2η Εβδομάδα Φεβρουαρίου 2023 

Νομοθεσία

Δημοσίευση Ν. 5016/23 (ΦΕΚ 21/04.02.2023 τεύχος Α’)

Δημοσιεύθηκε ο Νόμος 5016/23: “Διεθνής Εμπορική Διαιτησία - Ρυθμίσεις για τη λειτουργία του Ελεγκτικού Συνεδρίου και λοιπές επείγουσες διατάξεις .”

Σύμφωνα με το άρθρο 51 του εν λόγω Νόμου (τροποποιείται η παρ. 1 του άρθρου 324 του ν. 4700/2020), αυξάνεται από 1.000.000 ευρώ σε 1.700.000 ευρώ το ύψος της προϋπολογιζόμενης δαπάνης των συμβάσεων για τις οποίες κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι αρμόδιο για τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας πριν από τη σύναψή τους. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου: «Με την αξιολογούμενη ρύθμιση επιδιώκεται η επιτάχυνση του ελέγχου καθόσον οι συμβάσεις με προϋπολογιζόμενη δαπάνη από ένα εκατομμύριο (1.000.000) μέχρι ένα εκατομμύριο επτακόσιες χιλιάδες (1.700.000,00) ευρώ θα κατανεμηθούν, αντί των τριών κλιμακίων προσυμβατικού ελέγχου, ισόρροπα στις σχεδόν 100 Υπηρεσίες Επιτρόπων που διαθέτει το Δικαστήριο σε όλη τη χώρα.».

Απάντηση σε Ερώτημα Συνδρομητή

Ερώτηση: Σύσταση επιτροπής διαγωνισμού

Θα θέλαμε τη βοήθεια και τη γνώμη σας σχετικά με τη σύσταση επιτροπής διαγωνισμού για έργο προϋπολογισμού 9.500.000,00 € με ΦΠΑ, το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Στο άρθρο 221 του Ν 4412/2016, παρ. 7 αναφέρεται: « Στη σύνθεση των γνωμοδοτικών οργάνων του παρόντος άρθρου μετέχει υποχρεωτικά ένα μέλος του Μη.Π.Υ.Δη.Συ. του άρθρου 344.

Έχει συσταθεί το ΜηΠυΔηΣυ? Δεν κατάφερα να βρώ στοιχεία για το Μητρώο αυτό.

Απάντηση:

Οι αναθέτουσες αρχές/ αναθέτοντες φορείς, κατά την προπαρασκευή και διενέργεια διαδικασιών σύναψης και εκτέλεσης δημόσιας συμβάσεων του Ν.4412/16, υποστηρίζονται υποχρεωτικά από πιστοποιημένο προσωπικό που υπηρετεί με οποιαδήποτε σχέση εργασίας σε αυτές/αυτούς. (άρθρο 344 παρ.4 Ν.4412/2016)

Η ισχύς του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 4 του άρθρου 344 αρχίζει έξι (6) μήνες μετά την έκδοση του προεδρικού διατάγματος του δεύτερου εδαφίου της ίδιας παραγράφου. (άρθρο 379 παρ.6 του Ν.4412/2016)

Σύμφωνα με το άρθρο 221 του Ν 4412/2016, όπως αυτό τροποποιήθηκε με το Ν 4782/21,

Η Επιτροπή θα αποτελείται.

  • Από τρεις (3) τεχνικούς υπαλλήλους μηχανικούς ΠΕ η ΤΕ, που υπηρετούν στο Φορέα, και είναι εγγεγραμμένοι στο ΜΗΜΕΔ.
  • Έναν εκπρόσωπο ΤΕΕ
  • Έναν εκπρόσωπο από ΣΑΤΕ   (Θα ζητήσουμε έγκαιρα και από το ΤΕΕ και από το ΣΑΤΕ να μας υποδείξουν μέλη τους για την επιτροπή)

Άρα η Ε.Δ. θα είναι πενταμελής.

Με προεδρικό διάταγμα ύστερα από πρόταση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Υγείας και του αρμοδίου Αναπληρωτή Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης και έκδοση σχετικής Γνώμης της Αρχής συστήνεται Μητρώο Πιστοποιημένων Υπαλλήλων Δημοσίων Συμβάσεων (Μη.Π.Υ.Δη.Συ.).

