1η Εβδομάδα Μαρτίου 2023

 

Νομοθεσία

Υπουργική Απόφαση αρ. 58755/21.02.2023 ΥΠΟΜΕ

Σας ενημερώνουμε ότι εκδόθηκε η Απόφαση Υπ. Υποδομών και Μεταφορών 58755/21.02.2023 (ΦΕΚ 1016/23.02.2023 τεύχος Β’), με την οποία συστήνεται Ομάδα Εργασίας στη ΓΓΥ, του ΥΠΟΜΕ. Σύμφωνα με την εν λόγω Απόφαση, αντικείμενο της Ομάδας Εργασίας είναι η συλλογή ερωτημάτων αναθετουσών αρχών, η μελέτη και επεξεργασία απαντήσεων και υποβολή απόψεων και σχεδίων εγκυκλίων στην πολιτική ηγεσία και τις υπηρεσίες της ΓΓΥ, με σκοπό την απρόσκοπτη και ενιαία εφαρμογή των διατάξεων της νομοθεσίας για την ανάθεση και εκτέλεση συμβάσεων δημοσίων έργων, μελετών και Συμβάσεων παραχώρηση, καθώς και η υποβοήθηση της Γενικής Γραμματείας Υποδομών και των υπαγόμενων σε αυτή υπηρεσιακών μονάδων, των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και των εν γένει Αναθετουσών Αρχών.

Συνημμένα

Απόφαση αρ.58755_2023 ΥΠΟΜΕ 

Απάντηση σε Ερώτηση Συνδρομητή

Ερώτηση σχετικά με την δυνατότητα αλλαγής της ΔΣ σε Προγραμματική Σύμβαση

Ερώτηση:

Ο Δήμος υπέγραψε Προγραμματική Σύμβαση με Σύνδεσμο της περιοχής μας. Στην εν λόγω ΠΣ ή ΤΥ του Δήμου μας ορίσθηκε Διευθύνουσα Υπηρεσία σε έργο που έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα «ΤΡΙΤΣΗΣ». Λόγω έλλειψης προσωπικού της Υπηρεσίας μας, υπάρχει η δυνατότητα να αλλαχθεί η   Διευθύνουσα Υπηρεσία?

Απάντηση:

Σύμφωνα με την παρ. 1 του Άρθρου 136 Ν. 4412/2016 («Διοίκηση του έργου - Παρακολούθηση και επίβλεψη - Εξουσιοδοτική διάταξη»), η παρακολούθηση, ο έλεγχος και η διοίκηση των έργων ασκούνται από την αρμόδια τεχνική υπηρεσία του φορέα κατασκευής του έργου (διευθύνουσα ή επι-βλέπουσα υπηρεσία), η οποία ορίζει τους τεχνικούς υπαλλήλους που θα ασχοληθούν ειδικότερα με την επίβλεψη, προσδιορίζει τα καθήκοντά τους όταν είναι περισσότεροι από έναν, παρακολουθεί το έργο τους και γενικά προβαίνει σε κάθε ενέργεια που απαιτείται για την καλή και έγκαιρη εκτέλεση των έργων. Η επίβλεψη αποσκοπεί ιδίως, στην πιστή εκπλήρωση από τον ανά-δοχο των όρων της σύμβασης και στην κατασκευή του έργου, σύμφωνα με τους κανόνες της τέχνης, ώστε να ανταποκρίνεται στον προορισμό του και δεν μειώνει τις ευθύνες του αναδόχου που απορρέουν από τον νόμο και τη σύμβαση.

Η Διευθύνουσα Υπηρεσία σε μια προγραμματική σύμβαση για κατασκευή έργου σύμφωνα με τον Νόμο 4412/2016 είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση και τον έλεγχο της σύμβασης.

Η Διευθύνουσα Υπηρεσία είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση των διαδικασιών της σύμβασης και για τον έλεγχο της συμμόρφωσης με τις προδιαγραφές του έργου. Συνήθως, η Διευθύνουσα Υπηρεσία είναι υπεύθυνη για την εκτέλεση των ακόλουθων καθηκόντων:

  • Εκπόνηση των διαδικασιών του διαγωνισμού για την επιλογή του αναδόχου και του προσωρινού διαγωνισμού.
  • Υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο.
  • Επίβλεψη του αναδόχου κατά την εκτέλεση του έργου.
  • κλπ.

Δεδομένων των ανωτέρω,

  • Πρέπει να υπάρχει πιστή τήρηση των όρων της Προγραμματικής Σύμβασης
  • Δεν μπορεί να γίνει τροποποίηση ως προς τον καθορισμό των όρων αυτής (όπως τα εν προκειμένω αποφαινόμενα όργανα) .

Δυνητικά αυτό θα μπορούσε να συμβεί σε περίπτωση ακύρωσης – ματαίωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας (για τους όρους όμως που περιοριστικά αναφέρονται στο Άρθρο 106 Ν. 4412/2016 («Ματαίωση διαδικασίας») και επαναδημοπράτηση του Έργου, κατόπιν σύνταξης νέων τευχών, σύμφωνα με τους όρους που καορίσθηκαν στην επανασυνταχθείσα και υπογραφείσα νέα Προγραμματική Σύμβαση.

