1η Εβδομάδα Αυγούστου 2025

 

Νομοθεσία

Δημοσίευση του ν. 5218/2025 (Α’125). Τροποποιήσεις διατάξεων του ν. 4412/2016 και άλλες διατάξεις δημοσίων συμβάσεων

Εκδόθηκε η εγκύκλιος 7195/01.08.2025 της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ., με την οποία αφενός γνωστοποιείται ότι δημοσιεύθηκε ο Ν. 5218/2025 με τίτλο: “Αναμόρφωση του πλαισίου για την επαγγελματική κατάρτιση υπαλλήλων που χειρίζονται δημόσιες συμβάσεις, του πλαισίου για την προετοιμασία και την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων και την έννομη προστασία στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, του πλαισίου εθνικών υποδομών ποιότητας και του πλαισίου ίδρυσης, επέκτασης και εκσυγχρονισμού των μεταποιητικών δραστηριοτήτων στην Περιφέρεια Αττικής και λοιπές διατάξεις”.

Με τις διατάξεις του ρυθμίζονται, μεταξύ άλλων, ζητήματα δημοσίων συμβάσεων. Ειδικότερα:

  • με τις διατάξεις του Μέρους Α (άρθρα 1 έως 8) ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν στην επαγγελματική κατάρτιση και πιστοποίηση υπαλλήλων στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων,
  • με τις διατάξεις του Μέρους Β (άρθρα 9 έως 34) ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν στην προετοιμασία, ανάθεση και έννομη προστασία στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων και τροποποιούνται επιμέρους διατάξεις του ν. 4412/2016.

Συνημμένα

Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.-7195-01.08.2025

 

Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή

ΘΕΜΑ : Απαίτηση εκτίμησης από την ΑΑ των δηλωθέντων επανορθωτικών μέτρων.

Ερώτηση :

Στην περίπτωση που η Επιτροπή διαγωνισμού Έργου διαπιστώσει ότι ο μειοδότης Ανοικτού διαγωνισμού έχει κηρυχθεί σε άλλο Έργο ως έκπτωτος σε τί είδους ενέργειες πρέπει να προβεί.

Απάντηση:

Σύμφωνα  με την Απόφαση Σ 1684/2022 ΕΑΔΗΣΥ , η αναθέτουσα αρχή όφειλε, στο πλαίσιο αξιολόγησης της προσφοράς της εταιρείας ... ... να λάβει υπόψη της τα δηλωθέντα στο ΕΕΕΣ της πραγματικά περιστατικά και, εφόσον συντρέχει κάποιος λόγος αποκλεισμού, να εκτιμήσει τα δηλωθέντα επανορθωτικά μέτρα και να αποστείλει σχέδιο απόφασης περί διαπίστωσης της επάρκειας ή μη των ληφθέντων από τον οικονομικό φορέα επανορθωτικών μέτρων, συνοδευόμενο από όλα τα σχετικά στοιχεία, στην αρμόδια Επιτροπή του άρθρου 73 του Ν.4412/2016 για την έκδοση σύμφωνης γνώμης προτού αποφανθεί περί του εάν η προσφορά του είναι αποδεκτή ή όχι. Η μη τήρηση της ως άνω διαδικασίας και η αποδοχή της προσφοράς του ως άνω οικονομικού φορέα από την αναθέτουσα αρχή κατά την κρίση της, συνιστά παράβαση ουσιώδους τύπου και επιφέρει την ακυρότητα της προσβαλλόμενης κατά το μέρος αυτό. Επομένως, πρέπει να αναπεμφθεί η υπόθεση στην αναθέτουσα αρχή προκειμένου να τηρηθεί η προβλεπόμενη στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο διαδικασία.

Συμπληρωματικά αναφέρουμε ότι έχει εκδοθεί η εγκύκλιος 37122/21.04.2023 του Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων στην οποία παρέχονται οδηγίες προς τις αναθέτουσες αρχές σχετικά με τη διαδικασία εξέτασης της επάρκειας ή μη των επανορθωτικών μέτρων που λαμβάνουν οι οικονομικοί φορείς, που εμπίπτουν σε μία από τις καταστάσεις της παρ. 1 και της παρ. 4, εκτός από την περ. (β) αυτής, του άρθρου 73 του ν. 4412/2016 (Α΄ 147), προκειμένου να αποδείξουν την αξιοπιστία τους, μολονότι συντρέχει ο σχετικός λόγος αποκλεισμού, κατά τα ειδικότερα διαλαμβανόμενα στο άρθρο 73 παρ. 7, 8 και 9 του ν. 4412/2016 και στην Υ.Α. 102080/2022 (Β΄ 5623).

Νομολογία

Νομολογία περί ακατάλληλων προσφορών

Απόφαση 49/2017 ΕΑΑΔΗΣΥ

- αυτή που υπερέβαινε κατά πολύ την προϋπολογισθείσα δαπάνη,

- που δεν ήταν σύμφωνη με τις τεχνικές προδιαγραφές στο μέτρο που καθιστά αδύνατη την εκ μέρους της αναθέτουσας αρχής επίτευξη των σκοπών.

