Νομολογία πρόσθετων επειγουσών εργασιών (Άρ. 155)

ΠΡΑΞΗ 805/2020 ΕλΣυν ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε’

Το Κλιμάκιο κρίνει ότι, ενόψει του γεγονότος ότι υποβάλλεται ενώπιον του προς έλεγχο σύμβαση ήδη υπογεγραμμένη, στερείται κατά χρόνο αρμοδιότητας να επιληφθεί του ελέγχου νομιμότητας αυτής, ενώ σε κάθε περίπτωση η σύμβαση αυτή τιμήματος 189.980,00 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α., ήτοι αξίας κατώτερης των σωρευτικώς τιθέμενων ορίων του άρθρου 5 του ν.4412/2016 και του 15% της αξίας της αρχικής σύμβασης (αρχική συμβατική δαπάνη, χωρίς Φ.Π.Α., 1.284.344,84 ευρώ Χ 15% = 192.651,72 ευρώ), αντίστοιχα, εμπίπτει στο ρυθμιστικό πεδίο της παρ. 2 του άρθρου 337 του ν.4412/2016, και για τους λόγους αυτούς, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (βλ. σκέψη 1), απαραδέκτως εισάγεται στο Κλιμάκιο για έλεγχο νομιμότητας.

 

ΑΠΟΦΑΣΗ 50/2018 ΕλΣυν ΤΜΗΜΑ VI

Ανακαλείται η 334/2017 Πράξη του Ε΄ Κλιμ. του Ελ. Συν., κατά το μέρος αυτής που κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή της ελεγχόμενης συμπληρωματικής σύμβασης για τις δαπάνες αντιμετώπισης και κατάσβεσης των φωτιών που εκδηλώθηκαν, καθώς και αποζημίωσης έναντι σταλίας των μηχανημάτων του αναδόχου, λόγω μειωμένης απόδοσής τους, στα χρονικά διαστήματα που απαιτήθηκαν για τις ως άνω κατασβέσεις.

Οι επίμαχες εργασίες είναι πρόσθετες επείγουσες εργασίες οι οποίες έχουν εκτελεστεί για να αποτραπεί συγκεκριμένος, άμεσος και άλλως αναπότρεπτος κίνδυνος για τα εν λόγω υποέργα, που αφορούσε στην εξάπλωση των πυρκαγιών, ενώ παράλληλα, δόθηκαν οι σχετικές εγκρίσεις της Προϊσταμένης Αρχής για την εκτέλεση τους και ως εκ τούτου, συντρέχουν οι τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 56 ν.3669/2008.

Δεν ανακαλείται η 334/2017 Πράξη του Ε΄ Κλιμ. κατά το μέρος αυτής που κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης για τις εργασίες αποκατάστασης του ΧΑΔΑ.

 

ΑΠΟΦΑΣΗ 863/2018 ΕλΣυν ΤΜΗΜΑ VI

Δεν ανακαλείται η 115/2018 Πράξη του Ε΄ Κλιμ. Ελ. Συν. Εφόσον, κατά το χρόνο υποβολής του σχεδίου σύμβασης στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελ. Συν., οι περιλαμβανόμενες στη συμπληρωματική σύμβαση εργασίες είχαν ήδη εκτελεστεί, χωρίς να πληρούνται οι τυπικές προϋποθέσεις του άρθρου 56 του Κώδικα Δημοσίων Έργων, το Κλιμάκιο ήταν αναρμόδιο να ελέγξει το σχέδιο της σύμβασης, κατά το μέρος αυτό.

Επιπλέον, ακόμη και αν μπορούσαν να ελεγχθούν οι υπολειπόμενες εργασίες της συμπληρωματικής σύμβασης, αυτές δεν θα ήταν νόμιμες, λόγω έλλειψης συνάφειας αυτών με το αντικείμενο του αρχικού έργου.

Εν προκειμένω, το αντικείμενο της αρχικής σύμβασης αφορούσε στην εκτέλεση εργασιών οδοποιίας και συναφών εργασιών στο οδικό δίκτυο του Δήμου, χωρίς ειδικότερο εκ των προτέρων προσδιορισμό των οδών εκτέλεσης των εργασιών.