Περισσότερα σχετικά με τις Προγραμματικές Συμβάσεις στην νέα ενότητα του site dimosies symvaseis gr με τίτλο: ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΑΝΑΘΕΟΥΣΩΝ ΑΡΧΩΝ – ΠΡΟΓΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (Για Συνδρομητές)

 

Νομολογία

Νομολογία - Τεχνικές προδιαγραφές - Πιστοποιητικά διασφάλισης ποιότητας τυριών

Απόφαση 594/2022 Τμήμα 7

. Ανάδειξη χορηγητών προμηθευτών τροφίμων για Δήμο και τα εποπτευόμενα από αυτόν νομικά πρόσωπα. Η εξακρίβωση του αν οι τεχνικές προσφορές των συμμετεχόντων καλύπτουν τις τεθείσες τεχνικές προδιαγραφές πρέπει να γίνεται με διαφάνεια ώστε να διασφαλίζεται η ίση μεταχείριση των διαγωνιζομένων και η δυνατότητα των δικαιοδοτούντων οργάνων να ελέγξουν τα πραγματικά και νομικά δεδομένα στα οποία στηρίζεται η κρίση των οργάνων της διαγωνιστικής διαδικασίας. Δεν προκύπτει υποχρέωση για παράθεση της αιτιολογίας στο κείμενο της γνωμοδότησης της Ε.Δ. και της απόφασης της Ο.Ε. επί του ελέγχου των τεχνικών προδιαγραφών, οπότε αυτή δύναται να προκύπτει ή να συμπληρώνεται και από τα σχετικά στοιχεία του φακέλου. Εν προκειμένω, κρίνει ότι η αιτιολογία που παρατέθηκε στην απόφαση της Ο.Ε. του Δήμου είναι, εκ πρώτης όψεως, ανεπαρκής, διότι δεν μνημονεύονται ούτε τα πραγματικά περιστατικά επί των οποίων στηρίχθηκε η κρίση των εν λόγω οργάνων, ούτε η αποδιδόμενη στα διαπιστωθέντα πραγματικά περιστατικά έννοια, η οποία άγει στην απόρριψη της επίμαχης τεχνικής προσφοράς∙ η έλλειψη, όμως, αρτιότητας δεν καθιστά στην προκειμένη περίπτωση την αιτιολογία μη νόμιμη, διότι τα στοιχεία του φακέλου δύνανται να της προσδώσουν την απαιτούμενη πληρότητα και επάρκεια. Εφόσον, και στα δύο ελεγχόμενα σχέδια συμβάσεων περιλαμβάνεται η μη πληρούσα τις τεχνικές προδιαγραφές για το «σκληρό τυρί κεφαλοτύρι» προσφορά της ίδιας εταιρείας, η υπογραφή των ελεγχόμενων σχεδίων συμβάσεων κωλύεται καθ'ολοκληρίαν. Δέχεται εν μέρει προσφυγές ανάκλησης

 

Νομολογία - Πλήρωση κριτηρίου εμπειρίας σε σύμβαση Προμήθειας

Απόφαση 1900/2021 Τμήμα 7

Πλήρωση του κριτηρίου της εμπειρίας συμμετοχής σε διαδικασία ανάθεσης σύμβασης. Προμήθεια Η/Μ εξοπλισμού υφιστάμενης Ε.Ε.Λ. Δ.Ε.Υ.Α.. Για την πλήρωση του κριτηρίου της εμπειρίας συμμετοχής στη διαδικασία ανάθεσης της ελεγχόμενης σύμβασης, απαιτείται ο προσφέρων να έχει εκτελέσει κατά την τριετία προς της διενέργειας του διαγωνισμού μία ή περισσότερες συμβάσεις προμήθειας και εγκατάστασης Η/Μ εξοπλισμού σε υφιστάμενη και λειτουργούσα Ε.Ε.Λ. ή και σε αντλιοστάσια λυμάτων, οι οποίες (συμβάσεις) καλύπτουν, είτε η μία είτε αθροιστικά οι περισσότερες, το σύνολο των ζητούμενων επιμέρους στοιχείων εξοπλισμού και των συναφών εργασιών προμήθειας και εγκατάστασής τους και ο προϋπολογισμός τους, αυτοτελώς της μίας σύμβασης ή αθροιστικά των περισσοτέρων, να υπερβαίνει το καθορισθέν όριο του 20% του προϋπολογισμού της ελεγχόμενης σύμβασης (696.350,20 ευρώ). Εξάλλου, ενόψει του σύνθετου αντικειμένου της ελεγχόμενης σύμβασης (ΕΕΛ και αντλιοστάσια λυμάτων) και του ευρύτατου αντικειμένου των συμβάσεων που ζητείται να έχουν εκτελεστεί, που εκ των πραγμάτων μειώνουν τις πιθανότητες να περιέχονται σε μία και μόνη σύμβαση, η κατά την προσβαλλόμενη Πράξη ερμηνεία του επίμαχου όρου, η οποία κατατείνει στον αποκλεισμό του προσφέροντος που δεν έχει εκτελέσει μία τουλάχιστον σύμβαση προϋπολογισμού κατ’ ελάχιστο 20% του προϋπολογισμού της ελεγχόμενης σύμβασης που να περιέχει το ως άνω σύνθετο και ευρύτατο αντικείμενο, θα παραβίαζε την αρχή της αναλογικότητας και θα έπληττε τις αρχές του υγιούς και ανόθευτου ανταγωνισμού. Σε κάθε περίπτωση, η όποια τυχόν ατελής διατύπωση του ως άνω όρου της Διακήρυξης δεν μπορεί να ερμηνεύεται σε βάρος των καλόπιστων προσφερόντων και, εν προκειμένω, του προσφεύγοντος αναδόχου, ως αυτοτελής λόγος αποκλεισμού του, κατά παράβαση των αρχών περί μη νόθευσης του ελεύθερου ανταγωνισμού και παροχής ίσων ευκαιριών σε όλους τους προσφέροντες. Μειοψηφία. Δέχεται προσφυγές ανάκλησης.