Με το ανωτέρω διάταγμα ρυθμίζονται θέματα που αφορούν ιδίως:

α) το φορέα τήρησης του Μητρώου,

β) τις προϋποθέσεις εγγραφής και τους λόγους διαγραφής,

γ) τους όρους, τα επίπεδα και τον τρόπο αξιολόγησης και πιστοποίησης και

δ) κάθε άλλο αναγκαίο θέμα που έχει σχέση με πιστοποίηση του προσωπικού και τη λειτουργία του Μητρώου.

Ακόμη δεν έχει εκδοθεί το αναμενόμενο εν λόγω ΠΔ

 

Νομολογία

Νομολογία - Λόγοι ανωτέρας βίας για διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση

Απόφαση 2110/2021 Τμήμα 7

Ανοικτός διαγωνισμός με συντετμημένες προθεσμίες. Η αιτιολογία προσφυγής σε ανοικτό διαγωνισμό με συντετμημένη προθεσμία είναι πλημμελής. Τούτο διότι, από τα γενικά στοιχεία στα οποία αναφέρεται, τα οποία δεν μπορούν να αναπληρωθούν εξ ολοκλήρου από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου, δεν παρέχεται απόδειξη ότι καταβλήθηκε από την αναθέτουσα η ενδεδειγμένη επιμέλεια για τη δημοπράτηση της ελεγχόμενης προμήθειας με την τακτική προθεσμία υποβολής προσφορών του ανοικτού διαγωνισμού. Δεν δύνανται να αναχθούν στη έννοια της ανωτέρας βίας και να δικαιολογήσουν τη μη λήψη της γνωμοδότησης της Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ. ακραία φυσικά φαινόμενα που δεν έχουν ακόμη εκδηλωθεί αλλά πιθανολογούνται ως δυνάμενα να επισυμβούν ως συνέπεια της κλιματικής αλλαγής-κρίσης που έχει επέλθει σε πλανητικό επίπεδο.

Νομολογία - Τα ΔΛΤ δεν ασκούν την αρμοδιότητά τους επί των «ορφανών» λιμενικών υποδομών

400/2021 ΣΤΕ

Λιμένες. Υπαγωγή λιμενικής εγκατάστασης εντός αιγιαλού σε Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο. Η αίτηση ακύρωσης κατά της σχετικής ατομικής διοικητικής πράξης υπάγεται στην αρμοδιότητα του Ε΄ Τμήματος του ΣτΕ. Τα δημοτικά λιμενικά ταμεία δεν ασκούν την αρμοδιότητά τους επί των «ορφανών» λιμενικών υποδομών, των ευρισκομένων εντός των διοικητικών ορίων του οικείου Δήμου. Η διοίκηση και η εκμετάλλευση λιμενικών εγκαταστάσεων ή υποδομών δεν αποτελούν τοπική υπόθεση, κατά το άρθρο 102 του Συντάγματος. Το γεγονός της ύπαρξης χωρικής δικαιοδοσίας δημοτικού λιμενικού ταμείου επί χώρου μη εξομοιωθέντος προς ζώνη λιμένα, δεν απαγορεύει την υπαγωγή αυτού σε έτερο δημοτικό λιμενικό ταμείο. Εφόσον η επίμαχη είναι «ορφανή» λιμενική εγκατάσταση που δεν υπάγεται στην αρμοδιότητα συγκεκριμένου φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης και η λειτουργία της είναι ζωτικής σημασίας για την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών, ορθώς εφαρμόζεται το άρθρο 38 παρ. 3 εδ. δ΄ του ν. 4150/2013. Για την έκδοση της προσβαλλόμενης υα δεν απαιτείτο διαπίστωση της νομιμότητας της λιμενικής υποδομής ούτε προηγούμενος χωροταξικός σχεδιασμός ή η τήρηση διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδοτήσεως. Αιτιολογημένη η προσβαλλόμενη πράξη. Η κατ’ ουσίαν άρνηση αξιοποίησης της επίδικης λιμενικής υποδομής για τις ευρύτερες συγκοινωνιακές ανάγκες της Ύδρας, ορθώς εξελήφθη ως αρνητική γνώμη του Δημοτικού Συμβουλίου Ερμιονίδας. Δεν απαιτείτο να έχει προηγηθεί η σύσταση του δημοτικού λιμενικού ταμείου Ύδρας ως διαδημοτικού. Απορρίπτεται η αίτηση ακύρωσης.