Ως εκ της φύσης του αντικειμένου τούτου, που φέρεται να συνδέεται με την κάλυψη όχι μόνο των τακτικών αλλά και των έκτακτων αναγκών συντήρησης του οδικού δικτύου, δεν είναι δυνατόν να βεβαιωθεί ότι οι πρόσθετες εργασίες της συμπληρωματικής σύμβασης, που επίσης αφορούν σε έκτακτες εργασίες συντήρησης του ίδιου δικτύου, δεν περιλαμβάνονται στο αντικείμενο της αρχικής. Επιπλέον, εφόσον το αρχικό αντικείμενο δεν αποτελεί σαφώς οριοθετημένο έργο, δεν μπορεί να βεβαιωθεί ότι οι πρόσθετες εργασίες καθίστανται αναγκαίες για την ολοκλήρωση και τελειοποίηση του αρχικού έργου.

 

Πράξη 17/2017 Κλιμάκιο Ε'

Στο σχέδιο σύμβασης πρέπει να απαλειφθεί ο όρος περί δυνατότητας σύναψης συμπληρωματικής σύμβασης ύψους 15% της αξίας της σύμβασης άνευ νέας διαδικασίας, καθόσον το αναφερόμενο στο σχέδιο άρθρο 156 παρ. 1 β’ του ν.4412/2016 δεν εφαρμόζεται για τις συμπληρωματικές συμβάσεις των κύριων συμβάσεων που ανατέθηκαν υπό το καθεστώς του ν.3669/2008 και επομένως τυχόν συμπληρωματική σύμβαση μπορεί να συναφθεί μόνο υπό τους όρους του άρθρου 57 του ν.3669/2008. (βλ. Ε΄Κλιμ. 424, 440/2016).

 

6024/2015 ΕΣ (ΜΕΙΖΟΝΟΣ)

Προσυμβατικός έλεγχος από το ΕΣ. Αίτηση αναθεώρησης. Παρέμβαση. Συμπληρωματική σύμβαση δημοσίου έργου. Προϋποθέσεις σύναψης συμπληρωματικής σύμβασης. Η σύναψη συμπληρωματικής συμβάσεως προηγείται, κατά κανόνα, της εκτελέσεως των εργασιών που περιλαμβάνονται σε αυτήν και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη νομιμότητα της εκτελέσεώς τους. Κατ’ εξαίρεση είναι δυνατή η εκτέλεση πρόσθετων επειγουσών εργασιών, υπό προϋποθέσεις, πριν από τη σύνταξη Α.Π.Ε. και πριν από την κατάρτιση της συμπληρωματικής συμβάσεως. Ωστόσο, η έγκριση της Προϊσταμένης Αρχής για την εκτέλεση των επειγουσών πρόσθετων εργασιών δεν παρέχει στον ανάδοχο το δικαίωμα να λάβει άνευ ετέρου το εργολαβικό αντάλλαγμα, αλλά απαιτείται και στην περίπτωση αυτή για τον καθορισμό του τελευταίου και την πληρωμή του εργολάβου, η τήρηση της διαδικασίας κατάρτισης και έγκρισης του Α.Π.Ε. και εν συνεχεία σύναψης συμπληρωματικής σύμβασης. Ο υπό κατάρτιση Α.Π.Ε. των απροβλέπτων δαπανών δεν επιτρέπεται να συμπεριλαμβάνει συμπληρωματικές εργασίες, που κατέστησαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων. Μη νομίμως εχώρησε η πληρωμή των επειγουσών πρόσθετων εργασιών που εγκρίθηκαν με τις αποφάσεις του Γ.Γ.Δ.Ε. πριν από την έγκριση του 4ου Α.Π.Ε. στον οποίο συμπεριλήφθησαν, και τη σύναψη της ελεγχόμενης συμπληρωματικής σύμβασης. Η αίτηση αναθεώρησης καθώς και η υπέρ αυτής παρέμβαση απερρίφθησαν.