

5490/2019 ΔΠΡ ΑΘ \

Θάνατος οδηγού λόγω πρόσκρουσης του οχήματός του σε διαφηµιστική πινακίδα ευρισκόμενη παρανόμως σε διαχωριστική νησίδα. Αγωγή συγγενών του θανόντος περί επιδίκασης χρηματικής ικανοποίησης λόγω ψυχικής οδύνης. Εις ολόκληρον ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου και του οικείου Δήμου, ως συναρμόδιων για την αφαίρεση των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων. Αμετάκλητη αθώωση Δημάρχου λόγω έλλειψης των πραγματικών περιστατικών που στοιχειοθετούν την υποκειμενική υπόσταση του αδικήματος της ανθρωποκτονίας από αμέλεια. Δεν δεσμεύει το διοικητικό Δικαστήριο, καθώς η ευθύνη του εναγόμενου Δήμου είναι αντικειμενική.