 

Νομολογία - Εγκυρότητα ηλεκτρονικής υπογραφής

Απόφαση 1332/2021 ΑΕΠΠ

Γίνεται δεκτή η Προσφυγή. Πλήρης και ολοκληρωμένη καθίσταται η ηλεκτρονική υπογραφή μόνον εφόσον συνοδεύεται από πιστοποίηση αυτής, άλλως ουδόλως υφίσταται ως τοιαύτη κατά την έννοια των προμνησθεισών διατάξεων. Τούτων δοθέντων, η εν λόγω ψηφιακή υπογραφή δεν φέρει όλα τα εκ του νόμου απαιτούμενα στοιχεία για να θεωρηθεί έγκυρη και, ως εκ τούτου, η προσφορά του οικονομικού φορέα «...» ισοδυναμεί με μηδέποτε υποβληθείσα, με αποτέλεσμα να τυγχάνει απορριπτέα προεχόντως ως απαράδεκτη.

Νομολογία - Απαιτήσεις Οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας

Απόφαση 2064/2021 Τμήμα 7

Όσον αφορά τον ελάχιστο απαιτούμενο κύκλο εργασιών, η σχετική απαίτηση δεν πρέπει κατ’ αρχή να υπερβαίνει κατ’ ανώτατο όριο το διπλάσιο της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης. Ωστόσο, σε δεόντως αιτιολογημένες εξαιρετικές περιστάσεις, μπορούν να καθορίζονται υψηλότερες απαιτήσεις. Οι εν λόγω περιστάσεις μπορεί να σχετίζονται με αυξημένη επικινδυνότητα που παρουσιάζει η εκτέλεση της σύμβασης ή με το γεγονός ότι η έγκαιρη και άρτια εκτέλεσή της είναι κρίσιμης σημασίας, ιδίως όταν αποτελεί προαπαιτούμενο για την εκτέλεση άλλων συμβάσεων. Σε αυτές τις δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις, οι αναθέτουσες αρχές διαθέτουν μεγάλη διακριτική ευχέρεια να αποφασίσουν αυτόνομα αν είναι σκόπιμο και κατάλληλο να προβλεφθούν υψηλότερες ελάχιστες απαιτήσεις κύκλου εργασιών, εφόσον είναι συναφές και ανάλογο με το αντικείμενο της σύμβασης, οι δε βασικοί λόγοι της επιλογής τους αυτής πρέπει να αναφέρονται στα έγγραφα της σύμβασης ή στη χωριστή έκθεση που προβλέπει το άρθρο 341 του ν.4412/2016. Εν προκειμένω, εμφιλοχώρησε πλημμέλεια στην ελεγχόμενη διαδικασία ανάθεσης, στο μέτρο που η δημοσιευθείσα στην ΕΕΕΕ περίληψη της διακήρυξης περιείχε διαφορετικές πληροφορίες αναφορικά με το κριτήριο της απαιτούμενης οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας των συμμετεχόντων οικονομικών φορέων. Εντούτοις, λαμβάνοντας υπόψη ότι α) παρεσχέθη, μέσω των διαδικτυακών αναρτήσεων, σε κάθε ενδιαφερόμενο η δυνατότητα δωρεάν και άμεσης πρόσβασης στο αναλυτικό περιεχόμενο της διακήρυξης και β) η ως άνω πλημμελής τήρηση των κανόνων δημοσιότητας δεν επηρέασε εν τοις πράγμασι το αποτέλεσμα της ελεγχόμενης διαδικασίας, αφού στο διαγωνισμό συμμετείχαν οικονομικοί φορείς, κρίνει ότι στην προκειμένη περίπτωση διασφαλίστηκε το δέον επίπεδο διαφάνειας∙ συνεπώς, η ως άνω πλημμέλεια κρίνεται μη ουσιώδης. Δέχεται προσφυγή ανάκλησης.