- η μη πλήρης,

- η μη σύμφωνη με όρους της διακήρυξης,

- η άσχετη με το αντικείμενο της υπό ανάθεση σύμβασης

- οι προσφορές που δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις των κριτηρίων ποιοτικής επιλογής ή τις απαιτήσεις των κριτηρίων ανάθεσης,

- προσφορές που γίνονται με επιφυλάξεις,

-  προσφορές που περιλαμβάνουν εσκεμμένα ή συστηματικά λάθη,

- προσφορές που γίνονται με προϋποθέσεις ή θέτουν όρους αντιπροσφοράς,

- προσφορές των οποίων οι τιμές αποδεδειγμένα έχουν διαμορφωθεί με προσυνεννόηση διαγωνιζομένων και δεν προκύπτουν ως αποτέλεσμα ανταγωνισμού ή αν υπάρχουν γενικότερα σοβαρές ενδείξεις ότι έγινε συνεννόηση των διαγωνιζομένων προς αποφυγή πραγματικού ανταγωνισμού ή ότι δεν υπήρξε κατά την κρίση της αναθέτουσας αρχής επαρκής ανταγωνισμός κατά τη διαδικασία για τη σύναψη της σύμβασης, ή ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές που δεν μπορούν να διευκρινιστούν γραπτώς από τους διαγωνιζόμενους μετά από αίτημα της αναθέτουσας αρχής.

- στην περίπτωση υποβολής απαράδεκτων προσφορών, εφαρμόζεται η ανταγωνιστική διαδικασία με διαπραγμάτευση του άρθρου 29. (ΕΑΑΔΗΣΥ Ερώτηση 41)

- δεν προσκομίστηκαν τα προβλεπόμενα στη διακήρυξη δικαιολογητικά συμμετοχής (εγγυητική επιστολή και ΕΕΕΣ) και η Τεχνική Προσφορά δεν περιελάμβανε τα προβλεπόμενα στη διακήρυξη τεύχη• η μη συμμόρφωση δε της υποβληθείσας προσφοράς με τις προϋποθέσεις των εγγράφων της διακήρυξης εκτείνεται έως το σημείο της αδυναμίας, λόγω των σοβαρών ελλείψεων, αξιολόγησής της εκ μέρους της αναθέτουσας αρχής, της μη εναρμόνισής της με τις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές της σύμβασης και, κατ' ουσία, στη μη ανταπόκρισή της στις ανάγκες της αναθέτουσας αρχής.

Απόφαση 2/2017 ΕΑΑΔΗΣΥ

Μη προσκόμιση του απαιτούμενου από τη διακήρυξη πιστοποιητικού διασφάλισης ποιότητας του υποψήφιου οικονομικού φορέα. Πρόκειται για απαράδεκτη και όχι ακατάλληλη προσφορά.

Απόφαση 5/2017 ΕΑΑΔΗΣΥ

Οι Υπεύθυνες Δηλώσεις που αφορούσαν τα αδικήματα της Διακήρυξης, έπρεπε αφενός μεν να υπογράφονται από το πρόσωπο που έχει την εξουσία να την εκπροσωπεί και να την δεσμεύει, αφετέρου δε να αφορούν την ποινική κατάσταση των φυσικών προσώπων που την διοικούν και την εκπροσωπούν και όχι την εταιρεία αυτή καθ΄ αυτή. Η προσφορά της εταιρείας «Ο.Ε.» απορρίφθηκε διότι κατέθεσε Εγγυητική Επιστολή Συμμετοχής ποσού € 1.710,00 αντί € 1.814,52. Εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι πρόκειται για μη κανονικές προσφορές.

Κατευθυντήρια Οδηγία 27/3990/08.07.2021 Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ

Γενικά γίνεται δεκτό ότι αφορά μάλλον περιπτώσεις πλημμελειών ουσίας, ιδιαίτερα σοβαρών ελλείψεων των προσφορών (στην ουσία η αγορά δεν ανταποκρίθηκε).

Οδηγία 1/2013/30.12.2013 ΕΑΑΔΗΣΥ

Το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει αποφανθεί (ΕΣ Τμ. VI 3558/2009) ότι η μη συμφέρουσα προσφορά δεν ταυτίζεται με τη μη κατάλληλη, σε κάθε δε περίπτωση η μη κατάλληλη προσφορά πρέπει να κρίνεται βάσει ήδη τεθέντων αντικειμενικών κριτηρίων ανεξαρτήτων από την εκάστοτε βούληση της αναθέτουσας αρχής (αντίθετη ερμηνεία θα μπορούσε να οδηγήσει τη διοίκηση σε απροσδιόριστο αριθμό διαδικασιών διαπραγματεύσεων μέχρι την επίτευξη της -κατά την κρίση της- οικονομικότερης προσφοράς, ΕΣ Τμ. VI 44/2007).